04 Latihan Magik

89 18 15
                                    

Lebam pada matanya yang hampir-hampir menyerupai seekor beruang panda itu dituamnya dengan telur rebus

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Lebam pada matanya yang hampir-hampir menyerupai seekor beruang panda itu dituamnya dengan telur rebus. Mengerenyet muka menahan denyut sakit tiap kali telur rebus mengenai permukaan kulit kelopak mata.

"Perlu ke cikgu pukul teruk pada muka saya? Kalau cacat rupa saya ni macam mana nanti saya nak berseronok lagi?" Jelas Micah dengan wajah selamba memegang sebiji telur disebuah kerusi restoran.

"Mungkin aku patut pukul lebih teruk pada muka kamu sampai semua orang kat sini tak kenal lagi rupa kamu yang sebelum ni!" Balas Alastair yang sedang mengenggam penumbuk. Penumbuknya bila-bila masa saja boleh melayang.

"Tch!"

"Ka--kamu!"

Pergaduhan kali kedua mereka nyaris tercetus. Nasiblah Lycus sempat menahan Alastair dari terus menghempuk Micah dengan meja disitu.

...

"Jadi siapa dia, cikgu?" Tanya Micah yang memandang Lycus di sisi Alastair.

"Ah, kenalkan. Ini Lycus pelajar baru yang merupakan adik seguru kamu."

"Selamat berkenalan." Ucap Lycus dengan satu senyuman.

"Selamat berkenalan juga, Lycus.. Saya Micah. Dari bangsa vampire. Awak dari bangsa atau suku mana?"

"Ha?"

"Dia manusia." Pintas Alastair laju.

"Oh? Apa-apa jelah.. Tapi saya pelik. Kenapa cikgu Alastair cari saya.. Ada hal penting ke?."

" Ya. Aku nak kau tolong Lycus.."

"Maksud cikgu?"

Alastair hanya membalas soalannya dengan satu senyuman misteri.

Setelah beberapa jam mereka bertiga di restoran. Alastair membawa mereka berdua melalui sebuah portal untuk menjimatkan masa perjalanan pulang mereka.

...

Di belakang sebuah klinik milik doktor Alastair. Lycus, Micah dan Alastair dilihat berdiri meregangkan otot. Bersedia untuk memulakan latihan.

"Betul ke dia akan selamat ni cikgu?"

"Selamat selagi aku ada. Kamu cuma perlu guna magik tahap 1 yang paling kuat je."

"Jangan marah kalau dia cedera nanti."

Micah mengangkat tangan kanannya, lalu menulis sesuatu pada udara kosong. Bibirnya berkumat kamit membacakan sebuah perkataan.

Adventure To The Dark Continent(Slow Update)Where stories live. Discover now