الحمد لله رب العالمين..
شهد السلطان جزء ثاني 1بعد مرور شهرين ..
سلطان :هتفضل اكده يا بكري تندب حضك كيف النسوان..وتدور على ابره فكومة قش..
بكري:وانت احسن مني اياك.
سلطان: الدنيا متقفش على حد يابكري وهدى هي اللي اختارت البعد هملها و.اتجوز وعيش حياتك..
بكري :ده كلامك والا كلام امي..
سلطان :امك تعبانه من تعبك مينفعش تعمل في روحك اكده ..بكري اخويا قوم انا محتاجك تبقى بظهري سليم لسه مرجعش وسلوى مش قادر اخد منها لا حق ولا باطل..
بكري: عايزني اعملك ايه مش انت اللي طلقت مراتك عشانها..
سلطان بضيق :انت خابر انا طلقت شهد ليه بلاش تلاقح بالكلام..
بكري : كنت تقدر تحميها بطريقه تانيه مش تطلقها وتكسر قلبها..
سلطان بغصه :عايزني اعمل ايه انا مقدرتش احمي ابني..ولا حتى سليم ..عايزهم ياخدو مني شهد كمان...خفيتها وخدتها مكان بعيد محدش يعرف فين..عشان افضى لسلوى والللي معاها..
ليكمل باختناق:..فجأه اللقيها قدامي: وفي وحده تاني بحضني..معرفتش اقولها ايه معرفتش ادافع عن روحي قدامها.. حاسس باللي هي حاساه بس مقدرتش اعمل حاجه..البعد بالوقت ده افضل ليها اقلها ميفكروش يؤذوني بيها..بكري: احمد ربك مراتك امتي ماحبيت تشوفها تشوفها ..انما انا اللي مش عارفلها طريق..والله بس اطولها لربيها من جديد.. تمشي وتسيبني... تاخد قرارها لوحدها أكده وتتخلى عني .. وماحسبتش حساب ليا هيجرالي ايه بعدها.....اني بس اعرف مين اللي قالها على حكاية الخلفة دي والله موته على يدي..
سلطان:اتجوز يابكري وانساها انت بقالك كتير بتدور عليها معرفتش مكانها..اجوز وسيبك منيها...
بكرب :اتجوز غير هدى..مش هيحصل..
سلطان:وليه لا اتجوز وفرح امك بحتت عيل يملى عليك وعلى امك الغلبانه البيت..
بكري :يوووه ياسلطان انت جاي تتكلم كيف امي كفايه يااخي حرام عليكم..
سلطان :حرام عليك انت اللي بتعمله بروحك ده..وقوم خلينا نشوف هنعمل ايه لحسن انا زهقت خلاص من اللي اسمها سلوى دي..باجي على روحي واضحك بوشها…غصب عني..
بكري :هتعمل ايه يعني..
سلطان :معارفش بس لو اعرف مين اللي بيعمل فيا اكده كنت ارتحت..
..انا عمال اطوعهم بكل حاجه عشان سليم .. حتى لمارفضت اهرب البضاعة بتاعتهم...قتلوا ابني قبل ماافرح
بيه..
.والله بس يوقعوا بيدي لاندمهم عالساعه اللي لعبوا فيها مع سلطان الحلازمه..
..
بكري بتفكير :هنعرفهم قريب سلوى حست انك كشفتها...