الحلقه الـ ٢٦ من مسلسل "إيلاف"
اليوم التالت "يوم الاتنين" الساعه ٨ الصبح ..شادي بيتصل ، قامت من النوم و لبست نضارتها وبصِت علي التليفون ، حطت التليفون علي جنب ، وقامت لبست طرحه وفتحت باب البلكونه ووقفت شويه تبص علي السما والعصافير والناس اللي رايحه شغلها ..
دخلت اتوضِت وصلت الصبح ، عملت القهوه وخدتها ودخلت وقفت في البلكونه تشربها ..
اتصل شادي تاني ..
-صباح الخير
_صباح النور ، ازيك؟
-انا كويس ، طمنيني عنك؟
_الحمدلله تمام
-لسه صاحيه؟
_لا صحيت من شويه، كنت عايزه اكلمك في كام حاجه..
-معاكي
_هو انا هفضل بشتغل فوتوغرافر زي ما انا؟
-اشمعنا بتسألي السؤال ده دلوقتي!
_معلش جاوبني
-طيب ممكن نتقابل ونتكلم في الموضوع ده مع بعض؟
_لا معلش لحظه!! يعني الموضوع فيه نقاش بالنسبالك!
-كل حاجه بينا المفروض فيها نقاش
_لا مش كل حاجه طبعًا ، عايزه اجابه واضحه وصريحه من فضلك يا أه يا لأ!
-اه بس فيه شروط ..
_بتهزر صح
-لا بتكلم بجد ، افرض فيه حاجات مش مناسبه ليا مثلًا في شغلك ..
_فـ تحطلي شروط لشغلي! انا مش مصدقاك والله!
-في ايه ياايلاف ، احنا بنشارك حياة بعض فـ بنشوف ايه مناسب لينا احنا الاتنين ..
_لا معلش انتَ اخترتني وده كان شغلي ، مكنتش عاملاه مفاجأه !
-وهو يعني اني اغير عليكِ ده وحش؟ انا موافق تشتغلي براحتك بس بعيد عن الرجاله خالص ،فيها ايه دي؟
_فيها انه مستحيل، انا مش عايشه في الكوكب لوحدي ، غصب عني ممكن الاقي راجل في شغلي عادي ، وبعدين لو مشينا بنفس المنطق ، يبقي مش هتعامل مع اي راجل في حياتي بمعني مش هنزل السوق عشان البياعين هناك رجاله ، مش هروح سوبرماركت عشان فيه راجل هناك ، ايه ياشادي التفكير ده!
-خلاص خلصتي؟ طلعتيني زي الزفت؟
_هو مش ده كلامك ياشادي!
-فيه فرق بين اني بغير عليكِ وبشُك فيكِ ياايلاف..
_طيب عشان ننهي النقاش الجميل ده، لو نزلت سيشن وطلع فيه راجل مثلًا موجود بالصدفه سبحان الله، انسان يعني وطبيعي يكون موجود ، هنعمل ايه ساعتها؟
-مش عارف
_اقولك انا هتعمل ايه ،هتعمل مشكله وتنكد عليا كإني عملت مصيبه مع اني ماليش اي ذنب وبعدين هتقولي ان اتفاقنا من الاول كان اني اشتغل بشروط ، لا ياشادي انا مش موافقه علي الشروط!
-و ؟
_لا و ، دي عندك انتٓ بقي ، ولا انا مش من حقي اقول لا؟
-من حقك ،تمام ياايلاف
_تمام ايه؟
-هفكرلها في حل وهبقي ابلغِك بيه
-تمام
_سلام
-سلامخدت الفنجان وغسلته وشالتُه ، وقعدت في الصاله عماله تقلِب في التلفزيون ، خرجت مامتها وهي بتتاوب "صباح الخير"
-صباح النور
_ايه اللي مصحيكي بدري، وقاعده يعني ادام التلفزيون غريبه!
-عادي ماليش مزاج انزل النهارده
_مالك؟ اتخانقتي تاني انتي وشادي؟
-بصراحه اه ، بس مش هحكي حاجه عشان بتضايقيني بكلامك.
_لا اتكلمي انا ماليش مزاج اتخانق علي الصبح
-والله؟ يارب ديما ، بصي بقي ..
أنت تقرأ
مسلسل "إيلاف" 🤎
Romanceإيلاف بنت بسيطه وجميله ، بتحب الحياه بتفاصيلها اللطيف ، بتتبسِط بفنجان قهوة وكتاب يسليها ، عايشه مع مامتها وحياتها كانت ماشيه بمنتهي السلاسه ، لحد ماحصل حاجه قلبِت حياتها ١٨٠ درجه "نهاية سعيدة" ، إتمني تتبسطوا بقرايتها❤️