1

362 0 3
                                    

"Ramadhan tiba... ramadhan tiba... ramadhan tiba... marhaban Ya ramadhan... marhaban Ya ramadhan..."

Uhui... gembiranya makcik ni. Ada apa-apa ke?

Abang Vem menerbangkan dirinya. Sesekali dia melihat Melah asyik sungguh bermain dengan hujung rambutnya yang kusut. Herm, setahun tak cuci rambut tu memang patutlah pun rambut kejung macam tu.

Melah duduk bertenggek di atas pohon ara. Dengan kaki yang terjuntai ke bawah sambil menyanyi lagu Opick.

Senyuman di wajah Melah seakan menceritkan bahawasanya dia sedang mengalami episod kebahagiaan.

"Ish, jaranglah Melah ni bahagia macam sekarang. Ni mesti ada apa-apa ni..."

Abang Vem dah tak sabar sangat dah nak tahu penyebab Melah jadi macam ni. Mesti ada sesuatu.

"Ui, Kak Melah oiiii!" Jerit Abang Vem dari bawah pokok.

Melah menjeling sekilas namanya di jerit. Dia mencebik,

"Erm, ye Encik Vampire... nak apa...?"

"He he he he... Melah, aku dengar dari tadi kau asyik menyanyi je. Betul-betul tengah senang hati eah."

Melah tersipu-sipu.

"Kau tak sabar nak berpuasa ke?" Tanya Abang Vem bila Melah sambung menyanyikan bait lagu Opick tadi.

"Erkkk, takdan aku nak puasa. Aku tengah senang hati sebab..."

"Melaaaaaaahhh!!!!"

Opocot mak kau! Suara siapa tu yang menjerit menggegarkan pokok ni.

Panjat boboi.

"Eii, pakcik ni kalau semalaman tak kacau ketenangan aku tak boleh agaknya." Melah mengorek telinganya.

"Melaaaahh!!" Suara dari hutan belakang menggegarkan dahan pokok ara.

"Sapa tu?" Tanya Abang Vem.

Jelas riak terperanjat di wajah. Makin pucat mukanya.

"Jembalang tanah..." Jawab Melah selamba.

"Apa dia nak?" Bisik Abag Vem.

"Entah." Terjongket bahu tanda tidak tahu.

"Pergilah tanya," Arah Abang Vem.

Mata melah menjadi kecil, "Amboi kau, suruh-suruh aku pula. Kau lah pergi tanya dia!" Jerkah Melah.

Terus dia berpaling muka dari lelaki itu.

"Aku kalau tanya... Ehem, tapi dia panggil nama kau bukan nama aku." Elak Abang Vem.

Ha ha ha ha, kalau dah dasar penakut tu penakut jugalah. Tak payahlah nak berdalih.

"Kau nak apa jembalang?" Dengan muka bosan, Melah tanya sambil terbang ke arah hutan belakang. Di ekori Abang Vem yang turut sama terbang.

"Lemang aku mana Melah, lemang aku!"

Satu tumbukan padu ke bumi membentuk lekuk yang dalam.

Tertelan air liur Abang Vem melihat kemarahan si Jembalang tu.

"Hurm..."

Melah tidak terus menjawab, dia terdiam dengab wajah yang sedih.

Tak tahu macam mana naj jawab soalan tu, sebab dia sejak semalam tunggu kedatangan Cipon bagi menyampaikan berita tentang kedatangan puasa.

"Melah!!" Suara garau si Jembalang memekakan telinga, menggegarkan tanah.

Mujur mereka berdua tidak berdiri di atas tanah namun berada di atas udara.

-bersambung.... -

MELAH 2019Where stories live. Discover now