DETERMİNİZM

35 4 8
                                    

Dayanak noktası yakalayabilmiş her ışın, aynı düzlemde ilerleyen diğer ışınlarla buluşma noktasını dolayısıyla yeni dayanak noktasını (madde) oluşturur. Gelecekte varlık kazanacak olan, şu anda maddeyi oluşturan dayanaktan yola çıkar. Varılacak konum, yine potansiyel başlangıç olacaktır.

Determinizm (nedensellik) bilinci, sistemin dışındaymışız varsayımından hareketle zaten olacağına varacak öngörüsüyle hayata karşı içinden çıkılmaz bir kayıtsızlığa neden olur. Dış kavramı belirsizliğinde konumlanıp içten tanımlanan yapının hükmü, dayanağı olmayan bir önerme/belirsizlik olacağından mevcut gelinecek noktanın öngörülmesi, nedensellik açısından mantıklı olmasına karşın tanım dışıdır."

"A dan B ye hareketlerin tamamı, bir amaca hizmettedir." Hareket, basamakların her birinde bir manaya sahiptir. İleride bir noktaya etkisi mutlaka olacaktır. İçinde bulunduğumuzu resmetme çabası, ancak kendi çapına ulaşır, değemez (limit).

Organik varlık, zamana karşı direnç göstermeye çalışıyor. Eş zamanlı olarak Güneş'ten gelen enerjiyi bünyesinde topluyor/biriktiriyor. Güneş, bir anlamda evrende hareket kabiliyeti olan bir suret (doğa) kazanıyor. Birbirini izleyen ışınlar ölçülebilir bir hıza sahip. Gelen ışınların bir kısmı canlı varlık için yıkıcı etki yaratabilecek özellik taşıyor ancak kalkan vazifesi gören bir akvaryumun içindeyiz. Tabii ki bunlar keşfedebildiğimiz ölçüde görme duyusu kazanımlarıyla ifadeye dönüştürebildiğimiz, günümüz itibariyle basit denilebilecek olgulardan birkaçı.

* * *

Determinizmin bir ifadesi de (kişi gözünden), hayatın akışını makete dönüştürüp bir üst basamaktan değerlendirme varsayımıyla söz konusu periyodun geliş nedenselliğinden hareketle gidişin sonuç olarak ortaya konmasıdır. Sonsuzdan gelip sonsuza gittiği kabul edilen akışın sadece bir parçasının analizi kendi içinde makul olsa da, tüm akışın resmedilememesi ve değerlendirilen periyodun, bir üst akışın mekaniğinin ötesine geçememesi, sadece kendi içinde mantıklıdır. Determinizmi analiz için kapsayan bir üst basamağın da üstünde olan ifadeler her gelinen noktada bir üst basamağa çıkıyor, bu ifade de aynı şekilde konuya dair bir üst basamaktan değerlendirme olup yine paradoks yaratmaktadır; kapsayarak sonsuza gider...

Sabit veya hareketli olan sonsuzdan gelen veya duran ilk veya son birim noktanın, hareket veya harekete karşı direncinde var/yok varsayımının karşılığı olan en geniş/dar evrenin hareketi/duruş direncinin yön ve şiddetini içeren fonksiyon denklemlerinin 2 boyutlu düzleme çıkarabildiğimiz kadarı, son dönem yapay zekaya en kapsamlı detayla işlendiğinde, şu an verileriyle en optimum zaman dilimindeki hareket süreci, devamının olacağı kabulündeki olgu hakkında en yakın sonuçları aktaracak; normal şartlar altında dediğimiz şu anki durum, fizik kurallarının değişmezliği öncülüyle, öngörü verilerini netleştirecektir.

HAYAT MANA ANLAMHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin