اللهم أسقنا الغيث ولا تجعلنا من القانطين ...
شهد السلطان. 26
فايق : مبروك..
عيشه بخجل : الله يبارك فيك..
فايق :ممكن ترفعي راسك وتبصلي ..
عيشه ...
فايق: حابب اشوفك..لو مش هيدايقك..
رفعت نظرها اليه بحرج..
فايق بحب :ماشاء الله عارفه يا عيشه انت اجمل بكتير من قريب..
عيشه..
فايق : كنت بتمناكي من زمان ومش مصدق انك خلاص بقيتي من نصيبي..الحمد لله يارب..
عيشه بصدمه وارتباك من اعترافه:..كيف اني..مخبراش اني شفتك قبل اكده..
فايق :بس اني شفتك كتير..ومن ساعة ما شفتك قولت خلاص هي دي اللي هتبقى ام عيالي..تعرفي اني مبسوط..قوي انك بقيتي بتاعتي..
عيشه بحرج ووجنتيها محمره : اني هقوم اعملك حاجه تشربها..
فايق امسك يدها لتجلس :لا تقومي ده ايه اني مصدقتك ابوك سمح نقعد لوحدنينا..
قاطعهم عبدالله بضيق وهو ينظر لفايق : مش كفايه اكده..
نهضت الاخرى بحرج وتركته يتحدث مع والدها.. تتسال كيف لم تلاحظ فايق ولم تره من قبل ..لكن كلماته شجعتها على قرارها بقبول الزواج منه والبدا في ببدايه جديده بالرغم من رفض والدتها لذلك...ابتسمت وهي تتذكر حديثه لها ..
___
بكر بقلق :هااا يادكتوره طمنيني.. ..
الطبيبه :للاسف يابكرى بيه المدام سقطت..
بكر بصدمه :سقطت هي كانت حامل عشان تسقط..
الطبييه :ايوا حامل في شهرين..
بكري :طب هي كويس دلوقتي..
الطبيبه :كويسه.. سبتها ترتاح عشان نزفت كتير..بس.. في حاجه لازم حضرتك تعرفها..
بكري :حاجة ايه...قلقتيني..
الطبيبه :مدام حضرتك متقدرش تخلف..
بكرى : مش كانت حامل..كيف مبتخلفش
الطبيبه :.هي جسمها مش هيستحمل الحمل هتكمل الشهر التاني او التالت وتسقط..
بكري :بصدمه ليه اي السبب.
الطيبيه :كيف ماقولتلك جسمها مش هيستحمل الحمل..كان لازم ابلغكم بده..بعد اذنك..
جلس على الكرسي بصدمه وضع رأسه بين يديها يتذكر احلامهما بانجاب اطفال كثر وتسمية طفلهم الاول عزام...
_______
شهد بضحك :والله البت عيشه بينها غلبانة مش هتتحمل مرات ابوي ثانيه واحده..