חמישה טיפים לחקור איתם

46 9 3
                                    

***

קוראים יקרים,

שלום לכם וברוכים הבאים לתהליך הכתיבה שלי:)

לפני שאנחנו פונים לכתוב את הסיפור שלנו, אנחנו צריכים לעצור שנייה ולשאול את עצמנו אם אנחנו מכירים את הנושא עליו אנחנו כותבים. אם אנחנו נמצאים במדינה אחרת למשל ואנחנו לא מכירים את המקום בו מתרחש הסיפור שלנו (גם אם היינו שמה פיזית פעם או פעמיים ואפילו יותר), סביר להניח שנצטרך לעשות מחקר בכדי ללמוד עליו לעומק. נגיד בכדי להכיר את הסלנג, הרחוב, כלי התחבורה, המעמדות, סוגי העבודות, האנשים וכו'...

אותו הדבר, אם הגיבור של הספר שלנו הוא מישהו שלא יצא לנו להכיר מקרוב; הוא מתאגרף, רקדן, מורה לכימייה, חולה בסרטן (צריך גם לחפש באיזו שלב או צורה של סרטן ואיך זה משפיע על הגוף? איך מטפלים בדבר וכו'...?), אותו הדבר לגבי האוטיזם (איזה שלב הוא וכו'...?), פסיכופט או סוציופט (תלוי אם הוא נולד כאחד או הפך לאחד אחרי טראומה ממושכת?) וכו'...

***

איך עושים מחקר?

1. מיקוד מידע - תחילה עליכם למקד את הנושא שאתם לא מכירים, אשר יופיע בתוך הסיפור שלכם. תוציאו את המונח הזה ותנסו במילים שלכם לכתוב את כל השאלות שהייתם רוצים לדעת עליו. נגיד אם יש לי שוטר בתור אחד הדמויות שלי: מי השוטר שלי? באיזה יחידה הוא? מה התפקיד שלו במשטרה? כמה הוא מקבל לחודש? מה סוג העבודה שהוא עושה? איך זה משפיע על היום יום שלו? וכו'...

2. חיפוש הנושא - תפתחו את מקור המידע שלכם ותקלידו מילות מפתח שיכולות להביא אתכם אל מקור המידע שאתם זקוקים לו. נגיד אני אתחיל בחיפוש בגוגל עם מילות המפתח: משטרה ותפקידים במשטרה, בהם אתם מחפשים את התפקיד שהכי מתאים לדמות שלכם ולאופי שלו. איך מגיעים לתפקיד, או איך מקבילים אותו. מה דמי השכר של התפקיד הזה ואחרי כמה שנים בתפקיד שלו אפשר לקבל העלאה וכו'...

לי אישית תמיד עוזר למצוא דברים בצורה ויזואלית; נגיד אני אוהבת כשמספרים לי דברים, אז אני נוטה לחפש ראיונות עם שוטרים במדינות שהדמויות שלי נמצאות בהם. נגיד ראיון עם שוטר בישראל או בארה"ב, הם שונים לחלוטין האחד מהשני. חוט המחשבה שלהם היא שונה (בכללי כל בנאדם חושב אחרת). אני גם תמיד מחפשת אם לשוטרים מסויימים יש פוסט טראומות אחרי מקרים ספציפיים ואם כן, אני נוטה לעבוד מסביב לזה, כי זה יכול להיות חומר גלם מעניין לסיפור.

3. בדיקה כפולה - תמיד תחפשו כמה מקורות מידע על נושא אחד (בייחוד כשזה משהו שאתם לא בטוחים בו). אני לא כזה בוטחת במה שנכתב בויקיפדיה, אז אני מעדיפה לחפש כמה מקורות מידע ולהתאים בין המידע שמצאתי במקום אחד למקום אחר. דבר שאני אציע לכם לעשות בויקיפדיה, זה לרדת למקורות המידע שהם מציגים תחת המאמרים שלהם ולהיכנס לתוך הקישורים מהם הויקיפדיה מוציאה את המידע שלה. תמיד עדיף לבדוק את עצמכם למקרה ואתם לא בטוחים בעצמכם.

4. אל תפחדו לטעות - קורה לפעמים שבמהלך הכתיבה שלנו, המידע שאנחנו מצאנו הוא לא נכון - אל תפחדו. כל מה שתכתבו הוא לא חרוט על אבן ואתם תמיד יכולים לשכתב אותו ולתקן את זה עם הזמן. מה שהכי חשוב, זה להמשיך לכתוב ואז במהלך הכתיבה, אתם יכולים לשנות אותו.

5. אל תפחדו להמציא דברים - אם אתם נכנסים לסיפור שלכם עם רעיון בדיוני שהייתם רוצים לספר, אל תפחדו להמציא את הרעיון שיש לכם (בכל זאת מדובר בסיפור בדיוני ואתם הכותבים שלו - אתם לא הראשונים שעושים את זה וסביר שלא תהיו האחרונים). מה שכן, אני אציע לכם לבסס את הרעיונות שלהם על מה שיש בכדי שלא יהיה רחוק מדי מהמציאות; נגיד ואתם רוצים שהדמות שלכם תשתמש ברובה בימי הביניים, תבדקו מתי המציאו את אבק השריפה ובאלו אזורים בעולם ותשתמשו בזה במקום בו אתם זקוקים לו.

***

אני מקווה שהפרק עזר לכם. אשמח לשמוע מכם, מה הנושא הכי מוזר שיצא לכם לחקור עליו?

אם אתם רוצים ללמוד איך לחקור לעומק, אני מציעה לכם את הספר של אמורה בעמוד הפרופיל שלה: TheJasminAwards יש שם ספר נהדר בשם "איך לעשות מחקר: המדריך" - כנסו והוא יעזור לכם :)

כמו תמיד, תודה רבה ושתהיה לכם כתיבה מהנה!

בכבוד רב,

שושנה

שושנה

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
מכתב לקוראWhere stories live. Discover now