BAB 17 : SORRY

7 2 0
                                    

"Apa? Sayang? Pergi mampus lah dengan sayang kau tu. Tak payah lah nak acah jadi kakak aku, nak take care pasal aku. Kau tau tak disebabkan keluarga kau ni, keluarga aku hancur. Daddy meninggal masa bergaduh dengan ibu. Ibu jadi sensitif dan baran semua sebab korang! Now i know why ibu dengan daddy selalu gaduh. Sebab daddy KAHWIN LAIN!!." *PANG* Pipi aku rasa kejang, bahang dan pedih. Cheongsan terkejut dan Eunhwa pun terkejut. "Astaghfirullah! Yana! Sorry yana. Aku tak sengaja tampar kau." Pujuk Eunhwa sambil memegang muka aku. "Ahh, lepas lah!" Protesku. "Elyana, aku betul-betul nak mintak maaf dengan kau yana! Aku nak mintak maaf bagi pihak eomma, disebabkan kitaorang family kau jadi camni. Yana! Aku tak pernah benci kau yana, aku ikhlas sayang kau tau tak?! Masa Rose kenalkan aku kat kau, aku rasa happy dapat jumpa kau balik! Aku dah pernah datang Malaysia nak jumpa ibu kau, tapi ibu kau halau kitaorang balik. Kitaorang datang untuk pulangkan balik semua benda yang memang hak ibu kau. Elyana, tolong, tolong maafkan kitaorang." Kata Eunhwa lantas memeluk aku dengan lebih erat supaya aku tak boleh nak lepaskan diri. Rumah agam itu dipenuhi dengan suara kitaorang yang menjerit sesama sendiri dan tangisan. Cheongsan yang berada di belakang Eunhwa turut sedih akan apa yang berlaku kepada kitaorang.

*beep beep* "assalamuaalaikum," yes, its eomma. Kami terkejut dan masing-masing mengelap air mata masing-masing. "Eunhwa, Elyana. Jangan pura-pura okay. Eomma dah dengar semua nya." Kaki aku sudah tak mampu untuk berdiri dan aku terus terjatuh melutut dan menangis semula. "Yana, eomma minta maaf atas kesalahan kami dekat keluarga yana. Berkahwin senyap-senyap dengan daddy yana, dan jadi penghancur rumah tangga ibu yana. Eomma tak berniat nak buat macam tu yana. Eomma-" "Tak apa eomma. Yana faham, yana maafkan eomma okay? Dah eomma jangan menangis lagi dah. Eunhwa, kau pun. Or should i call you kakak?" Kataku sambil tergelak kecil. Lalu aku mengelap air mata yang mengalir di pipi eomma. Baru aku sedar, yang bukan aku dan ibu saja yang sedih. Eomma dengan Eunhwa pun sedih sebab mereka dibenci oleh ibu. "Yana tau tak, setiap kali daddy yana balik sini, dia tak pernah berhenti bercakap pasal ibu yana. Dia taknak lepaskan kedua-dua isteri dia even eomma dah suruh dia lepaskan eomma. Eomma yang tiba-tiba muncul dan rosakkan segala nya." Kata eomma lalu menunduk. "Eomma, tak apa. Benda dah lepas, kita lupakan je okay?" Eomma senyum kelat. Aku tau dia masih rasa sebersalah dengan aku dan ibu.
.
.
.
.
.
Setelah selesai scene pujuk-memujuk dan bermaaf-maafan tadi, kami keluar makan di salah satu restaurant yang halal. Sedang makan, tiba-tiba muncul satu idea yang mungkin tidak berapa bernas. "Eomma! Apa kata kan kita balik Malaysia sama-sama? Kita jumpa ibu. Eomma terangkan semuanya dekat ibu, yana pasti ibu akan faham." Cadangku. "Hmm, bukan taknak tapi eomma takut ibu lagi bertambah benci dengan eomma." Kata ibu sedih, lalu Eunhwa memegang tangan ibu nya. "Kalau macam tu, tak apa lah. Yana balik Malaysia and yana tolong terangkan dekat ibu. Okay tak?" Cadangku lagi. "Yana, eomma tak kisah tapi kalau ibu yana taknak dengar apa-apa lagi dah penjelasan pasal kami, jangan teruskan okay?" "Hmm baik eomma." Lalu makanan yang dipesan telah sampai dan kami semua makan sampai kenyang.
.
.
.
.
.
4 days later

"Eomma, yana gerak dulu okay?" Kata aku lalu menyalam eomma. Gonna miss this place. Harini aku nak balik Malaysia. Eunhwa dengan Cheongsan tolong hantarkan aku. Tak sangka, niat aku untuk taknak balik Malaysia ni terbatal, HAHAH (i dont know why it seems funny for me). "Yana, aku tolong angkat kan luggage-luggage kau ni dalam kereta tau." Kata Cheongsan. Haih, dulu dia la yang tolong hantarkan luggage ni dari airport ke apartment. Now dia lah jugak yang tolong aku hantarkan balik luggage ni termasuk aku sekali ke aiport balik. "Okay thanks!" Balasku lalu senyum ke arah Cheongsan. Aku melihat dulu sekeliling rumah agam ini sebelum aku melangkah keluar daripada rumah tu. Pasal apartment aku tu, tak apa Eunhwa ada jagakan untuk aku.

