קוראים יקרים,
שלום לכם וברוכים הבאים לתהליך הכתיבה שלי:)
אחרי שהבנתי שלא פירסמתי פה שנים (FIGURE OF SPEECH) אמרתי לעצמי למה לא לחזור ולפרסם פה בזמן שאני נחה בין ספר לספר - כי אני זקנה שצריכה קצת מנוחה. וחוץ מזה זאת דרך נהדרת לנוח בין כתיבת עלילה למשהו שאמור להיראות כמו מאמר ולא באמת נראה ככהXD
אז...
הנושא הגדול של היום הוא הנושא האהוב עליי מכל והסיבה לכך שאני כל-כך אוהבת לבנות דמויות והוא האנטי-גיבור. אני אנסה להסביר בצורה הכי פשוטה שיש ("אנסה" זאת מילה גדולה מדי בשבילי), מה הוא הגיבור הזה ולמה הוא כזה אנטי...
לפני שנתחיל אנחנו צריכים להבין שהאנטי-גיבור הוא לא אנטגוניסט ויש הבדל עצום בין השניים. אנטגוניסט הוא הדמות שמתנגדת לגיבור הראשי של הסיפור שלכם (הפרוטגוניסט). הוא האחד שמפריע לגיבור של הספר שלכם להגיע למטרה שלו ובדרך כלל מנגד את כל מה שהגיבור שלנו מסמל עבורינו - הוא החושך כנגד האור של הדמות הראשית.
אם כך, מה זה אנטי-גיבור בעצם?
בעבר הרחוק הסיפורים שסיפרו לנו סובבו סביב גיבורים כמו האלים הקדומים והילדים שלהם, אשר בהמשך הפכו לאנושיים יותר מסיפור לסיפור וכן גם מתקופה לתקופה. ועם הפיכתם לאנושיים יותר לגיבורים שלנו הופיעו חולשות ופחדים. לאכילס לדוגמא הייתה עקב בעייתית (אהמ...) ואדיפוס התאהב באמא שלו (אהמ... כפול...) עם הופעת החולשות והפחדים, הדמויות האלו החלו להישתנות ולעשות טעויות שעלולות להשתוות לפשעים שונים - לא חייב להיות רצח, אבל יכול להיות באותה המידה... (אהמ... מקבת...)
פירוש המושג האנטי-גיבור בא לנגד את כל מה שהגיבור האידיאלי מציג בפנינו - הוא לא רשע כמו האנטגוניסט כמובן, אבל הוא גם לא מתנגד לרוע כמו שהגיבור האידיאלי שלנו עושה. הוא גיבור רגיל שהמטרה שלו לא תואמת את המטרה של הגיבור האידיאלי מסורתי. האנטי גיבור אינו חכם, חזק, כריזמטי או אפילו אמיץ. הוא לא ניחן ברוב התכונות הללו ולרוב - או שהם לא מפותחים אצלו או שהוא לא מצויד בהם בכלל.
במילים אחרות האנטי גיבור הוא הצל של הגיבור האידיאלי. הוא לרוב גיבור שיכול היה להפוך לגיבור האידיאלי, אם היה מתאמץ יותר או שהיה אכפת לו מזה. ברוב העלילות המוכרות, האנטי גיבור מתחיל את הסיפור כשהוא כמו כולם. הוא מציית לבוס שלו שלרוב הוא הרע בסיפור ולא מתנגד לו. אבל עם הזמן הוא מתחיל לראות את הבעייתיות במעשים שלו דרך נקודת מבט שניתנת לו מבחוץ על עצמו. ולאט לאט הוא מתחיל להתנגד ולהילחם כנגד מה שהוא האמין בהתחלה, או שלפעמים הוא בורח, נהרג או נשאר כפי שהוא היה שהסיפור התחיל.
YOU ARE READING
מכתב לקורא
Nezařaditelnéשלום לכולם, זוהי חבילת המכתבים שכתבתי בעבר לקוראים שלי בבית הספר (לא שהיו לי קוראים בבית הספר, רק המגרה היפה שלי), אבל בכל מקרה, פה בכללי נדבר על החיים ועל תהליכי הכתיבה/טיפים של הכותב ואיך זה משפיע עלינו ככותבים וקוראים...