CELIK saja mata, wajah Hayl menjadi tatapan kornea matanya.
“Good morning sayang.” Hayl tersenyum sambil menatap wajah isterinya itu.
“Morning,” balas Aileen. Matanya yang masih mengantuk itu digosok-gosok perlahan.
“Sayang okay? Ada rasa sakit dekat mana-mana tak?” soal Hayl prihatin. Sejak kejadian Aileen pengsan ketika majlis resepsi mereka tempoh hari, dia sangat mengambil berat tentang kesihatan isterinya itu.
“Leen okay.” Aileen menolak selimut. Dia bangun daripada pembaringannya.
“Abang dah mandi ke?” soalnya.
Hayl mengangguk. “Dah. Leen pergilah mandi dulu. Lepas tu kita solat subuh sama-sama.”
“Hmm.” Aileen mengangguk.
“Abang dah ada wuduk ke?” soalnya. Mula terlintas idea nakal di fikirannya.
“Dah.” Hayl mengangguk. Tak tahu isterinya itu merancang sesuatu.
Cup! Pipi Hayl dicium tanpa rasa bersalah.
“Sayang...” Hayl terkedu. Patutlah Aileen tanya dia ada wuduk atau tidak tadi. Rupanya Aileen nak kenakan dia.
Aileen terkekeh-kekeh ketawa. Dia cepat-cepat melarikan diri ke kamar mandi. Takut kalau Hayl kejar dia.
Hayl menggeleng perlahan. Hujung bibirnya ternaik sedikit. Dia akui semakin lama hidup bersama dengan Aileen, dia semakin sayangkan isterinya itu. Cuma terkadang dia masih saja fikirkan tentang Dhia. Dan setiap kali itu juga Hayl akan merasa bersalah. Setiap kali dia teringatkan Dhia, setiap kali itulah dia tahu yang dia sudah menggores luka di hati Aileen.
***
HARI minggu begini mereka tidak kemana-mana. Cuma menghabiskan masa di rumah. Aileen datang daripada dapur membawa buah mangga yang sudah siap dipotong.
“Makan abang.” Pinggan berisi buah mangga itu diletakkan di atas meja kopi berhadapan dengan sofa di mana Hayl duduk.
“Thank you sayang. Susah-susah je.”
“Tak susahlah. Bukannya Leen pergi petik buah mangga tu,” selorohnya. Duduk dilabuhkan di sebelah Hayl.
Hayl ketawa kecil. Dirangkul pinggang isterinya itu.
“Sayang nak keluar tak hari ni?” soalnya. Hayl memang lebih suka menghabiskan masa di rumah saja waktu cuti. Tapi dia kesian dengan isterinya itu. Takkan nak terperuk dalam rumah je. Aileen pun mesti teringin nak keluar jalan-jalan.
“Leen tak rasa nak keluar hari ni,” balas Aileen. Dia memang suka berjalan tapi ikut mood juga. Kalau waktu malas tu, memang terperuk di rumah sajalah.
“Kalau sayang nak keluar, beritahu abang.” Rambut Aileen dielus perlahan.
“Hmm.” Aileen mengangguk.
“Abang, Leen nak tanya sikit boleh?” soal Aileen.
“Apa dia?”
“Abang pandai melukis kan?” Dah lama dia nak tanya soalan tu pada Hayl tapi belum jumpa masa yang sesuai.
Hayl terdiam seketika. Rasanya dia tak pernah cerita pada Aileen yang dia ada bakat melukis.
“Mana sayang tahu?” soal Hayl kembali.
“Adalah. Jawablah cepat, abang pandai melukis kan?”
“Ya. Tapi tu dulu. Abang dah lama tak melukis.”
“Oh. Kenapa?” tanya Aileen lagi. Walaupun dia sudah tahu jawapannya dia tetap mahu mendengar sendiri daripada mulut suaminya itu.
Hayl menghela nafas perlahan. “Kalau abang cerita, sayang jangan kecil hati ya.”
YOU ARE READING
Jika Harus Begitu
Romance"I still love her." Hati isteri mana yang tak terluka apabila ayat itu keluar daripada bibir sang suami di malam pernikahan mereka. Namun Aileen tak mengalah. Sedaya upaya dia cuba membuat Hayl jatuh cinta padanya dan melupakan cinta lamanya. Namun...