Bab 11

95 15 8
                                    

Kakashi melemparkan rompinya ke atas meja kecil di sisi sofa yang diduduki Tenzou, yang ketika itu sedang khusyuk membaca buku mengenai seni bina. ANBU itu hampir melompat terkejut dengan tindakan tiba-tiba Kakashi. 

Dia memandang senpai-nya dengan mata penuh pertanyaan. Jelas sekali surai perak itu sedang marah. Tanpa berkata-kata, Kakashi melepaskan tubuhnya ke sofa di sebelah Tenzou.

"Ada apa, senpai? Awak kelihatan marah. Adakah misi tidak berjalan seperti yang dirancang?" tanya Tenzou dengan nada prihatin, meletakkan bukunya ke tepi.

Kakashi menghela nafas panjang, sambil menjeling sekilas ke arah kekasihnya. "Tiga hari sebelum saya berangkat misi, saya tak dapat bertemu dengan Iruka. Sekarang, selepas seminggu menjalani misi yang membosankan, saya pulang dengan harapan untuk melihatnya. Tetapi..." dia menghentikan kata-katanya, nada suaranya penuh rasa frustrasi.

"Saya faham, senpai. Saya di Konoha sepanjang minggu ini pun tidak dapat melihatnya," Tenzou menyampuk, wajahnya serius. "Iruka tidak ada di apartmennya. Sudah seminggu berlalu, dan saya masih tak tahu di mana dia bersembunyi," tambahnya dengan nada penuh kecewa sambil menatap Kakashi.

Tenzou mengeluh perlahan. Sebagai seorang ANBU yang mahir mengesan jejak, kegagalannya menjejaki seorang chunin adalah seperti tamparan besar pada egonya. Ada kalanya, dia terfikir untuk menanam benih pokoknya di seluruh Konoha hanya untuk mengesan kehadiran surai coklat itu.

"Adakah dia dihantar untuk misi?" tanya Kakashi, harapannya tipis.

"Tidak, tiada rekod yang menyatakan dia meninggalkan Konoha," balas Tenzou.

"Awak nak ke mana?" tanya Tenzou apabila melihat Kakashi bangun dan mencapai semula rompinya.

"Ke Ichiraku Ramen. Awak nak ikut?" tanya Kakashi, matanya bersinar dengan tekad. Tenzou mengangguk kecil. Tanpa berlengah, kedua-duanya bergegas ke kedai ramen yang seolah-olah wajib dikunjungi setiap minggu oleh Iruka.

Setibanya mereka di Ichiraku, suasana agak lengang. Hanya Teuchi, pemilik kedai itu, dan anak perempuannya, Ayame, yang kelihatan sibuk di dapur.

"Selamat datang! Ah, Kakashi-san, nampaknya awak membawa kawan baru hari ini," sapa Teuchi mesra.

"Ini Tenzou, dan ini Teuchi-san an Ayame-san," Kakashi memperkenalkan mereka, disambut senyuman ringkas sebelum Ayame membuka mulut.

"Seperti biasa, Kakashi-san?" tanya Ayame.

"Ya."

"Bagaimana dengan awak, Tenzou-san?"

"Sama seperti Kakashi," jawab Tenzou ringkas.

Beberapa minit kemudian, hidangan mereka tiba. Ayame memberikan senyuman hangat sebelum kembali ke dapur. Mereka makan dalam diam sehingga seorang pelanggan baru masuk dan membuat pesanan.

"Teuchi-san, boleh saya pesan dua bungkus miso chashu ramen?" tanya Ebisu, seorang jounin yang dikenali dengan kaca mata hitamnya.

"Silakan duduk sementara menunggu," balas Teuchi mesra.

"Ebisu-san, seminggu ini awak kerap memesan dua bungkus ramen. Siapa yang makan satunya lagi?" tanya Ayame dengan nada ingin tahu.

"Oh, satu lagi untuk Iruka-sensei," jawab Ebisu tanpa mengesyaki apa-apa.

Kakashi dan Tenzou, yang sedang makan, tersedak serentak apabila nama Iruka disebut. Ayame memandang mereka dengan riak terkejut.

"Awak berdua okey?" tanya Ayame.

Kakashi dan Tenzou mengangguk perlahan sebelum memandang ke arah Ebisu.

"Iruka-sensei?" Kakashi mengulang seolah-olah menggesa penjelasan lanjut.

Ebisu mengangkat kening, menyedari bahawa perhatian dua ninja itu tertumpu padanya. "Ya, Iruka-sensei tinggal di rumah saya buat sementara waktu. Apartmennya sedang dibaiki. Dia minta izin untuk menumpang selama beberapa hari," jawab Ebisu, membetulkan kedudukan kaca mata hitamnya.

