شهد السلطان. 23
رباب بصدمه كل ده حصل معاك واحنا منعرفش..
شهد…
رباب : هتعملي ايه دلوقتي..
شهد : مش عارفه...
رباب : مش عارفه كيف ..شهد اللي عمله جوزك ده رد فعل عادي اي راجل مكانه كان هيعمله..اكده واكتر.
شهد بدموع :انت ليه مش فهماني ..اني بقيت بخاف منه..ده حتى مادانيش مجال ادافع عن روحي..
رباب : حطي نفسك مكانه كنتي هتعملي ايه..
شهد …
رباب : حبيبتي متوقفيش على غلطه وحده الراجل شاريكي .وبيحبك واعتذر وحاول يصلح غلطه متقفليش كل البيبان بوشه ..
شهد : اعمل ايه يعني انا كل اما يقرب مني افتكر قسوته عليا..ومقدرش اسامحه انا بقيت بخاف منه..يارباب
رباب : مش لازم نقف على الغلطه .. سامحيه واديه فرصه تانيه ..واهاه..هو بقى ليكي لوحدك..
شهد:.بس يا..
رباب : مبسش ياحبيبتي اني خابره زين انت بتحبيه..اديه فرصه تانيه..عشان ميجيش يوم وتندمي..
شهد : انت بتقولي اكده..ليه متقوليش لنفسك منتي عملتي بهمام اكتر من اكده..
رباب :.اني وهمام غيركوا ياشهد..
اني همام كل حياتي من وانا صغيره عشقته..انتي خابره حكاية اميره..ساعتها مشكتش بهمام وفضلت جنبه...اديته فرصه يصلح اللي عمله او حتى يطلع الحق ماقولتش لا همام غلط... لاا فضلت جنبه دعمته لحد مطلع الحق و طلع همام معملش حاجه من اللي قالتها البت اميره..وانا مخسرتوش..اللي يحب يدي الفرصه للي يحبه..ياشهد فرصه واتنين وتلاته..انا اديت همام فرص كتير ووقفت جنبه لحد النهارده..وانت خابره زين سابني وسافر وهجرني ..اتحملت بعاده خمس سنين..مكنش بيتصل بيا ولا يسال عليا جبت نصر وهو غايب..قولت معلش ..هو اكيد مخنوق..مع اني الوحيده اللي وقفت معاه..بس هجرني..ولما رجع استقبلته بكل حبي وشوقي اللي كنت مخبياه طول السنين اللي فاتت..انما يرجع يقولي انه كان متجوز ومخلف..مقدرتش اتحمل..لتردف بدموع دي كسره عمري مهقدر اسامحه عليها..كلكم خابرين اني ذقت المره بغيابه مرات ابوكي كانت بتذلني عشان تطفشني واني كنت اتحمل على امل انه يرجع..واتاريه عايش حياته ومخلف..
شهد : انتي خابره همام بيحبك قد ايه وهو سفره كان لظروف كان لازم يسافر ويسيب البلد.لحد.ميهدى مهو مش هيتحمل ظلم اهل البلد وابويا ليه..انما جوازه .هو اجوز عشان صاحبه .هو راجل وبغربه.ولوحده اكيد هيضعف قدام بت بتحبه ..
رباب ببكاء: انتي مش حاسه بيا ياشهد ليه..هو مخلف منيها ياشهد..وحايبلي بتها هنيه ..اني كل اما اشوف البت بحس بروحي تتسحب مني افتكر امها بس بعد اكده استغفر ربي مهي عيله مالهاش ذنب بحاجه..