JASMINE melangkahkan kakinya ke arah dapur yang dipenuhi bau-bau cat itu. Selain ingin melihat proses mereka berlima bersama-sama mengecat rumah, dia juga ingin melakukan sesuatu. Just wait and see.
"Eh, Jasmine? Selamat pagi". Aidan menyapa Jasmine dengan penuh ceria. Saja nak menambahkan lagi keriangan di pagi Sabtu itu.
"Nazia? Buat apa dekat sini?". Caden yang langsung tidak berbaju dan hanya memakai seluar tiga suku itu datang menghampiri isterinya.
"Saya nak tengok awak la. By the way, hot la awak kalau tak pakai baju. Apa kata awak tak payah pakai baju selalu?". Permintaan pertama si ibu mengandung semenjak dia mengandung.
"Amboi, boleh pula eh macam tu, Jasmine?". Alex yang sedang mengecat dinding di bahagian kabinet dapur itu menyapa perbualan antara suami isteri itu.
"Yela, nanti boleh lah hari-hari saya tengok-". Tak habis lagi dia bicara, terus Caden membuat isyarat untuk dia menutup mulut. Makin lama, makin merapu pula isterinya ini. Malu lah dia depan keempat-empat anak buahnya nanti.
"Tengok apa?". Lee menunggu untuk ayat tadi disambung.
"Hehe, takde apa-apa la".
"Kau buat apa kat sini? Bahaya la bau cat ni". Caden mulai menunjukkan riak wajah risaunya. Mana taknya, Jasmine ni tengah pregnant, bau cat yang memenuhi dapur ni pula agak kuat. Takut juga dia kalau terjadi apa-apa.
"Ya, saya tahu la. Saya datang sini sebab nak bagitahu semua orang yang...".
Sebaik sahaja ayat Jasmine itu sengaja digantungkan, semua orang mulai memberikan sepenuh perhatian kepadanya. Berus-berus dan roller cat diletakkan ke tepi buat seketika.
"Bagitahu apa, Jasmine?". Soal Aidan. Yang ini, kalau bab-bab bergosip, memang laju. Hakikatnya, ini bukan gosip pun. Malahan, sebuah berita baik.
"Hm.... You're all gonna be uncles!". Ujar Jasmine dengan penuh ceria. Mengharapkan sambutan yang sama ceria dengannya. Tapi...
... Semua yang ada di situ kelihatan mengeluh dan terus mengerutkan dahi mereka seperti sedang memikirkan sesuatu. Reaksi mereka 100% berlainan dengan reaksi suaminya.
"Kenapa? Ini berita menyedihkan ke bagi korang?". Terus riak wajahnya berubah. Dia sangka, mereka akan turut tumpang gembira.
"Gil, we've talked about this. Это опасно для нее (it is dangerous for her)". Melvin membuka mulut buat pertama kalinya pada pagi itu. Bukannya dia tak suka akan berita yang baru disampaikan oleh Jasmine tadi, namun mereka semua sedia maklum bahawa ianya akan lebih mengancam keselamatan Jasmine dan...
" И малыш (and the baby)". Sambung Melvin lagi mewakili semua orang. Dia tahu, semua yang ada di situ juga berperasaan risau sepertinya.
"Тогда что я могу сделать? Она так рада этому. И я тоже (lepastu, aku nak buat apa? dia terlalu gembira dengan hal ni. begitu juga dengan aku)". Balas Caden.
Jasmine yang berada di tengah, terkelip-kelip mendengar perbualan yang sengaja dibualkan dalam Bahasa Rusia itu. Takut topik itu mampu memberikan kerisauan hebat kepada si ibu mengandung.
"I know. But please, take a really good care of her and you can ask all of us, to take care of her too". Melvin menepuk-nepuk bahu kanan Caden. Ha, yang ini, boleh Jasmine faham. Tapi dia agak keliru dengan apa yang diperkatakan oleh Melvin. Namun, dibiarkan sahaja berlalu.
"Hello there. Uncle Melvin Hanchester is here. Nice to meet you, buddy". Dengan jarak yang sesuai, dia menundukkan sedikit kepalanya agar searas dengan perut kempis Jasmine itu untuk menyapa 'yang ada di dalam'. Lalu dia tersenyum manis.
YOU ARE READING
SAYF MALEEQ ||©
Romance[my first mafia malay story, hehe] Jasmine Nazia Caden Gilbert One of the purest love story I've ever written. Siapa sangka kan, yang seorang doktor bedah ternama boleh kahwin dengan ketua kepada Velkovace. Seorang lelaki dingin yang ditakuti ole...