Kaki laju bawa aku keluar dari bilik dia. aku kembali membawa diri kearah taman yang pernah jadi tempat aku menangis. Duduk dibangku yang sama. menangis sebab seorang lelaki. Yang bezanya, kalinya sebab Luke. Dulu dia sendiri cakap kau nak menangis, nak marah cari dia. padahal dia sendiri yang buat aku menangis.
Dia memang tak boleh cakap elok elok?Susah sangat nak cakap tanpa nak keluarkan aura cold-hearted tu?
Aku dah selut tangan kedalam poket. Dikeluarkan sapu tangan biru milik dia. kejap ramas sampai naik kebas tangan pastu aku betulkan balik. Digosok gosok sampai tak ada kedut. Hailaa, tak dapat kat tuanya, sapu tangan pun boleh jadi mangsa.
"hi princess!" aku angkat wajah.Aden.
"buat apa kat sini?" tak dijemput langsung, dia ambil tempat disebelah. Aku lap sisa air mata dengan jari.
"Luke" sepatah.
"Bilik orang tua tu kat depan ni. Yang kau duduk sesorang kat taman ni kenapa?"
Senyap.
"orang tua tu halau kau?" dia tembak.
Aku dah menunduk. Rasa nak menangis semula.
"betul lah kan? Hish daripada kau menangis kat sini, sampai keluar hingus.."
Aku dah pandang muka Aden. Sempat dia sengeh.
"apa kata kalau tolong aku?"
"tolong apa?" dia dah bangun. Berjalan meninggalkan aku. aku buka langkah, mengikuti dia."nak mintak tolong apa?" aku tanya lagi sekali.
Dia mati langkah. Dipusingkan badan menghadap aku lantas menampal satu senyuman kecil.
"tolong aku memasak"---
"nah ambik ni" dihulur sebungkus spaghetti yang masih belum direbus."nak masak untuk siapa?" clueless.
"Obviously for your husband. Who else? " Aden mencapai bahan bahan yang lain lalu disusun diatas kubikel. Ditarik buka laci yang berhampirannya lalu dikeluarkan apron berwana biru lembut kepadaku.
"so aku kena tolong apa je ni?" aku capai apron. Disarung pada badan sendiri.
"tolong aku masak lah." Dia sengih.
"dahtu kau buat apa?"
"tolong tengok" dah agak dah.
"Bolognese untuk orang sakit?" baru perasan."Ni je pakcik tu makan semenjak sakit. Gigihlah kak sarah masak untuk dia setiap hari. Maka secara tak rasmi aku pun makan setiap hari Bolognese."
"kau tahu kan dia halau aku?" aku pandang lantai.
"And one thing yang kau tak tahu pasal Edy" aku angkat muka.
"Pakcik tu degil nak mati. Tugas kau adalah jadi isteri misali dia"
blushing."A-Aku be-belum kahwin lagi laaaaahhh!" dia gelak. Urg ada jugak makan senduk sup harini.
"Bakal jugak en?" dia angkat kening. Tangan dilipat kedada.
"Mana periuk?" ubah topik.
"Welcome to our family, Rafh."
"ADENNNNNNNN"
--
"Stay away from that table" aku dah bercekak pingang."bukan kau dah balik?" muka dia jelas terkejut. Nak halau aku lagi ah tu.
"patutnya tapi tak boleh. Now, boleh tak jauhkan diri dari meja kerja kau tu?"
"taknak" dia kembali buat apa ntah kat meja tu. urg ada juga aku ikat dia kat katil ni ha.
Ahaaa, bingo.
"oke then. Aku balik dulu tapi aku bawak balik oreo. Lagipun tuan dia 'busy' sangat en mengadap dengan 'kerja' dia." reverses psychology."Don't you—"
"kalau nak oreo, jauhkan diri dari meja tu."Senyap.
"Just for this time. Boleh tak dengar cakap aku?"
"Fine. Jangan nak bawak lari oreo tu." dia jalan kearah katil. Duduk diatara bantal dan kepala katil. Dengan hati hati aku tarik gebar menetupi badan dia. disentuh dahi dia. panas lagi ni.
"dah makan?"Senyap.
"oreo jom balik." Aku pusing belakang.
"tak." Aku tersenyum. Comel jugak sebenarnya mamat ni.
- - - - -Diketuk dua kali sebelum masuk. Dia masih lagi di atas katil. Dengar cakap jugak pakcik ni.
"Bolognese?" dia angkat muka.
"yeup." Dihulur pingan yang berisi Bolognese kearah dia. ditukar cool fever yang berada di dahi dia kepada yang baru.
"siapa masak?"
"why?" aku pandang dia.
"sedap. Sama macam the last one kat rumah kau dulu."Huahhhhh aku dah lupa pasal tu kenapa dia ingatkan balik. Ni rasa nak lari.
"Sophia."
"yes?" aku pandang balik dia.
"sorry." dia tunduk pandang pingan dia yang separuh kosong.
"sorry?"
"and thanks." Dia senyum.Cair. Sumpah cair.
- - - -
YOU ARE READING
three sixty
Teen FictionHanya sebab sekeping memori yang sangat pahit untuk ditelan. Hanya kerana satu salah faham, Dipusing sampai 360 darjah demi mengambil kembali hak yang sepatutnya. Dijanji pada diri jangan jatuh dalam perangkap sendiri Hanya kerana 'dia' Semua benda...