SKIP TO AIRPORT

Selesai je keluarkan barang-barang daripada kereta, Eunhwa tu macam biasa lah nak menangis. Cheongsan di sebelahnya mengusap belakang dia. "Alah Eunhwa, nanti aku balik lah. Balik dengan Rose sekali hshs. Dah lah jangan sedih-sedih okay? Cheongsan, jaga kakak aku elok-elok. Hahah, byeeeeee!" Kata ku lalu melambai ke arah mereka. Sayu je perasaan aku time tu. Macam-macam berlaku dekat aku sepanjang aku kat sini. Now i need to leave this place for a while and aku ada amanah untuk di selesaikan.

KUALA LUMPUR INTERNATIONAL AIPORT 2, MALAYSIA

Fuh dah lama betul aku tak balik sini. By the way, Rose tak tau pun aku balik Malaysia. No one knows except eomma, Eunhwa dengan Cheongsan. Agak teruja sebenarnya sebab dapat surprise kan Rose at the same time takut jugak nak kena hadap ibu. Ada urusan lain jugak aku nak uruskan, aku nak jumpa Luke balik nak fix balik semua ni. Not gonna lie, i miss him. So much. But i dont know if dia rasa benda yang sama dengan apa yang aku rasa.

Rumah ibu

"Ass-assalamuaalaikum?" Aku bagi salam lalu mengetuk pintu rumah tersebut. Adik aku, Nur Elysa yang bukak kan pintu tu untuk aku. Ya Allah, rindu nya aku dekat adik aku ni. Hampir menangis aku tengok dia, dah besar dia sekarang. Aku dengan adik aku rapat, terlalu rapat sampai lah one day aku decide untuk tinggalkan rumah tu. Lysa tercangak dekat situ, mungkin dia terkejut tengok aku datang balik ke rumah tu. "Kakak?" Kata adik aku, sayu. "Lysa." Balas ku lalu tersenyum. Lysa terus memelukku. "LYSA! SIAPA YANG DATANG TU?! KENAPA LAMA SANGAT?" Setelah mendengar je suara tu, lysa terus leraikan pelukan kami dan menjawab, "Erm, ka-kakak ibu." Lalu ibu terus datang ke arah kami. "Ha kau baru ingat nak balik?" Aku tidak menjawab tapi aku bersalam dengan ibu. Belum sempat aku cium tangan ibu, ibu dah tarik tangan dia. Air mata yang bertakung dari tadi akhirnya keluar juga daripada mata aku. Terasa, sedih dan gembira. Tu yang aku rasa sekarang ni, perasaan yang bercampur-baur. "Ibu.." kata ku lalu memeluk ibu ku. "Ibu, yana nak minta maaf dengan ibu! Yana anak derhaka ibu, sebab tak dengar cakap ibu🧎🏻‍♀️" Aku dengar ibu juga menangis. Ibu membalas pelukan aku. Aku rasa tersentuh, sebab sudah sekian lama aku tidak merasa pelukan ini. "Ibu pun nak minta maaf sebab menghalang yana pergi sana. Ibu bukan apa, ibu taknak kamu terserempak dengan orang jahat dekat sana. Orang yang telah memecah belahkan keluarga kita." Tangis ibu. "Ibu, yana dah tau ibu. Aunty Yoona dengan anak dia Eunhwa, kakak tiri yana dengan Lysa." Lysa juga terkejut dengan ayat yang aku cakap tadi. Ibu leraikan pelukan kami. Sebelum ibu mengeluarkan apa-apa perkataan, aku sempat memotong dan menjelaskan segalanya. Amanah yang aku bawa dari Korea ke rumah ibu adalah sebuah kunci rumah agam yang daddy belikan untuk ibu di sana. Daddy nak bawa balik ke Malaysia tapi tertinggal di rumah eomma. Daddy pernah cakap yang dia teringin nak tengok eomma dengan ibu berbaik, jadi daddy belikan rumah itu selang 2 rumah daripada rumah eomma. Patutlah aku selalu nampak rumah tu selalu gelap dan kosong. Aku pun video call dengan eomma dan berikan ruang untuk ibu dan eomma bersembang.

Rasa tenang melihat mereka berbaik. Tapi aku ada lagi satu urusan lain yang perlu diselesaikan. Luke.

*sorry kalau chapter ni cliche😭🥲

FINALLYWhere stories live. Discover now