5

845 20 0
                                    

Mia masuk ke office Aaron sambil mengenggam tangan kecil Becca. Wajah Becca ketika itu masam sahaja.

Dia berjalan ke arah sofa, lalu duduk sambil berpeluk tubuh. Aaron yang memerhatikan tingkah anaknya itu menghampiri Becca.

"Baby, how school?" tanya Aaron sambil mengusap rambut Becca. Becca memandang Mia tak puas hati.

"Kenapa ni, Baby?" dia memandang Mia sambil menjongketkan keningnya. Mia hanya mengangkat bahu.

"Hm, you pergi buat kerja you." arah Aaron. Mia akur lalu berjalan keluar, sempat dia mencebik melihat wajah bengang Becca terhadapnya.

"Kenapa ni baby? ada hal jadi ke kat school?"

"Kenapa papa tak amik Becca sekolah? Kenapa suruh makcik tu?" mulut Becca memuncung. Aaron senyum tipis.

"Papa banyak kerja baby.. sebab tu papa minta auntie Mia ambil kan baby..." katanya sambil mengusap lembut rambut Becca. Becca masih memuncung.

"Alolo baby ni.. jangan la memuncung. Papa janji, lepas papa abis kerja papa belanja baby makan ice cream ni?" Becca tersenyum teruja apabila papa menyebut makanan favourite nya.

"Nak!!"

"Tapi baby kena buat kerja sekolah dulu, and jangan kacau papa kerja. Okey?" dia mencuit pipi gebu Becca. Becca terangguk-angguk.

Semangat dia mengeluarkan buku dari begnya itu. Aaron tertawa.

"Good girl!"









Disebuah hotel mewah, kelihatan seorang top sedang menghenjut si bottom.

Si bottom itu menikmati sambil mengeluarkan bunyi desahan. Matanya dipejam rapat, tangannya mengengggam erat cadar katil tersebut.

Nafas mereka termengah-mengah.

Si top mengeluarkan ereksinya lalu dia berbaring di sebelah si bottom sambil memeluk si bottom.

Si bottom itu tersenyum. Dia bangun dari pembaringan lalu mengutip bajunya yang berterabur.

"Neil, dah nak balik dah ke?"

"Lunch i dah habis, kena masuk kerjalah." ujar Neil sambil tersenyum. Niki mengeluh.

"Darling, you tu manager tau. Tak payah lah sibuk sangat kat cafe tu." muncung bibir Niki.

"I manager je, bukan bos macam you." kata Neil sambil ketawa kecil. Niki menjeling.

"Ok kalau macam tu, i sebagai bos you, suruh you tak payah pergi kerja. Duduk sini layan i." putusnya.

"Eii mentang-mentang you bos, sukahati je ek. I tak kira, i nak pergi kerja juga. Bye yang." setelah berpakaian terus dia keluar daripada bilik itu. Niki hanya merengus geram.

________

Neil masuk ke cafe sambil tersenyum manis kepada customernya. Dari jauh seorang lelaki mengamitnya. Bergegas dia ke arah lelaki itu.

"Amboi bos kita ni, lambat masuk nampak?" ujar lelaki itu sambil tersengih. Neil menjengilkan matanya sambil itu menepuk lembut bahu lelaki itu.

"Kau ni Fikri, aku ingat apa lah dok panggil aku. Cakap benda tu rupanya." ujar Neil sambil menjeling ke arah Fikri.

Fikri hanya ketawa lantas dia menyambung kerjanya kembali. Neil hanya mengeleng dan terus masuk ke officenya, sebaik sahaja dia ke pintu officenya, tiba-tiba dia terdengar jeritan seorang perempuan.

Seorang pekerjanya menghampirinya dengan muka pucat.

"Asal ni?"

"Bos, ada perempuan mengamuk nak jumpa bos.." ujar lelaki itu. Neil mengerutkan dahinya.

"Kenapa?" dia masih terdengar lagi suara jeritan milik perempuan itu. Tengah marah.

"James tak sengaja tumpahkan air kat kat baju customer perempuan tu, terus customer tu mengamuk. Dia nak jumpa bos." Neil hanya mengangguk lalu dia berjalan menujuk ke customernya.

Kelihatan seorang perempuan sedang memarahi James, pekerjanya itu. James hanya menunduk.

"Hai, kenapa ni? Ada apa tak kena?" tanya Neil dengan suara lembut. Perempuan itu menjengilkan matanya ke arah Neil.

Dia bercekak pinggang.

"Ouh kau ke manager kat sini? Muka macam pondan je!" kutuk perempuan itu. Neil menahan rasa geramnya.

Mentang-mentang lah wajahnya baby face, sukahati mak bapak perempuan tu je nak kutuk. Tak beradab langsung!

"Saya tanya, ada apa ye bising-bising kat sini? James, awak buat apa?" Neil memandang James yang hanya menunduk.

"Hey-hey, kau tak nampak ke baju aku ni dah kotor terkena air yang dia bawak tu! Kau tak ajar dia ke macam mana nak bawa air tu kat customer?!" marah perempuan itu lagi.

"Maafkan saya, saya akan bayar ganti rugi baju miss. Tolong jangan bising bising macam ni.." pujuk Neil.

"Aku nak kau pecat dia!" arah perempuan itu.

Eh, kau sukahati kau je ek. Neil mengeluh.

"Miss, saya dah cakap kan, saya akan ganti baju miss. Pasal pekerja saya ini, saya akan handle sendiri. Tak baik tutup periuk nasi orang miss. Dia baru je bekerja di sini.." ujar Neil lagi sambil memandang wajah kelat James.

Perempuan itu masih tak berpuas hati, dengan geram dia mengambil cawan yang ada lagi saki baki airnya lalu...

Splashh!!

Mereka yang melihat drama tersebut terkejut. Perempuan itu tersenyum sinis.

Neil mengelap mukanya yang penuh dengan air manis. Dia mengengam penumbuknya.

"Padan muka kau!" dia mengambil begnya di kerusi lalu berjalan keluar ke pintu keluar, ketika dia ingin keluar, tiba-tiba dia terjatuh terjelepok.

Orang yang berada di situ ketawa.

Perempuan itu memandang geram ke arah perempuan yang sedang melantak di meja tersebut.

Perempuan di meja itu tersenyum sinis.

"Sorry, tak sengaja." katanya selamba. Perempuan gila tu menjerit, dengan rasa malu dia menolak pintu cafe dengan geram.

Neil yang melihat kejadian itu, senyum sikit. Padan muka, karma.

"Bos okey?" tanya James. Neil memandangnya lalu senyum tipis.

"Pergi buat kerja kau. Jangan jadi macam tu lagi..." dia berjalan ke bahagian dapur. James mengekorinya. Tiba-tiba Neil berhenti.

"Hari ni, aku lepaskan kau. Lain kali, kau buat macam tu lagi, aku potong gaji kau terus. Faham?" tegas Neil. James hanya akur. Lantas Neil ke officenya.

Sebaik sampai ke officenya, dia menghentakkan tanganya. Dengan kasar, dia membuka baju putihnya itu.

"Sial betul, kalau takde orang tadi, aku lempang je kau perempuan! padan muka kau jatuh tadi! Thanks to budak pompuan yang tengah melantak tu!" dia bersandar di kerusi lalu memejamkan matanya.

Tiba-tiba dia teringatkan susuk tubuh seorang lelaki.

Ya, semasa dia tengah bersabar melayan perempuan gila tu, dia perasankan seorang lelaki berkot biru duduk di tepi dinding sambil memerhatikan drama mereka.

Mengingatkan lelaki itu, tak semena jantung berdegup kencang.

"Iskk teringat pula kat mamat tu, iskk malunya aku mamat tu nampak aku ken simbah air, eii tak guna kau perempuan!" bebelnya sambil memegang kertas kerjanya.

A A R O N Where stories live. Discover now