KERETA berjenama Honda Civic masuk kedalam kawasan rumah banglo milik Dato' Daris. Hand break ditariknya sebelum mata melirik kearah isteri yang termenung.
"Dah sampai," tegur Faheem.
"Oh.." Dahlia lekas-lekas menanggalkan tali pinggang.
Baru hendak membuka pintu tiba-tiba saja Faheem menguncinya. Dahlia menoleh kearah Faheem dengan wajah tertanya-tanya.
"Esok pagi kita keluar kejap," ujarnya.
"Pergi mana?"
"Ikut aje,"
Hairan Dahlia dibuatnya. Kemudian Faheem membuka semula kunci agar mereka boleh keluar.
Baru saja setapak keluar dari kereta, Puan Darwiyah sudah terpacak dihadapan pintu rumah. Teruja menyambut pengantin baru ini.
Dahlia cepat berjalan kearah ibunya lalu dicium tangan tua itu. Ditanya khabar lalu dipeluk si ibu.
"Ibu sihat aje,"
"Alhamdulillah,"
Faheem berjalan menuju kearah mereka sambil menarik beg luggage. Senyuman diberi. Tangan ibu mertuanya disalami.
"Besar betul beg? Faheem tak kerja?" soal Puan Darwiyah.
"Kerja, tapi tak berani tinggal Dahlia sorang-sorang dekat kawasan tu. Lagipun Dahlia boleh jagakan ibu sementara Faheem dekat kem."
"Ya ke ni? Ke Dahlia ni yang merengek nak tidur sini?" tebak Puan Darwiyah. Dia tidak salah. Memang benar, Dahlia sendiri yang minta izin pada Faheem untuk tinggal disini beberapa hari.
Pandai pula Faheem back up nya ya.
"Eh! Ibu ni..."
Faheem hanya memberikan senyuman.
"Eh! Masuklah. Faheem pergi rehat, Dahlia meh tolong ibu kat dapur."
Faheem akur dan membuntuti langkah dua wanita dihadapannya itu.
MALAM melabuhkan tirainya, ramai tetamu datang ke majlis kesyukuran di rumah ini. Faheem dan Daniel, abang kepada Dahlia menyambut tetamu.
Manakala Dato' Daris dan Dato' Khalid berborak dengan rakan-rakan mereka yang tiba. Bukan main meriah lagi rumah banglo itu.
Di dapur pula, para wanita sibuk menyediakan makanan untuk para tetamu yang hadir.
Dahlia sibuk membancuh air. Tekak rasa tidak sedap saja. Loya. Nak kata mengandung, bersentuh pun tidak, malah tidur berlainan bilik.
Dikuatkan diri saja.
Makin lama, makin tak tertahan pula. Dia segera menuju ke tandas apabila rasa mual yang amat sangat.
Apabila tiba saja di tandas terus habis keluar segalanya dari isi perutnya. Sudah tu keluar tidak berhenti pula. Tangan mengenggam erat tepi sinki.
Air mata habis bercucuran jatuh. Bukan sedih, tak cukup nafas untuk muntah sampai terkeluar air matanya. Dia berhenti muntah seketika dan nafas diambil.
Tiba-tiba tandas diterjah. Bila pusing terlihat si suami yang segak mengenakan baju melayu berwarna biru gelap. Pintu ditutup.
"Kenapa? Kau ada silap makan ke?" langkah dituju ke isteri.
Dahlia menutup pili air dan membasuh mulutnya lalu dilap menggunakan tisu.
"...ye kot.. Tiba-tiba aje ni, takde apa lah." balasnya.
"Pergi rehat, aku nak pergi farmasi." arah Faheem sambil memegang lengan kecil isterinya.
"Takpe ke?" soalnya.
"Takpe pergi aje, aku bagitahu ibu."
Dahlia mengangguk perlahan. Dahlia keluar dari tandas menuju ke bilik untuk berehat.
KENDURI kesyukuran diteruskan dengan bacaan yassin. Diruang tamu luas di rumah Dato' Daris penuh dengan tetamu yang sibuk membaca yassin.
Hajah Aisyah menunggu anak lelakinya pulang dari farmasi untuk membeli ubat buat si isteri. Apabila kelihatan kereta Faheem, cepat saja Haja Aisyah menuju kearah anaknya.
"Faheem, dah beli ubat? Pregnancy test mana?"
Faheem menggelengkan kepalanya apabila si ibu menerjahnya begitu saja. Sudahnya tanya soalan tah apa-apa pula.
"Eh, mama ni belum apa-apa dah tanya pasal tu. Bukan tu lah, Dahlia tersalah makan aje. Belum rezeki."
Hajah Aisyah menggeleng.
"Haish, jangan lambat-lambat sangat. Faheem tu dahlah takde banyak masa boleh luangkan dengan isteri. Ha, masa terluang macam ni lah sesuai nak luangkan masa dengan isteri. Jangan lah buang masa macam tu aje. Rugi nanti." pesannya.
Faheem hanya memekak kan telinganya saja. Celah mana nak datang rezeki kalau tidur saja sudah berasingan.
Kemudian Faheem cepat saja naik keatas untuk melihat isterinya.
YOU ARE READING
𝐏𝐞𝐧𝐚𝐧𝐭𝐢𝐚𝐧
Roman d'amourMelepaskan seseorang untuk orang yang disayanginya... Perit... Namun dia melebihkan persahabatan dari hubungan percintaan. Dialah Dahlia Amanda. Disaat usia nya masih remaja,tentu saja dia ada seseorang yang dia kagumi dan cintai. Dia ialah Faheem A...