Skoro można poważnie wstrząsnąć mózgiem, to dlaczego nie można go też stłuc? Otóż można i to jak się okazuje, możemy to zrobić na dwa sposoby: tłukąc sobie albo półkule mózgu, albo nieszczęsny pień mózgu.
1. Nazwa: Nazwa mówi sama za siebie. Ta łacińska również, bo jest to po prostu "Contusio cerebri". Wasz mózg nie dość, że jest stłuczony, to w dodatku jest kontuzjowany, więc schodzicie z boiska.
2. Co to jest? To urazowe uszkodzenie tkanek mózgu w postaci drobnych i większych krwawiących zranień, a także zmian mogących być wykładnikiem objawów ogniskowych i długotrwałych zaburzeń świadomości.
3. Przyczyna: Uderzenie w głowę. Niczego więcej do "szczęścia" tu nie potrzeba.
4. Objawy:
Z racji tego, że mamy dwa rodzaje stłuczenia mózgu możemy zrobić sobie dwie części objawów. Nie różnią się one aż tak mocno, część się nawet na siebie nakłada, ale jeden z urazów jest poważniejszy i groźniejszy, możecie zgadnąć który.
a) Stłuczenie półkul mózgu: U chorego występują m.in. zaburzenia wzroku i mowy, utrata węchu, ataksja i niedowłady bardziej skierowane na kończyny górne, ale dolnymi później też nie pogardzą. Występujące odruchy są asymetryczne. Może wystąpić utrata przytomności trwająca 15 minut - 6 godzin.
b) Stłuczenie pnia mózgu: Źrenice są zwężone i nie reagują na światło, oczy są nierówno ustawione, u chorego nie występują odruchy, ale za to jest obustronny objaw Babińskiego. Pacjent nadmiernie się poci, oddycha szybko i niemiarowo oraz dochodzi u niego do "burzy wegetatywnej" czyli nadmiernego wydzielania śluzu w drogach oddechowych. Nie można określić jednoznacznie pracy serca, wartości ciśnienia i temperatury oraz zachowania kończyn, bo serce może walić szybko lub wolno, ciśnienie i temperatura mogą być wysokie lub niskie, natomiast kończyny będą się Wam przelewać przez ręce albo będą naprężone i wyprostowane.
5. Powikłania:
a) Stłuczenie półkul mózgu: Na ogół wychodzi się z tego bez szwanku. Naprawdę, jeśli już koniecznie chcecie komuś tłuc mózg, to lepiej stłuc tylko półkule, bo będziecie mieć pewność, że są większe szanse na jego wyzdrowienie. Nawet skala Glasgow stoi wtedy po stronie poszkodowanego. Powikłania jednak zdarzyć się mogą i należą do nich encefalopatia, otępienie oraz padaczka.
b) Stłuczenie pnia mózgu: Śmierć. Opcjonalnie ciężkie i trwałe następstwa neurologiczne, jeśli będziecie należeć do 10% szczęśliwców wychodzących z tego zwycięsko.
6. Leczenie:
a) Stłuczenie półkul mózgu: Stosowane jest leczenie objawowe w przypadku napadów padaczki, nadciśnienia tętniczego i pobudzenia. Należy utrzymać prawidłowe parametry gospodarki wodno-elektrolitowej oraz pełną wydolność krążeniowo-oddechową, a w przypadku obrzęku mózgu podaje się mannitol.
b) Stłuczenie pnia mózgu: Nie ma w tym żadnej kreatywności. Leczymy tak samo, ale intensywniej.
7. W kulturze:
Czy tylko mi te potłuczone jajka kojarzą się ze stłuczeniem mózgu? XD
CZYTASZ
Co cię (nie)zabije | Leksykon chorób
Phi Hư CấuWszyscy naokoło interesują się jedynie chorobami psychicznymi, a schorzenia nękające ciało pozostawiono samym sobie. W tej książce zajmę się opisaniem jednostek, które atakują ludzki organizm (a niekiedy również psychikę, bo jak wykazują badania, ta...