27 (repub)

141 13 0
                                    


Prom Night Invitation

Congratulations to Ms. Tanaka Ichika and Ms. Nakamura Sakura. Both of you are invited to the Prom Night!


Aku membaca isi kad jemputan itu dengan teliti. 

Setelah selesai membaca seluruh isi kad itu, aku melompat suka sambil bertepuk tangan beberapa kali. "Kura-kura!" panggilku teruja. 

Sakura berjalan ke arahku dengan dahi yang dikerutkan. "Apahal kau?" tanya Sakura. Sebelah keningnya diangkat.

Aku tidak menjawab tetapi hanya menghulurkan kad jemputan itu kepadanya. Aku tunggu dia memberi reaksi.

"Weh, serius lah ni?!" matanya membulat. Mulut ditekup dengan tangan kirinya. Nampak terkejut betul.

Aku angguk laju. "Haah, satu batch kita dapat kad ni," kataku. Nampak Sakura anggukkan kepalanya tanda faham.

"Eh, yang ni malam lepas hari grad kita kan?" tanya Sakura. Kad jemputan itu dibaca lagi sekali.

"Yup. Yang ni kira macam after party lah," terangku ringkas.

"Mana kau tau?" tanya Sakura lagi. Matanya dikecilkan sambil memandangku.

"Group chat dekat Instagram weh," aku senyum senget. 

"Mende siot buat group chat dekat Instagram? Ada banyak lagi kut. Apasal aku tak ada pun dalam tu?" tanya Sakura. Keningnya berkerut.

"Entah lah weh. Dahlah. Yang penting, PROM NIGHT!!" aku menjerit gembira.

-

satu minggu kemudian..

"Wehh, excited gilaa!" kataku sambil melihat sehelai gaun berwarna biru cair tergantung di dalam almari. 

"Sama lah!" Sakura lagi hebat. Dia dah pakai pun gaun dia. Padahal nak pergi malam nanti. Teruja punya pasal. 

"Lawa gila weh. Berbaloi sewa dekat kedai tu," aku mengangguk puas hati sambil meneliti gaun yang telah aku sewa. Tak nak beli. Bukannya nak pakai hari-hari.

"Aku dah bayang macam-macam weh pasal malam ni. Excited dia lain macam," Sakura senyum lebar hingga menampakkan gigi putihnya.

Aku turut angguk mengiyakan. 

-

Ketika aku sedang bersolek di hadapan cermin, kedengaran pintu bilik diketuk. Aku pandang Sakura. Dia bangun dan berjalan ke arah pintu sebelum pintu itu dibuka. 

Aku mengoleskan gincu pada bibirku. Aku senyum puas hati setelah itu. 

Aku toleh ke arah Sakura. Nampak dia masih lagi berbual dengan seseorang di muka pintu. Aku hanya mengendahkan. Tangan mencapai telefon milikku. 

"Keita tadi tu," Sakura berjalan ke arahku. 

Aku angkat wajah. "Oh, dia kata apa?" aku bertanya.

"Dia suruh kita dua tunggu je dekat bawah. Nanti Dia dengan Haruto datang," kata Sakura. "Oh, kita tak pergi sekali ye. Aku dengan Keita, kau dengan Haruto lah," sambung Sakura lagi.

Aku hanya angguk setelah itu.

-

"Bye! Jumpa nanti," kata Sakura. 

Aku hanya membalas lambaiannya. Setelah itu aku naikkan tingkap kereta. Aku pandang orang sebelahku. Hensem gila!

"Jom," kata Haruto. Aku mengangguk. Setelah itu, terasa kereta itu bergerak.

My Crush Is My Husband | Watanabe HarutoWhere stories live. Discover now