المقدمة

691 15 10
                                    

في عالم يضج بالتناقضات..

تتشابه فيه ملامح الخير والشر..

يختلط فيه الحق و الباطل....

و يمتزج الصواب بالخطأ....

الكل يظن أنه على حق

يمضي مرفوع الرأس

ينظر إلى الأفق البعيد

ولا يرى ما يحدث تحت قدميه....

في هذا العالم الجائر ، جئت أنا...

كلعنة خبيثة

كمرض مزمن...

كفتنة خامدة تشتعل لتحرق من أيقظها....

جئت أنا.. كنسمة رقيقة

تغدو بلمح البصر كإعصار غاضب

أنا... كرسالة بعثت في زمان خاطئ

لأمة لا تعرف القراءة..........

...

..

في مبنى قديم... ضخم ... مكون من عشرة طوابق ، كل طابق يحتوي على عشرات الغرف المتشابهة ، بجدرانها المتصدعة ، و أبوابها الخشبية ذات الصرير المزعج ، بإضاءتها الخافتة ، بنسيج العناكب الذي يسكن أركانها..... بالأسرة الحديدية المزدوجة...

- نهى ، إنتي فلاني دي مالي الليلي مبسووووطة كدي تتبسم ساااااي

نهى مدت راسها من فوق على السرير التحت سريرها ، و قالت :

- بررري يختي شايفاااها تتكشم ساااكت ، تلقيها ناوية على مصيبة..

اتدخلت وحدة من السرير المجاور ليهم و قالت :

- ياجماعة مايصحش خالص اللي عمالين تقولوه ده ، سيبو البت بقى ف حالها ، هيا كانت عملتلكو إيه ؟

- هووووي يا فاطني انتي معاني و لا معاها؟

- أولا أنا ماسميش فاطني أنا اسمي فاطمة ، ولو صعب قوي يعني إبقي قوليلي يا بطة... و ثانيا أنا لا معاكو و لا معاها أنا مع الحق ، و حتى لو كانت في يوم عملتلكو حاجة فده بسبب الكلام اللي بتلقحوه عليها ليل نهار... و هيا ياعيني غلبانة و وحدانية و ملهاش حد....

نهى قعدت من رقدتها و قالت :

- أيواااه براك قلتيها ، البت دي أهلها وين؟ من يوم جات هنا لا زول سأل منها و لا زول جا زارها..

- يووووه بقى ، إنتو مش هتبطلو تجيبو ف سيرتها أنا سايبالكو الأوضة خالص....

مريم قالت بسرعة :

- اقعدي هني يابت ، و عيني في عينك كدي انتي ماك حاسي إنو البنية دي فوقها شيتا ماياهو ؟؟

- هههههه كلامك بضحكني قوي ، إنتي يابت مش حتتعدلي بقى ؟ دول تلات سنين المفروض إنك كنتي عرفتي تصلحي لسانك العوج ده....

سولاحيث تعيش القصص. اكتشف الآن