Bab 14

90 15 6
                                    

Tenzou akhirnya kembali ke Konoha, meskipun lewat dua hari dari jadual. Tubuhnya penuh dengan luka-luka ringan, dan pakaian ANBU yang disarungnya kotor, ternoda darah musuh hingga nampak menakutkan. Dia tahu penampilannya benar-benar mengerikan, namun dalam keletihan, itu bukanlah hal yang diambilnya peduli.

Apabila pintu gerbang kampung mula kelihatan di kejauhan, fikirannya terbayang kepada nikmat mandian panas yang bakal melegakan otot-ototnya yang tegang dan lesu.

Namun, sebagai seorang ANBU, tugasnya memanggil. Tenzou tidak punya pilihan selain terus menuju ke pejabat Hokage untuk menyerahkan laporan lisan. Setiap langkah terasa semakin berat, hampir seolah-olah dia tidak dapat merasakan kakinya lagi saat akhirnya dia melompat masuk dan berdiri di hadapan Tsunade.

Pada detik yang genting itu, dia hampir tersadung ke hadapan. Mujurlah, sepasang tangan kuat segera menahannya, menyelamatkannya dari situasi yang lebih memalukan. Tenzou mengeluh perlahan. Betapa malunya—seorang ANBU hampir terjatuh di hadapan Hokage.

"Terima kasih," ucap Tenzo kepada insan yang menolongnya, meskipun dia tidak memandang siapa gerangan itu.

"Tidak mengapa," balas satu suara yang amat dikenalinya. Pantas dia menoleh, dan mendapati Iruka tersenyum padanya. Namun, di balik senyuman itu, Tenzo dapat merasakan ada sesuatu yang tersembunyi. "Tsunade-sama, jika tiada lagi keperluan, izinkan saya undur diri," kata Iruka dengan suara tenang.

Tenzo terus memandang guru itu tanpa berkedip. Saat Iruka melepaskan genggamannya, Tenzo serta-merta merasa kehilangan kehangatan sentuhan itu. Setelah Tsunade mengangguk tanda izin, Iruka melangkah pergi.

"Ehem, cukup-cukuplah merenungnya," tegur Tsunade tiba-tiba, membuat wajah Tenzo bersemu merah di balik topengnya.

"Baiklah," kata Tsunade dengan nada profesional, "mari kita teruskan dengan laporan."

_______________

Iruka baru sahaja selesai syifnya di meja misi. Dia telah menyerahkan semua laporan misi kepada Hokage sebelum dikejutkan oleh kemunculan seorang ANBU yang terluka.

Iruka mendengus kecil, memerhatikan keadaan Tenzou yang hampir tidak mampu berdiri tegak. Nalurinya kuat untuk menarik lelaki degil itu supaya mendapatkan rawatan terlebih dahulu.

Tenzou mengambil masa lebih lama daripada yang dikhabarkan oleh Kakashi kepadanya untuk kembali. Apabila akhirnya dia muncul, pakaian yang dipakainya penuh dengan darah kering. Iruka hanya mampu berharap dalam diam bahawa itu bukan darah Tenzou sendiri.

Iruka melangkah pulang perlahan. Perasaannya dipenuhi kerinduan terhadap ANBU itu, namun dia tidak pasti jika perlu berjumpa dengannya. Dia bimbang Tenzou mungkin lebih senang bersendirian. Kebanyakan shinobi hanya mahukan ruang sendiri setelah pulang dari misi yang mendebarkan.

Kesunyian menyelubungi dirinya. Naruto tidak ada untuk memeriahkan harinya dengan ajakan makan ramen, dan Kakashi telah berangkat sehari sebelum kepulangan Tenzou. Langkah demi langkah, Iruka hanya mampu menghela nafas di jalanan yang sunyi—sunyi, sepi seperti hidupnya sendiri.

Malam itu sebenarnya cukup menyenangkan. Lelaki berambut gelap itu mendongak, membiarkan matanya menatap langit malam yang gelap, penuh bintang bersinar bagaikan lautan harapan.

Iruka menarik nafas dalam-dalam. Udara malam terasa segar dan dingin, seolah mampu menyapu pergi kesepian yang menyelubungi hatinya. Dia menarik satu nafas lagi, lalu tersenyum kecil.

Iruka mencintai malam, bukan kerana dia membenci siang. Malam memahami kesunyian, membawa ketenangan yang sukar didapati di waktu lain. Malam juga menyatukan pasangan-pasangan, mencipta ruang untuk kemesraan. Dia tidak mempertikaikan siang, siang adalah sinar, cara lain untuk memperlihatkan kehidupan dalam cahaya yang nyata.

milik kitaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang