1. Nazwa: Nie jest do końca wiadome, skąd pochodzi nazwa tej choroby, ale jednego możemy być pewni - nie wzięła się od rzeki Odry. Może wywodzić się od rosyjskiego słowa "odriny", które miało oznaczać wysypkę, ale równie dobrze mogła się wziąć dawnego określenia "odarcie" (wcześniejszy wyraz na "otarcie"). W Polsce istnieje jeszcze jedna nazwa, ale lepiej nie będę jej tu przytaczać XD
2. Co to jest? To zakaźna choroba wirusowa wywoływana przez wirusa odry, który atakuje tylko i wyłącznie ludzi. Co ciekawe, ów wirus spokrewniony jest także z wirusem księgosuszu, którym mogą zakazić się zwierzęta parzystokopytne.
3. Przyczyna: Zakażenie roznosi się drogą kropelkową. Chory może zarażać innych na 5 dni przed wystąpieniem pierwszych objawów oraz 4 dni po wystąpieniu symptomów.
4. Objawy: Nasza odra nie lubi być jednorodna i żeby nikt nie narzekał na monotonię, to choroba wycwaniła się do tego stopnia, że dzieli się na trzy okresy charakteryzujące się innymi symptomami:
a) okres wstępny - występuje suchy kaszel, katar, gorączka (czyli objawy, o których nie powiecie, że to odra), ale także zaczerwienienie spojówek, co sprawia, że wyglądacie, jakbyście byli wzruszeni tym, że macie odrę i nie możecie powstrzymać się od łez. Najbardziej charakterystycznym objawem są plamki Koplika czyli białe plamki przypominające kredę po wewnętrznej stronie policzków.
b) wysypka - plamy występujące na ciele są "grube" (czyli szerokie, wyglądające jakby się rozlały), czerwone i zlewające się początkowo na twarzy. Następnie wysypka schodzi w dół ciała na kończyny i tułów. Ta faza trwa ok. 5 dni.
c) zdrowienie - gorączka mówi sajonara, zaś wysypka robi odwrót i cofa się po tej samej drodze, którą przyszła. Często dochodzi wtedy do złuszczenia naskórka.
5. Rozpoznanie: Głównie rozpoznaje się przez plamki Koplika i czasem przez wysypkę, ale rozpoznać odrę po wysypce, to tak jakby dostać zdjęcie plam jaguara, lamparta i leoparda i wróżyć, które to które. Nie na darmo odra zaliczana jest do chorób "wielkiej piątki wysypek".
6. Leczenie: Modlitwa. Poza tym, najlepszą obroną przeciwko odrze są szczepionki. Nie, że coś, ale tę chorobę kiedyś udało się całkowicie wyeliminować właśnie dzięki szczepieniom. Obecnie dzięki ruchom antyszczepionkowców, którzy uważają ją za chorobę łagodną (chyba, że coś pomyliłam i chodziło im o ospę), odra cudownie wróciła do świata żywych i atakuje, a niestety... Potencjalne leki są dopiero opracowywane. I nie, nie zachęcam i zniechęcam nikogo do szczepień. Po prostu przedstawiam fakty, aby była całkowita jasność.
7. Powikłania: Zapalenie ucha środkowego prowadzące do głuchoty, zapalenie oskrzelików, zapalenie krtani, zapalenie spojówek i rogówki prowadzące do ślepoty, zapalenie płuc, krup, biegunka, a także zapalenie mózgu, które może wystąpić 2-3 tygodnie po przechorowaniu odry. Nie można też zapominać o podostrym stwardniającym zapaleniu mózgu, które lubi robić wejście smoka i objawiać się 5-15 lat po odrze.
8. Rokowanie: To zależy. Niektórzy mogą przejść ją łagodnie, a u innych mogą pojawić się powikłania. Ogólnie śmiertelność wynosi 0,2%, jednak w krajach ubogich wzrasta do 25%. W samym 2019r. liczba ofiar odry wynosiła ponad 207 000, z czego w samej Polsce zachorowały 1492 osoby. Dalszych statystyk na razie za bardzo nie ma, za co podziękowania ślemy COVID-owi, który sparaliżował służbę zdrowia.
9. Nie znalazłam w ogóle żadnego filmu ani książki poświęconej tematyce odry (która nie byłaby podręcznikiem lub poradnikiem). Na Wattpadzie również cisza. Jedyną znaną mi postacią, która odrę przechorowała, jest moja postać Sylwia z uniwersum "AS". Wygląda też na to, że żadna znana osoba na to schorzenie nie cierpiała, więc możemy jedynie popatrzeć na zdjęcie Odry.
CZYTASZ
Co cię (nie)zabije | Leksykon chorób
Non-FictionWszyscy naokoło interesują się jedynie chorobami psychicznymi, a schorzenia nękające ciało pozostawiono samym sobie. W tej książce zajmę się opisaniem jednostek, które atakują ludzki organizm (a niekiedy również psychikę, bo jak wykazują badania, ta...