Bab 1

11.3K 194 8
                                    

*Tenet net net * kedengaran lagu alarm yang old fashion . " hmmm , dah pukul berapa nih ?" suara yang masih serak basah . Ridzwan mencapai telefon pintar nya lalu mengesek screen , menekan butang 'dismiss' dari alarm . " Oh , dah pukul 6 pagi" dengan malas dia turun dari katil lalu mencapai tuala mandi . Kedengaran telefon pintar nya berdering semula dengan pantas di keluar dari bilik air dan menjawap panggilan .

" assalamualaikum ? hoi dah kenapa call aku pagi-pagi buta ni ? buang tabiat ?" pelik betul mamat ni call aku pagi-pagi .

"waalaikummusalam , eh hamboi member call pagi-pagi malas nak jawap girlfriend call kemain laju kau jawap eh ?"

"eh , sorry aku takde masa nya nak bercouple ni . kau belum jawap pertanyaan aku ni , kenapa call aku ?"

"oh hahaha lupa pula , weh nanti nak bertolak gi sekolah tunggu aku , aku nk join".

"hmm yelah yelah . cepat sikit aku malas nak tunggu kau , bersiap bagaikan wanita melayu terakhir , nak pergi sekolah je pun . Macam ade yang minat kat kau je , perasan macho ."

"eh , budak ni boleh bawa gaduh pula , dah ah malas nk layan kau , pukul 7 aku sampai rumah kau , kay bye assalamualaikum ."

"waalaikummusalam" mamat tak betul , rizdwan mengelengkan kepala nya sambil ketawa .

******

"Wan oh iwan , cepat lah mai makan , mama dah masak sedap sedap ni" kedengaran mama iwan menjerit memanggil anak nya . " ye mama , iwan turun ni tunggu jap" . sambil memandang kearah cermin dihadapannya lalu membetulkan ikatan tie . Dalam hati berkata 'hmm handsome juga aku ni' Selepas berpuas hati Ridzwan keluar dari bilik dan pergi ke dapur .

"haaa turun pun anak mama yang hensem ni" sambil memandang anak nya yang kacak ,sudah semestinya mewarisi rupa papa dia ni .

Ridzwan tersengih macam kerang busuk selepas di puji oleh mama nya . "apa mama ni jangan lah puji , orang tahulah yang iwan ni kacak lagi comel kan mama , cer tengok mata iwan ni comel kan ?" sambil jarinya di tunjuk pada anak matanya yang berwarna hazel

"amboii , pantang di puji ye , ada je yang nak di tambah nya . Dah cepat sarapan nanti lambat pula ."

"okay" sambil pandang ke sekeliling macam ade yang kurang nya .

"maa , papa mana ? tak diajak breakfast ke ?" terlintas di fikiran , "gaduh ehh maa"

Puan Anita terkejut dengan kata anak nya " ehh iwan ni pun nak mama papa gaduh ke ?"

Ridzwan mengelengkan kepala tanda tidak mahu sambil menguis mee goreng dengan garfu

"hmm tahu pun tak nak , mana ade gaduh papa kau dah pegi kerja dulu ada emergency call dari office kata nya"

"ohh okay , ingat kan apa lah tadi"

******

"ASSALAMUALAIKUM !" kedengaran jeritan suara Faiz dari luar sambil menunggang motor ducati merah di hadapan pagar rumah banglo milik Tan Sri Shah Yahya Razak .

Hampir tersedak Ridzwan di buat nya , "maa tolong bukakan pintu pagar tu"

"waalaikumusalam , Faiz rupanya . masuk lah" pelawa Puan Anita kepada Faiz .

"hoi member , makan tak diajak ye ?"

Ridzwan hanya memandang Faiz dengan muka blur dia

"kau tak habis-habis dengan muka blur kau tu"

"suka hati aku ahh" kata aku

"eh apa pula tak ajak meh lah jemput makan sekali Faiz . Aunty masak banyak ni " kata Puan Anita .

"hehehehe okay aunty"

Selepas habis sarapan mereka berdua pergi ke sekolah . Ridzwan salam dan cium pipi mama nya, "hati-hati wan bawa motor tu" . sambil senyum "baik mama" Faiz sudah duduk di atas motor sambil menunggu Ridzwan . "Hoi cepat sikit nanti lambat pula nk pegi sekolah"

Rizwan memandang jam tangan nya , menunjukkan pukul 7.10 pagi . "ala relax ah" sambil memakai helmet . Dia juga memiliki motor ducati berwarna putih . Dua orang sahabat ini sungguh meminati motor ini .

*****

"kau tengok lelaki tu ," kata Hasmina kepada Melissa yang sedang asyik dengan buku novel english yang baru dibelinya semalam.

"hmm apa ? lelaki mana pula ni ?" mata memandang lelaki tetapi tak tahu yang mana satu yang Has tujukan .

 "ala yang tu yang naik ducati putih tu" . Mel akhirnya nampak tapi tak berminat nak ambil tahu pasal lelaki yang tidak dikenali nya itu , dia lebih berminat dengan novel yang baru dibelinya itu .

 "oh nampak-nampak , kenapa kau berkenan ke Has? Habistu macam mana dengan Aiman ? sanggup kau menduakan dia kan ish ish ." sambil mengelengkan kepala .

"eh kau ni Mel aku setia pada yang satu tau , kau apa tahu . Aku cuma baru perasan yang lelaki tu wujud dalam sekolah kita ni je . Dari sekali imbas kacak juga , agaknya dia form berapa eh ? .

Mel memandang Has sambil menjongkekkan bahu ,"mana aku tahu , tak berminat nak ambil tahu , baik aku bace novel ni lagi best ."

"Hmm yelah , aku tahu sangat jenis kau ni , tak berminat dengan mana mana lelaki dalam dunia ni , eh silap dalam sekolah ni"

Mel membulatkan mata nya lalu "hahaha , kau ingat aku lesbian ke apa ha? Dah la aku nak gi cari tempat duduk masa perhimpunan dah nk dekat . Mel berlalu meninggalkan Has keseorangan . "eh tunggu ah , Mel" sambil berlari anak .

*****

Sentiasa Ada UntukmuWhere stories live. Discover now