BAB 8

17 2 0
                                    

"Assalamualaikum." pandangan dihalakan ke arah pemilik suara itu.

"Waalaikumusalam." salam dijawab.

Benjamien Alief. Aduh. Dia ni lagi. Kali ni nak cakap pasal apa pulak?. Aku sebenarnya dah penat dengan kata-kata Ben. Kalau dia nak cakap pasal...

"Jadi Rose dah bertunang?." Aku angguk sebagai jawapan. Benda betul. Benda dah tersebar kan nak buat macam mana?.

Aku dah agak dah. Tak sekarang ni dia tahu daripada siapa pulak ni?. Umi?. Abi?. Eii takkan la Aleesya?. Hish. Nak kena dengaan aku si budak Aleesya ni. Dah lama hidup ke?.

Anggukan diberikan sebagai jawapan.

"So that's the reason why you rejected me." reject?. Hmmm.

Aku bukan tolak Ben pun. Aku cuma tak sangka hubungan kami sebagai kawan selama beberapa tahun ni dihancurkan oleh sebuah proposal. Aku bukan tolak tapi aku tak dapat terima hakikat yang sebenarnya Ben menaruh perasaan pada aku. Aku tak boleh terima semua tu. Ben hanyalah kawan aku yang sangat baik, paling baik dan terbaik yang pernah aku ada. Aku tak nak rosakkan hubungan tu.

Dengan keadaan sekarang aku yang tiba-tiba bertukar status jadi tunangan orang ni pun aku tak boleh hadam lagi. Walaupun dah sebulan.

By the way. Masuk hari ni genap sebulan aku tak jumpa THJ tu. Aku singkatkan je la ya. Panjang-panjang nama nak buat apa kan?.

"Bukan itu yang Rose..." aku nak jelaskan pada Ben?. Siapa aku?.

"It's already happen. Jadi sejak awal memang ada seseorang yang Rose suka. Kenapa Rose tak beritahu Ben?."

Kalau aku beritahu apa akan jadi?.

Dia tak tahu ke semua ni mengarut?. Mengarut yang tak masuk akal. Aku sukakan orang lain. Orang lain tu tak tahu aku sukakan dia. Aku kena kawin dengan orang lain. Orang yang sukakan aku, aku tolak. Macam apa yang aku berangan. Aku sukakan TJ si penulis misteri tu. Tapi mana la TJ tu nak tahu aku sukakan dia. Muka pun aku tak pernah nampak. Siapalah aku ni?. Pastu aku tiba-tiba kena jodohkan dengan Tengku Harriz James yang aku tak pernah kenal pun selama ni. Ini semua memang mengarut yang paling terpaling mengarut.

Keluhan dilepaskan.

"Ben.." nama itu aku panggil.

Aku pandang Ben. Nafas ditarik.

"Tak semua benda Rose boleh cerita pada Ben. Hal peribadi Rose adalah hak Rose. Rose berhak suka pada sesiapa pun. Tapi Ben bukan orangnya. Sebab tu Rose tolak lamaran Ben. Rose nak bahagia dengan orang yang Rose sayang". Walaupun Tengku Harriz James pun bukan juga orangnya. Ya ke?. Aku yakin dengan jawapan itu?. Aku kunci jawapan itu?.

Entah. Aku pun tak yakin dengan jawapan tu. Tapi yang pasti aku tak boleh terima sikap Ben. Dia macam ni aku kena bagitau semua pasal aku pada dia. Dekat situ mana privasi aku habis tu?. Hesh. Ni yang rasa nak marah tapi kena sabar ni.

Orang yang aku sayang?. Siapakah jejaka bertuah itu?. Yang pasti bukan anak Tengku tu. Ben lagilah bukan.

"Are you angry?." marah?. Untuk apa aku marah?. Siapa aku nak marah?. Aku tak layak.

"Tak."

"Are you sure?."

Dia memang nak tengok aku marah betul-betul ke?.

"Benjamien Alief." aku jeling Ben.

Ben ukir senyum.

"Who is the lucky guy?." Lucky?. Siapa yang rasa diri dia bertuah dapat aku tu?. Hmmm. Should I say his name?. Tengku Harrriz James.

Tiba-tiba...

"Me. Tengku Harriz James. Are you done with her?."

Dia. Buat apa dekat sini?. Soalan yang lebih tepat mana dia tahu aku dekat sini?.

Okay faham. Dah sebulan kan. Dia dah boleh jumpa aku.

Aku pandang dorang berdua. Ada panahan mata yang hanya difahami oleh mereka berdua. Hmmm. Aku tak nak ada dalam situasi ni. Tolonglah faham. Aku nak pergi dengan siapa ni?. Atau patut ke aku biarkan je diorang ni?. Biar je la kan?.

"Let's go Rose." ajak dia. Aku hanya mengekori langkahnya dari belakang.

"Apa awak buat dekat sini?." tanya aku.

Aku pandang wajah dia. Masih kacak. Macam dulu. Sebab aku dah lama tak jumpa dia kot. Bertambah kacak. Tengku Harriz James ni kalau jatuh dalam longkang pun mesti masih kacak kan?.

Apa Farisha Rose?.

Okay aku diam.

"I'm looking for you." cari aku?. Untuk apa?. Eiii jangan cakap...

 Eiii jangan cakap

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
C.A.C.T.U.SWhere stories live. Discover now