Krwiak nadtwardówkowy

43 8 0
                                    

1. Nazwa: Krwiak nadtwardówkowy zwany jest także krwiakiem zewnątrzoponowym. Nazwa odnosi się do umiejscowienia krwiaka, który znajduje się pomiędzy kością, a oponą twardą. 

2. Co to jest? To powikłanie ciężkich urazów głowy, które powstaje w wyniku gromadzenia się krwi w przestrzeni nadoponowej czyli *strzałki w górę, tam znajduje się odpowiedź*.

3. Przyczyna: To trzeci rozdział poświęcony urazom, więc przyczyna jest nadal ta sama - uderzenie w głowę. Jeśli chcemy być bardziej konkretni, to tutaj dochodzi do uszkodzenia tętnicy oponowej środkowej, żyły opony twardej lub zatok żylnych, z których wydostaje się krew i która zalewa nam przestrzeń nadoponową. Ten rodzaj krwiaka często współistnieje ze złamaniem kości czaszki [głównie w okolicy skroniowej (i nie, to nie są te skronie, które macie na myśli)].

4. Objawy: Najważniejszym objawem jest okres interwału jasnego. Krótko mówiąc - najpierw czujecie się źle, potem Wam przechodzi, myślicie, że wszystko jest git i to uderzenie było niegroźne, ale krwiak nadtwardówkowy zaciera podle łapki niczym mucha i szykuje się, aby dokopać Wam jeszcze mocniej. Po minięciu tego okresu tętno zaczyna zwalniać, wzmagają się bóle głowy i zaburzenia świadomości, dochodzi do niedowładu kończyny górnej, a później dolnej, aby ręce nie czuły się zbyt samotne w swojej niedoli, jedna ze źrenic robi się większa od drugiej (i jest to ta po stronie krwiaka). Dochodzi także do niedowładu nerwu VII.

5. Powikłania: Wklinowanie i w efekcie śmierć.

6. Leczenie: Robicie ekspresowo licencję chirurga i dokonujecie trepanacji czaszki, aby opróżnić krwiaka. A tak serio... Wy nie robicie tu niczego. Jedynie możecie trzymać kciuki za lekarza. 

Co cię (nie)zabije | Leksykon choróbOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz