Αφιέρωμα στον Πανάγιο Τάφο (Μεγακλής)

1 0 0
                                    

Πέτρος Μεταλληνός

09/09/2022

Αγαπητέ Μεγακλή,

Το ξέρω ότι τα έχεις πάρει στο κρανίο με εμένα και με έχεις σβήσει από το Facebook. Ίσως γενικότερα να έχεις χαλαστεί μαζί μου και να μην θέλεις να μου μιλήσεις ή να με ξαναδείς στα μάτια σου.

Δεν με ενδιαφέρει ιδιαίτερα αυτό. Ούτε εγώ σε έχω σε ιδιαίτερη εκτίμηση αν και έχεις κάποιες όμορφες και γοητευτικές ιδιότητες. Είσαι για παράδειγμα πολύ αυθόρμητος και άνετος στις παρέες. Μπορούμε να κανονίσουμε κάτι και μπορώ να στηριχτώ απάνω σου ότι εσύ θα κάνεις ότι χρειάζεται έτσι ώστε να «διασκεδάσουμε» χωρίς να έρθω σε δύσκολη θέση.

Έχεις επίσης την λαχτάρα για ηθική. Το πρόβλημα σου είναι ότι δεν απέκτησες ποτέ τα εργαλεία έτσι ώστε να την προσεγγίσεις. Άρα λοιπόν τι έκανες? Γαντζώθηκες από την πρώτη που σου προσφέρθηκε. Έκανες αρκετά πράγματα στην ζωή σου όπου δεν ήταν ηθικά. Αποφάσισες να είσαι ηθικός από ένα σημείο και έπειτα. Πώς θα βρεις τι είναι ηθικό? Πότε δεν το έμαθες αυτό. Άρα, απλά κοίταξες γύρω σου. Βρίσκεσαι στην Ελλάδα. Η κυρίαρχη ιδεολογία λέει ότι ο μοναδικός θεσμός που προσφέρει ηθικό κώδικα, είναι η ορθόδοξη εκκλησία. Άρα, δεν χρειάζεται να κουράσεις το μυαλό σου. Απλά κάνεις ότι σου λέει η ορθοδοξία πως πρέπει να κάνεις και έχεις την συνείδηση σου ήσυχη ότι είσαι ηθικός.

Μπα, ούτε καν αυτό. Ακόμη και η «Ορθοδοξία» παραείναι περίπλοκη για εσένα. Απλά τότε διαλέγεις έναν ορθόδοξο, που στα μάτια σου μοιάζει λίγο περισσότερο ορθόδοξος από τους άλλους και ακολουθείς αυτόν. Δεν χρειάζεται πλέον να ανησυχεί το μυαλό σου για τίποτα. Ούτε κουράζεται και έχει κάνει ειρήνη με την συνείδηση του.

Εγώ δεν μπορώ να το κάνω αυτό. Ευτυχώς ή δυστυχώς, το μυαλό μου έχει σκεφτεί κάποια πράγματα που τώρα δεν μπορεί να τα ξε – σκεφτεί και άρα δεν δύναται να ακολουθήσει αυτή την εύκολη λύση που ακολουθείς εσύ.

Έχω σκεφτεί ότι πολλοί άνθρωποι ανά τον κόσμο και τους αιώνες έχουν πιστέψει ότι η ηθική που τους φανερώθηκε ή τους αποκαλύφθηκε είναι η σωστή. Ηθικές πολύ διαφορετικές μεταξύ τους. Πράγμα που οδηγεί στο εύκολο συμπέρασμα ότι αυτές οι « αποκεκαλυμμένες» ηθικές είναι μόνο ζήτημα τύχης (εξέλιξης, φυσικής επιλογής) το πόσο όντως ηθικές θα είναι. Από την στιγμή μόνο που οι φιλόσοφοι άρχισαν να προσεγγίζουν την ηθική λογικά, διεξοδικά και σχολαστικά άρχισε η αναζήτηση της ηθικής να αποκτά μία μεγαλύτερη πιθανότητα επιτυχίας από ότι το Λόττο. Έτσι εγώ, αποφάσισα πως το να προσεγγίσω με την μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια την ηθική, απαιτεί το να προσπαθώ να την ανακαλύψω μέσα από αυτό το ανάλογο πρίσμα και όχι μέσα από την εκ Θεού ή Παϊσίου αποκάλυψη.

Επιστολές 2021 έως 2023Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz