Aaron mengusap frame gambarnya bersama mendiang isterinya itu. Air mata yang mengalir diusap perlahan. Dia teringat kata-kata terakhir daripada isterinya itu.
"Bie, nanti kalau honey dah takde, bie cari la orang lain." ujar Fieyy. Aaron yang sedang berteleku di hadapan meja kerjanya menjengilkan mata pada Fieyy.
"Apa honey cakap ni? Tak suka lah!" Aaron menjeling tajam pada isterinya itu. Fieyy ketawa.
"Honey cakap je..." dia berdiri di hadapan suaminya itu. Aaron tersenyum manis.
Dia merangkul pinggang ramping Fieyy lalu menarik isterinya itu duduk di ribanya.
"Bie takkan cari lain. Selamanya bie cintakan honey. I love you, honey." ucap Aaron sambil mencium bahu Fieyy dengan penuh kasih sayang.
Dia tak sangka, wanita ini boleh membahagiakan dirinya.
Fieyy mengusap lembut lengan Aaron. Dia berpaling memandang wajah kacak Aaron.
"Tapi.. Kalau honey dah takde kat dunia ni.. Cari la lain." katanya sambil mengusap wajah masam Aaron.
"Jangan cakap macam tu boleh tak? Dah ada jantan lain ke?" tanyanya dengan wajah cemburu.
"Mana ade, bie la suami honey yang paling honey sayang. Love you, biee." Fieyy mencium seluruh wajah Aaron. Aaron senyum tipis.
"Goda bie ke, ni?" Aaron terus menyebamkan wajahnya ke dada Fieyy. Fieyy hanya ketawa. Sungguh Aaron bahagia waktu itu.
Ketukan di pintu mematikan lamunan kenangan manis nya bersama Fieyy. Lantas dia mengesat air matanya yang meleleh.
"Aaron. Kau buat apa tu?" tanya Lukas. Langkahnya ke arah katil lalu duduk di tepi katil.
"Takde pe, ada apa bang?"
"Ada apa kau cakap? Ishh, jom makan. Abang Dean kau dah masak." ujar Lukas.
"Yala, kejap lagi aku turun makan." Lukas hanya mengangguk. Dia pantas berlalu dari bilik Aaron.
Bukan dia tak tahu, Aaron menangis rindukan mendiang isterinya. Merah matanya!
Aaron meletakkan frame tersebut ke mejanya lalu dia keluar dari biliknya dan menghampiri meja makan.
"Hmm, sedapnya bau. Nampak sedap makanan yang abang masak.. Hmmmm.." dia duduk di sebelah Becca.
"Hari ni, Becca tolong uncle Dean masak!" ujar gadis kecil itu. Aaron senyum sambil mengusap rambut Becca.
"Rajin anak papa, bagus."
Mereka sama-sama menikmati masakan Dean.
"Ha, so macam mana dengan Becca nanti?" Aaron memandang Lukas sambil mengerutkan dahinya.
"Kenapa?"
"Lusa kau dah nak mula kerja.. Becca pun dah mula sekolah. Siapa nak jaga dia nanti?" Aaron berdecit.
"Kau ni bang.. Takyah fikir lah.. Aku tahu macam mana nak handle."
"Ha, macam mana?"
Aaron menelan nasi dengan susah payah. Orang nak makan pun tak senang lah dak Lukas ni.
"Aaron ingat, Becca balik sekolah tu nanti, Aaron suruh, PA Aaron ambil dia kat sekolah." Lukas terangguk- angguk.
"Pastu? Siapa pula nak jaga Becca?" Aaron terdiam. Aaron melihat Becca yang berselera makan chicken chop buatan Dean.
"Duduk dekat office la dengan Aaron."
Lukas mengeleng kepala.
"Nak ke PA kau tu amik Becca hari- hari kat sekolah?"
"Ala.. Aaron bayarlah gaji dia banyak.." Lukas mencebik. Mentang- mentang company sendiri. Sukahati mak angkat dia je.
Dulu Lukas membebel juga, daripada Aaron bukak company sendiri, baik bekerja dengan Lukas je.
Tapi Aaron taknak, dia nak bukak company dia sendiri. Nak jadi bos katanya.
"Haih, sukahati kau la Aaron.. Tapi kalau kau nak tolong aku carikan babysitter, aku boleh carikan." ujar Lukas tadi.
"Yelah, abang ku sayang.." Lukas hanya bergumam.
"Sayang, ambilkan i air, tercekik i ni tau."
Dean mengambil sambil tersengih.
Aaron pula hanya mencebik meluat.
-----"Mia, i ada meeting kejap lagi. You pergi ambil Becca okey." muka manis Mia terus bertukar kelat.
"Ke-kenapa pula?" ujarnya dengan kerutan dahinya.
"Mulai hari ni, setiap pukul 1 petang, you kena ambil Becca dari sekolah. Boleh kan?" tanyanya pada wanita cantik itu. Mia mengaru kepalanya.
"Asal tergaru-garu tu? Gatal?" perli Aaron. Mia tersipu-sipu.
"Erk, tak-"
"Dah, you pergi ambil Becca sekarang." ujarnya lalu berdiri membetulkan kotnya.
"Ehh tapi, siapa nak temankan tuan ke meeting?"
"Saya dah besar, saya okey. Haha. Fify kan ada. Dia la temankan i. Lagipun dia kan pembantu PA you. Dah, you pergi sekarang!" arahnya dengan tegas.
"Baik tuan!"
____________
"Eii menyusahkan aku jela! Bos ni pun, agak agaklah suruh aku amik anak dia sekolah! Ingat aku ni kuli?!" marahnya. Dia mencari wajah anak perempuan Aaron.
"Eii, mana pula budak kecik ni!" rungutnya sambil melihat jam di tangannya.
"Eh, makcik!" membulat mata Mia apabila ada seorang budak lelaki memanggilnya makcik.
"Hello? Aku ni muda lagi, panggil aku kakak!" mata budak lelaki itu terkebil- kebil apabila dimarahi Mia.
"Eii mana lah budak ni tak keluar-keluar! Dah pukul 1 dah!" dia berpeluk tubuh.
"Erk.. Kakak.. Kenapa seluar kakak warna merah?" Mia membulatkan matanya.
"Haah kakak, ada warna merah.. Akak baru lepas bunuh orang ke?" ujar budak lelaki yang lain. Lagi membulat mata Mia.
Nafas dia tersekat-sekat. Matanya dikalih ke belakang seluarnya.
"Psstt psstt. Cik.. Cik period ke? Darah banyak..." tegur seorang lelaki disitu. Mendengarkan itu, terus Mia berlari ke keretanya lalu meninggalkan sekolah itu.
Saat itu, Becca keluar dari sekolah, matanya mencari kereta papanya.
"Mana papa?"
YOU ARE READING
A A R O N
RomanceSelepas kematian isterinya, Aaron mengambil Neil bekerja dengannya sebagai babysitter anaknya, Becca. Melihat Neil melayan anaknya dengan baik dan sentiasa ceria, dia terjatuh cinta pada jejaka muda itu. Akhirnya mereka berdua bercinta apabila masi...