"Adakah dia okey? Sejak seminggu ini, dia tidak datang ke sini. Saya risau jika dia sakit, lebih-lebih lagi Naruto tiada di sini," tambah Teuchi yang turut bimbang.

"Saya rasa dia baik-baik saja. Cuma, dia kadang-kadang kelihatan seperti dikejar sesuatu. Selalu menoleh ke sekeliling sebelum keluar rumah," kata Ebisu, membuatkan Ayame terdiam memikirkan kemungkinan guru itu sedang diburu masalah besar.

"Dia tidak dalam bahaya, kan?" Ayame bertanya dengan nada cemas.

"Apa hubungan awak dengan Iruka?" tanya Kakashi tiba-tiba, nadanya tegas. Ebisu kelihatan keliru seketika sebelum menyerahkan bungkusan ramen yang sudah siap.

"Iruka-sensei mengajar Konohamaru, murid saya. Hubungan kami pada mulanya hanya profesional, tetapi lama-kelamaan menjadi kawan baik," jelas Ebisu.

"Jadi, hubungan awak dengan Iruka-sensei seperti hubungan Kakashi-san dengan dia? Berdasarkan Naruto?" Ayame menambah, mencuit hati Kakashi yang hanya tersenyum kecil. 'Tidak, hubungan saya dan Iruka akan lebih daripada itu,' bisik hati kecilnya.

"Bolehkah kami bertemu dengan Iruka di rumah awak sekarang?" tanya Kakashi, walaupun dengan atau tanpa kebenaran Ebisu, dia tetap akan pergi.

"Boleh, tetapi bolehkah awak hantarkan ramen ini kepadanya? Saya perlu bertemu Konohamaru dahulu," kata Ebisu. Kakashi mengangguk, mengambil bungkusan itu.

Selepas selesai membayar makanan, mereka berdua bergerak menuju ke rumah Ebisu. Tanpa memerlukan panduan, Kakashi tahu lokasi hampir semua rumah shinobi di Konoha.

Sampai di hadapan pintu rumah Ebisu, Kakashi dan Tenzou dapat merasakan cakra Iruka di dalam. Mereka saling berpandangan sebelum Kakashi mengetuk pintu.

Cakra Iruka bergerak mendekati pintu. Mereka mendengar suara guru itu yang sedang merungut tentang kunci rumah.

"Awak cepat kembali, bukankah awak kata mahu berjumpa dengan Kono—" kata-kata Iruka terhenti apabila melihat Kakashi dan Tenzou berdiri di depannya.

"Hai!" Iruka menyapa dengan senyuman gugup, peluh dingin membasahi dahinya.

"Jangan hanya 'hai' kami, kenapa awak lari daripada kami, Iruka?" tanya Kakashi, suaranya tegang. Iruka menelan liur, tubuhnya kaku.

"Senpai!" Tenzou menegur Kakashi, lalu menyerahkan bungkusan ramen. "Ini, Ebisu-san minta serahkan kepada awak," katanya lembut, berharap dapat meredakan kegugupan guru itu. Iruka mengambilnya perlahan.

"Terima kasih," balas Iruka, meletakkan bungkusan itu di atas meja makan sebelum menoleh kembali kepada dua ninja yang masih di luar.

"Adakah awak berdua mahu masuk, atau kita bercakap di tempat lain?" Iruka bertanya, ketakutannya jelas terpancar.

Kakashi dan Tenzou tidak menjawab, sebaliknya berpaling dan berjalan pergi. Iruka, yang kini dilanda debaran, segera menyarung sandalnya dan mengejar mereka.

Mereka diam sepanjang jalan hingga tiba di puncak Monumen Hokage. Angin kencang meniup pakaian mereka, dan Iruka dapat merasakan hatinya seolah-olah mahu terbang bersama angin.

Kini, Kakashi dan Tenzou berdiri bertentangan dengannya. Chunin itu terasa seperti seorang pesalah yang diadili. Nafasnya makin berat, sesaknya bertambah.

Kakashi dan Tenzou menatapnya, seolah-olah Iruka adalah subjek penting dalam pameran. Tiba-tiba, Kakashi melangkah ke hadapan, membuatkan Iruka secara naluri berundur setapak.

"Nampaknya awak tahu kesalahan awak, Lumba-lumba kecil kami," suara Kakashi menikam tajam, membuatkan Iruka menggigil.

"Bernafas, sensei. Senpai, berhenti menakutkannya!" Tenzou menegur, cuba menghalang ketegangan. Iruka berasa seperti makin mengecil di hadapan mereka.

BERSAMBUNG...

milik kitaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang