BAB 7
SETELAH perbincangan di lakukan barulah kata sepakat di peroleh. Idea dari Ustaz Aqifff mendapat persetujuan dari majoriti guru di sini. serta penambah baikan juga di lakukan dalam menjayakan program yang di rancang untuk pelajar sekolah ini yang terlibat.
“Beberapa malam ini aku tengok kau macam tak keruan je. Kau ada masalah ke?” Cipon yang setia dengan Melah bertanya.
Semenjak dua tiga hari ini dia perasan yang wajah Melah pucat. Dengan masalah rambut yang di hadapi Melah juga merungsingkan fikiran.
Melah menggelengkan kepala. Mukanya sedih, bibir mencebik.
“Kau dah kenapa Melah?” tanya Cipon lagi.
Cipon kau perasan tak sesuatu yang pelik dekat sini?” Melah menoleh temannya yang di bawah. Kakinya terhayun dengan angin.
“Pelik apa ea, aku rasa tak ada benda pelik yang jadi dekat sini.” balas Cipon jujur.
Toncang ikatan kain kafan Cipon di tarik Melah. Menjerit Cipon kesakitan dan terperanjat.
Kaki Cipon tidak jejak di tanah. Dia menjadi panik. Itu kali pertama kakinya tidak jejak di bumi.
“Ada selain kita.” Bisik Melah. Lalu ikatan kain kafan Cipon di lepaskan. Cipon menarik nafas lega.
Cipon mendongak ke atas. “Siapa yang selain kita Melah? Aku rasa hantu yang sesat jalan hanya kita berempat ja yang behave.”
“Semalam aku macam ada dengar suara selain kita-kita. Suara yang tak biasa aku dengar dekat sini. Suara itu menaikan roma tengkuk aku. Semalaman aku tak boleh tidur.” Adu Melah pada sahabat baiknya
“Eh kau ni Melah, jangan sebarangan kau cakap. Nanti jadi fitnah pada persatuan hantu-hantu ni. Kau nak di seksa macam yang lepas-lepas?” peringatan dari Cipon mengembalikan semula kenangan lampaunya tahun lepas.
Dia di fitnah orang! Namun dia juga yang menerima hukuman! Sakit betul hati dia.
“Jadi apa yang kita nak buat ni?” soalan Cipon mengganggu fikiran Melah yang melayang kembali semula ke keadaan kini.
“Aku nak carilah siapa punya suara. Suara itu tidak memberikan aura positif disini. Bunyinya seperti ingin menakutkan orang.” Kata Melah lagi.
Sememangnya dia sejak semalam memang tidak senang duduk. Dia gelisah sepanjag malam tatkala mendengar suara hilaian selain dia dan yang dia kenal. Suara yang kedengaran seperti ingin menakutkan orang.
Dia harus cari siapa yang berani ingin membuat onar di kampung ini. Jangan sesekali cuba buat gila di sini. Ketenteraman kampung di sini di jaga baik. Yang tidak perlu di sini telah di usir keluar sepuluh tahun dahulu.
“Kalau suara itu milik hantu macam kita?” soalan Cipon minta dia kena penendang dengan Melah.
“Persatuan hantu-hantu di kampung ini tidak akan membenarkan ada hantu lain yang boleh menceroboh kawasan ini sesuka hati dia.” Jawab Melah tegas.
“Tapikan kau bukannya Presiden hantu Melah. Kalau kau cari sekalipun apa je kau boleh buat?” soal Cipon lagi.
Melah tersenyum penuh makna. “Apa aku boleh buat, kau tanya?” Melah berdiri di udara, “Aku boleh buat ini.” Tocang Cipon di genggam kuat. Cipon di udara bersama Melah. Terkejut bukan kepalang.
YOU ARE READING
MELAH 2019
FantasyAssalamualaikum, salam ramadhan. Kali ini sketsa Melah kembali mencuit hati pembaca serta pengajaran setelah hampir setahun lebih mendiamkan diri. Semoga ramadhan kali ini memberikan sepenuhnya makna dan pengertian buat kita, insan yang lemah ini.