Bab 8

32 3 0
                                    

"Hoii! Baik semacam je? Ada pape jadi ke semalam dalam bilik korang?" Kata iris ke lana. Mereka terkejut beruk bila iris menegur mereka.

"Kot ye pun kasi lah salam! Nasib aku takde heart attack! Kalau ada mati kejung aku kat sini tau!" Marah lana ke iris. Iris hanya senyum kambing.

"Hehehe lupa lah! Ni jawab lah soalan aku! Asal korang cam baik je ni?" Kata iris mula curiga dengan cousin nya itu.

"Ishh hari ni kan dah nikah? So aku kenalah belajar terima rykarl! Kau pula bila nak belajar?" Kata lana ke iris.

"Alah nanti duduk sebumbung datang lah tu perasaan suka macam dalam drama!" Balas iris.

"Kalau kau nak tau bukan aku sorang je obsessed dengan lana tau! Aryan dalam bilik dia penuh dengan gambar kau!" Kata rykarl. Iris yang dengar terkaku.

"Seriously?! Dia takde kerja ke?" Kata iris. Mereka mula borak-borak dan terkejut bila dengar jeritan aryan.

"Iris!!! Where are you!!" Jerit aryan dalam bilik. Muka iris sudah pucat.

"Eh kata aku dekat bawah. Cakap mama aku panggil! Aku percayakan kau lana!" Jerit iris dari arah tangga. Lana dan rykarl pandang each other dan pandang semula ke tangga kelihatan iris mula hilang.

Aryan keluar dari bilik melihat lana dan rykarl sedang borak atau lebih senang pura-pura sambil jalan ke arah tangga.

"Korang nampak iris tak?" Tanya aryan ke lana dan rykarl. Mereka berpandangan dan pandang semula ke wajah aryan.

"Ada tapi dia dekat bawah lah!" Kata rykarl.

"Haah mama dia panggil tadi? Asal?" Tanya lana ke aryan. Aryan hanya geleng dan berlalu pergi ke arah dapur. Terlihat iris sedang susun makanan seorang diri manakala yang lain ada dekat ruang tamu sedang berbincang majlis yang akan datang.

Sedang sibuk kemas makanan dengan kemas tiba-tiba pinggang iris dipeluk oleh seseorang dari belakang. Nasib pinggan kaca ditangan nya tidak terlepas.

"Aryan danial! Lepas kan aku kalau kau tak nak kena penumbuk aku!" Kata iris. Aryan buat tak endah saja membuat kan iris geram. Selesai saja iris pusing ke belakang dan jarak antara mereka seperti seinci saja.

"Lepaskan aryan?" Kata iris dengan suara nya masih dikawal untuk lagak tenang.

"Call me daddy dulu baru aku lepaskan kau" kata aryan. Iris menarik nafas dalam-dalam dan hembuskan nafas panjang.

"Daddy? Please daddy? Mommy nak panggil keluarga kita makan?" Kata iris ke aryan. Aryan yang dengar sudah tersenyum.

Btw author lupa nak bagitau readers semua. Rumah family lana ni rumah agam ye so meja makan diaorang memang panjang mengalahkan raja-raja dekat istana tu.

"Ehem!! Takde tempat privasi sikit ke na berdaddy mommy ni?" Kata elviana. Iris yang dengar pusing kebelakang. Iris melihat wajah aryan yang sedang senyum.

"Ishh!! Ni mesti mamat ni punya kerja! Sengaja nak buat aku malu!" Kata hati iris dan menjeling muka aryan.

"Haih!! Kau pun satu lah aryan! Sikit-sikit nak kenakan bakal isteri kau! Kang dia tiba-tiba tukar fikiran tak nak kahwin dengan kau baru tau!" Kata ella.

"Entah! Dah jom makan! Perut aku lapar dah ni!" Kata ayden. Mereka pun mula menjamu selera.

Semuanya tenteram kecuali iris tangan nya ada saja manusia itu genggam tangan dia.

"Lepas habis makan pergi bersiap nanti tok kadi dengan tetamu dekat family je datang. Meja ni biar kami yang kemas" kata puan hayati mak kepada zayden.

Mereka sekadar mengangguk saja. Selepas makan mereka mula naik ke tangga dengan iringan puan dahliah mama kepada iris.

"Okey ni bilik persiapan wanita agak luas. Dan depan bilik persiapan wanita ialah bilik persiapan lelaki. Lepas siap lelaki dahulu turun baru wanita okey?" Kata puan dahliah ke mereka. Mereka mengangguk faham dan jalan ke bilik yang sudah dikatakan tadi.

