קוראים יקרים,
שלום לכם וברוכים הבאים לתהליך הכתיבה שלי:)
כיוון שלא ידעתי בדיוק, איך לתרגם את זה שזה לא ישמע מטומטם, כי בכל זאת לכתוב, "קסם כמערכת קשה ורכה" זה די מטומטם (למרות שאני אמשיך להשתמש במשפט הזה לאורך כל הפרק) - החלטתי להשאיר את הכותרת עצמה באנגלית, בכדי שיהיה לכם קל יותר למצוא את הנושא אם תחליטו לחפש עליו באינטרנט (כיוון שאין שום מידע על זה בעברית).
אז, לפני שתתחילו לכתוב את הסיפור שלכם, בייחוד אם מדובר בסיפור פנטזיה, עיצרו שנייה בכתיבה שלכם ותשאלו את עצמכם; האם הסיפור שלכם יסובב סביב הגיון, או כאוס ובלבול? עכשיו, אתם בטח תשאלו אותי, למה אני מתכוונת. ובכן, סיפור שהוא סובב סביב כאוס ובלבול (אהמ... אהמ... הרפתקאות אליס בארץ הפלאות), נוצר כחלק מהניסיון של הסופר לקחת את העולם ההגיוני מסביבו להפוך אותו לחסר הגיון מלכתחילה ובכך ליצור לו משמעות אחרת.
לעומת זאת, אם מדובר בסיפור פנטזיה שהוא בעל הגיון שנבנה על פי חוקים מסוימים וישנם סיבות בגללם הדברים הם כפי שהם (הארי פוטר ומשחקי הכס לדוגמא), כאן נכנסת המערכת הקסומה שעומדת בין הכוח הרך לקשה ומנסה ליצור סיבות בגללם קורה מה שקורה בעולם שלכם. אז שנתחיל?
***
קסם הוא אחד הדברים האהובים עליי בספרי פנטזיה. בין אם מדובר במכשף עוצמתי שמנסה להשתלט על העולם, באישה צעירה שמגלה את יכולותיה המסתוריות, או בקבוצה של מלאכים ושדים שנלחמים זה נגד זה ביכולות האלוהיות שלהם - הקסם הוא אחת הדרכים הטובות ביותר להביא את הסיפור לתוך ספרי הפנטזיה.
אז, במחקרו של ברנדון סנדרסון על כתיבה פנטסטית ויצירת עולמות, אפשר למצוא את שלושת חוקי הקסם שלו, שהם מעין סוג של הנחיות במקום חוקים אמיתיים, בהם ניתן להשתמש ליצירת מערכות קסם מעניינות ובניית עולם חדש וייחודי, והיום אנחנו נעיף מבט על המושגים שהוא הציע בשלושת חוקי הקסם שלו.
הרעיון מאחורי הקסם הרך והקסם הקשה נוצרו בכדי ליצור עולם ומערכות קסם יציבות ומוגדרות בתוך הסיפור שלכם ואילו המונחים עצמם - קשה ורך - באים להדגיש שתי קצוניות שונות על גבי ספקטרום אחד ולהבדיל בין שתי מערכות קסם. האחת מוסברת לקורא בצורה מלוכדת ומדעית מאוד ואילו השניה פועלת על פי משהו שהוא לא ניתן להבנה או להסבר ולעיתים מתפרש כמשהו פלאי ובלתי ניתן לאמון על ידי הקורא.
YOU ARE READING
מכתב לקורא
Randomשלום לכולם, זוהי חבילת המכתבים שכתבתי בעבר לקוראים שלי בבית הספר (לא שהיו לי קוראים בבית הספר, רק המגרה היפה שלי), אבל בכל מקרה, פה בכללי נדבר על החיים ועל תהליכי הכתיבה/טיפים של הכותב ואיך זה משפיע עלינו ככותבים וקוראים...