קוראים יקרים,
שלום לכם וברוכים הבאים לתהליך הכתיבה שלי:)
אז, אחרי שדיברנו בפרק הקודם על "איך לכתוב תקציר?", היום נדבר על אחת השיטות לכתיבת התקציר - שיטת פתית השלג. זאת שיטה שאני אישית משתמשת בה כל הזמן, כיוון שנחשפתי אליה באוניברסיטה באחד משיעורי התסריט שלמדתי. אז החלטתי לעשות מחקר קטן, בכדי להסביר את הטכניקה הזאת וגם יש מצב שאתם כבר משתמשים בה מבלי לדעת אפילו.
שנתחיל?
***
מהי שיטת פתית השלג?
שיטת פתית השלג זוהי טכניקה שנוצרה על ידי הסופר ומדריך הכתיבה רנדי אינגרמנסון והיא מאפשרת לכותב/סופר ליצור את האווירה של הספר כבר מההתחלה. השיטה הזאת מאפשרת לנו להתחיל את הספר עם כתיבת התקציר שלו. כותבים את התקציר ולאחר מכן פונים לכתוב את הספר עצמו. התקציר כמובן כתוב בצורה בסיסית, ראשונית מהתחלה ועד סוף של הספר, משהו שהיינו יכולים לשנות בכדי להפוך אותה לתקציר של הכריכה האחורנית.
מה הם היתרונות לשימוש בשיטה הזאת?
השיטה הזאת מציעה את הנקודה המחברת שנמצאת בין כתיבה מסורתית ומתוכננת לבין כתיבה לא-מתוכננת של הספר שלנו מה שנקרא freewriting. ועל כן, השיטה הזאת עובדת גם עבור כותבים צעירים שעובדים על הספר הראשון שלהם וגם עבור סופרים שכתבו המון ספרים קודם לכן.
היתרון העיקרי הוא שכבר מהתקציר, אנחנו מרגישים את האווירה, הדמויות, המניע והקונפליקט של הספר שלנו וכך, זה הופך את זה לפשוט יותר להכיר את כל הספר ולכתוב אותו עוד לפני שכתבנו אותו. כמובן שהאוטליין של כל הספר או אפילו פתקים של העלילה על גבי הלוח, יכולים להועיל לנו לכתיבת העלילה שלנו. אבל לפני שנתחיל איתם, השיטה הזאת יכולה לכיוון אותנו לכיוון הנכון.
כיצד משתמשים בשיטה הזאת?
חישבו על רעיון לסיפור שלכם ותנסו לתאר אותו במשפט אחד. לדוגמא, המשפט הזה יכול להיות משהו פשוט מאוד כמו: "שני נערים מגלים מערה סודית המכילה אוצרות שקבוצת פושעים אחת מחפשת אותה". לאחר מכן, אתם צריכים לשבור את המשפט הזה לפסקה, תוך כדי זה שאתם יוצרים ומפרידים בין תיאורי הדמויות, המניע והקונפליקט. משם, אתם משתמשים בתיאורים הללו בכדי ליצור את קווי העלילה שלכם הכוללים את כל התיאורים הללו. התהליך הזה יוצר לכם את האוטליין של הספר שלכם ומשם אתם כותבים את הספר שלכם מהתחלה עד סופו.
YOU ARE READING
מכתב לקורא
Randomשלום לכולם, זוהי חבילת המכתבים שכתבתי בעבר לקוראים שלי בבית הספר (לא שהיו לי קוראים בבית הספר, רק המגרה היפה שלי), אבל בכל מקרה, פה בכללי נדבר על החיים ועל תהליכי הכתיבה/טיפים של הכותב ואיך זה משפיע עלינו ככותבים וקוראים...