Skip!

50 minit mereka siap. Makeup perempuan hanya sendiri saja tak perlu beria-ia makeup tebal sebab ini hanya nikah saja nanti di hotel sana baru makeup setebal alam.

Baju kurung moden tak terlalu ikut tradisional sangat manakala lelaki seperti biasa memakai baju melayu. Lelaki sudah turun manakala perempuan masih tunggu arahan dari puan siti hajar mak kepada rina.

4 minit berlalu akhirnya mereka dibenarkan turun. Malu? Nervous? Of course ada! Bayangkan 5 orang nikah bersamaan dalam satu rumah agam ini dengan 5 orang tok kadi yang akan sah kan mereka. Tak boleh bayang babe!

Ayden, zayden, aryan, badrul dan rykarl terpukau dengan kecantikan bakal isteri masing-masing. Walaupun makeup simple tapi masih nampak natural dimuka masing-masing.

Masing-masing sudah bersedia. Yang lain sudah tak sabar untuk sah. Selepas dengar sah dari mereka family semua mengucap syukur sebab tiada perkara buruk terjadi. Selepas sesi gambar jam sudah menunjukkan pukul 10 pagi. Mereka semua berehat di bilik masing-masing tunggu pukul 1 petang sahaja untuk ke hotel 5 bintang.

"Huwaa!! Penat!!" Kata elviana. Sekarang mereka akan duduk perempuan dengan perempuan manakala lelaki dengan lelaki untuk mengelakkan berjumpa sebelum kahwin walhal time nikah dah jumpa dah.

Tapi apa boleh buatkan? Ini satu arahan dari keluarga masing-masing so kena ikut lah.

"Sumpah muka aku panas dengan makeup ni! Kasi aku mandi jap!" Kata iris dan berlalu masuk kedalam bilik air.

"Korang nak mandi pergi lah dulu kalau aku masuk memang dah tak jumpa jalan keluar dari bilik air!" Kata rina.

Selepas habis mandi masing-masing buat kerja sendiri. Rina, lana dan ella bermain Instagram. Elviana melihat komik di dalam bilik itu. Manakala iris membaca novel dari bilik lana.

2 jam berlalu pintu bilik mereka diketuk dari luar. Lana mula langkah keluar melihat siapa yang ada diluar.

"Yes mama?" Kata lana ke mamanya.

"Pergi siap pakai tudung je. Kita dah nak gerak ke hotel ni! Kamu bersiap disana saja" kata mama dan berlalu pergi. Lana menutup pintu dan berlalu ke arah mereka.

"Weyh! Siap pakai tudung je sebab kita siap dekat hotel sana" kata lana. Mereka yang dengar terus berlalu pakai tudung. Beg sandang tidak lupa untuk ambil dan berlalu kebawah.

"Mana para lelaki ma?" Kata lana ke mamanya.

"Mereka sudah gerak dulu. Kamu gerak dengan mama kamu" terang puan aisyah. Mereka hanya mengangguk dan berlalu kereta Vellfire milik mama lana.

Skip!

Sampai saja disana mereka terus ke bilik persiapan untuk persiapan sendiri. Mak andam yang makeup untuk mereka.

"Wah tak sangka an kita kahwin sekali? Hilang nervous aku bila ada geng sekali!" Kata rina.

"Tulah! Sejarah dalam hidup dho! Harap aku tak stress lah time peperiksaan awal tahun tu. Aku tak nak markah rendah disebabkan layan suami aku nanti" kata lana.

"Betul tu! Aku dengan zayden kira okey lah kitaorang dah boleh terima each other" Kata elviana.

"Aku pun sama siap buat perjanjian dah semalam" kata ella.

"Aku pun dah boleh slow-slow terima rykarl" kata lana. Mereka semua memandang iris yang sedang termenung itu.

"Kau pulak ris?" Kata lana menyentuh bahu cousin nya supaya sedar dari lamunan.

"Entahlah!" Kata iris dan perhatikan makeup yang setebal 10 inci itu buatkan wajahnya rasa panas.

"Habislah muka aku tumbuh jerawat ni!" Kata hati iris.

To Be Continued

Takut naw jerawat naik! Tapi memang paling dibenci oleh kaum wanita dengan lelaki pun. Apatah lagi jerawat batu! Pernah sekali author salam mak cik yang ada cincin emas tu betul-betul melekat dekat jerawat batu sumpah sakit dho! (。•́︿•̀。)

Don't forget to vote and comments guys!!❤️❤️

Psycho Twins [COMPLETE/ED]Where stories live. Discover now