Mutyzm akinetyczny

56 6 2
                                    

1. Nazwa: Mutyzm oznacza stan, w którym pacjent nie może mówić, zaś część akinetyczny odnosi się do słowa "akinezja" oznaczającego brak zdolności poruszania się. Chorobę podobno określa się też jako wielką abulię, co z greckiego znaczy "brak woli".

2. Co to jest? Nie jest to raczej choroba, a bardziej grupa zaburzeń, która charakteryzuje się zachowaniem funkcji życiowych przy braku pełnej świadomości. 

3. Historia: Termin "mutyzm akinetyczny" po raz pierwszy został wykorzystany przez zespół Cairnasa w 1941r., gdy grupa medyków zajmowała się przypadkiem 14-letniej dziewczynki pozbawionej zdolności chodzenia i mówienia w wyniku czaszkogardlaka. 

4. Przyczyna: Najczęściej wynika z uszkodzenia płatów czołowych w wyniku niedotlenienia, udaru, nowotworu lub urazu.

5. Objawy: Pacjenci są świadomi, mają otwarte oczy, mogą wodzić wzrokiem za przedmiotami. Czasami są w stanie odpowiedzieć na proste pytania lub wypowiadają pojedyncze sylaby, jednak sami nie będą w stanie zainicjować rozmowy. Ich mowa, jeżeli występuje, jest bełkotliwa i miękka. Chory może też wykonywać w niewielkim stopniu pewne ruchy. 

6. Powikłania: Jakby nie patrzeć, to właśnie mutyzm akinetyczny jest swego rodzaju powikłaniem.

7. Leczenie: W leczeniu mutyzmu stosuje się rehabilitację oraz preparaty dopaminergiczne, które zwiększają stężenie dopaminy.


Co cię (nie)zabije | Leksykon choróbOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz