Dei, aku ada extra class. kau balik dulu. takpayah tunggu. cakap kat uncle sekali nanti dia risau. ps kalau kau lapar aku ada masak ur fav. panaskan je balik dlm microwave tu.
—el
Sticky note yang tertampal elok di loker ditarik. disimpan dalam notebook. buku buku teks dan rujukan disimpan kembali kedalam loker.
ditutup pintu dengan keluhan.
sorang
lagi.
aku tak suka bila kena duduk rumah sesorang. Dari kecil lagi. aku akan jadi paranoid dan mula bayang benda merepek.
minggu ni Hitler selalu ada extra class. More like detention class.
nasib dia ingat nak masakan spaghetti meatball aku.
Hitler dia pun dia still sayang kat aku. HAHAHAHAHA
Uncle James pun selalu balik lewat petang. kekadang aku pelik jugak, takkan jadi private teacher pun mengajar sampai lewat petang?
Kaki dibawa kearah parking lot dimana baby boo aku sedang elok tunggu aku. peneman aku hari ni. Sebab harini aku bangun lambat yang menyebabkan separuh nyawa aku bawa basikal pergi sekolah sebelum kena denda.
Tsk.
///
Awan mendung mula berkumpul sesama mereka menyebabkan kawasan sekitar jadi gelap. sebelum aku dimandi dengan air hujan, kaki dah mula mengayuh dengan laju. Aku kena sampai rumah sebelum hujan turun. Tapi makin lama aku rasa tak sedap hati dengan basikal ni ditambah pula keadaan jalan menurungi bukit.
Aku tekan brek beberapa kali.
Damn. Brek rosak.
Aku masih dalam kelajuan yang sama or worst. Jantung dah pam darah lebih cepat dari biasa dan oksigen laju masuk dalam serombong hidung.
"TOLONGG!!"
"ELLLLLLL" mata dah kabur dengan air mata laju mencurah turun. Suara pun dah tak mahu keluar. Tangan diperkemaskan pada handle. Aku dah rela dengan apa akan jadi lepas ni.
Tanpa sedar aku dah kena rempuh dengan basikal lain. badan dah tentu mencium jalan dan basikal aku dah terhumban tepi. Ada satu lagi basikal berwarna putih yang keadaan dia lebih kurang sama parah dengan basikal aku. my baby boo. Tsk.
Mata mula memeriksa badan sendiri.
kepala? Normal. Rambut memang sah serabai.
tangan? kiri kanan cukup.
kaki? oke tak normal. cecair merah mula meresap ke seluar jean biru aku dan jugak aku tak mampu diangkat.
Aku berlagak tenang. Mula mula aku melurut turun beg yang digalas. Mencari smartphone aku berwarna putih.
"ahhhhh" aku baru perasan manusia disebelah dengan keadaan face-down. Aku pusing badan dia perlahan lahan. Dahi dia berkerut seribu menahan sakit. Cecair merah pekat juga turut mengalir perlahan pada dahi dia.
"awak ok tak ni?" aku menegur. Dah nampak darah kat dahi dia sah sah dia tak ok.
Dia masih tayang reaksi sama. Aku kembali mencari telefon dalam beg sementara dia dibiarkan baring sebelah aku. Speed dial nombor satu ditekan lama. Telefon dibawa ke telingga. Bunyi beep menyapa.
"bonda.." dia kembali bersuara. Kejap. Tak ada lagi kerutan pada dahi dia.
///
"boleh tak lain kali check dulu basikal tu?!" dah mula dah.
"mana nak tahu jadi macam ni." Defend diri.
"dah jadi macam ni still nak lawan cakap orang. Degil" dia tayang muka tak puas hati. aku duduk atas bangku. Kaki kiri sampai paras buku lali dibalut sebab terseliuh. Hujung bibir pecah. Jeans tadi dah ditukar dengan shorts. Jelas kelihat lutut yang baru ditampal.
aku call El untuk ambil aku sekali dengan manusia yang tolong aku. sempat lah jugak dia bising masa aku call tu. mahu gila El tengok aku penuh darah. dia ni over sungguh. bukan darah aku pun. Darah orang sebelah aku. dia pengsan. lepas El bawak balik aku, kebetulan uncle James balik.
Reaction sama jugak macam El
tapi tambah pelik muka uncle pucat bila tengok manusia yang dipikul El.
"Sophia, janji dengan abang jangan buat macam ni lagi?" aku tersentak bila El panggil aku sofh.
Middle name.
sophia
Rafhalena Sophia Hapton.
"janji" aku menunduk pandangan. El menarik aku dalam dakapannya. sejujurnya aku terharu sebab El sangat protective kalau hal melibatkan aku.
sejahat jahat dia buli aku, bila aku jadi macam ni dia akan tolong aku.
"ahh, uncle. macam mana dengan dia?" aku nampak uncle dengan dr Frank keluar bersama. dia meminta diri untuk pulang. Aku baru nak bangun, kepala ditonyoh El disebelah.
"kaki tu" dia tunjuk kaki aku.
"tahulah. Uncle uncle uncle" lepas uncle hantar Dr Frank keluar, dia datang kearah aku dengan El, dekat dapur. El letak gelas berisi air mineral di atas kubikel dapur. Untuk aku mungkin.
"kenapa Sophia? Kaki sakit lagi?"
"kaki ni dah ok. Em em dia ok tak? Doc cakap apa? " aku serang dengan soalan. Uncle pandang aku dengan senyuman pelik. Duhh fikir benda mengarut ah ni.
"Uncleeee, Sophia risau je. dia jadi macam tu pun sebab Sofh jugak" tembak.
"dia ok je lah. tangan dia pun berbalut macam kaki kamu ni. Dia sedar je tadi tapi mungkin tidur balik sebab pain killer effect. Malam ni dia stay dengan sini. Dah uncle dah penat. Nak mandi. Tidur. Kamu pun pergi tidur" tak sempat aku nak tanya lagi uncle dah bawa diri, naik keatas.
Lega dia dah ok.
Aku pandang El yang dah bawa sepinggan spaghetti meatball dihadapan aku. dia sedar aku perhati dia mula lempar pandangan-kenapa.
"abaaaaaannggg, orang nak pergi tengok dia boleh?"
"jangan nak mengada. Habiskan ni. Makan ubat terus tidur. Faham?" lagi sekali El sekeh aku. lama lama retak jugak skull aku sebab kena sekeh dengan dia ni.
///
aku menguak malas. segala otot otot direngangkan. Sebelum kaki diserang balik sakit sebab semalam. Badan dipusing kiri dan kenan sebelum mata menangkap kepingan stick-it yang ditampal pada night lamp.
takpayah pergi sekolah. uncle james pun ckp tapayah. panaskan breakfast dlm microwave. take care.
—el
aku tersenyum bahagia.
wuhuuuu CUTIII FREEEE.
Aku jalan mengencutdengan perlahan lahan kearah dapur. Hidung aku dapat tangkap bau spaghetti sebelum mata tangkap satu figura berdiri depan aku. setinggi tiang lampu.
dia..
BERTUALAA JEEEE.
"AHHHHHHHHHHHH"
~ ~ ~
(edited; 20151022)
aku tak tahu pebende aku tulis sebenarnya
hahahahaha XD
Q; klu korg ade kat tempat Rafh, junpe mahluk bertuala je ape korg nk buat?
next update will be
xoxo
cinderlue
YOU ARE READING
three sixty
Teen FictionHanya sebab sekeping memori yang sangat pahit untuk ditelan. Hanya kerana satu salah faham, Dipusing sampai 360 darjah demi mengambil kembali hak yang sepatutnya. Dijanji pada diri jangan jatuh dalam perangkap sendiri Hanya kerana 'dia' Semua benda...