Ketiga chūnin itu telah sedar setelah dua minggu koma. Apa yang anehnya adalah masing-masing kelihatan terpinga-pinga dan terkedu melihat sesama sendiri.
Izumo dan Kotetsu melangkah turun dari katilnya dan merapati katil Iruka yang terletak ditengah-tengah antara mereka.
"Ruka! Zumo! Awak berdua telah berubah? Awak sangat lain" Kotetsu teragak-agak bersuara memandang kedua temannya dengan resah.
"Awak juga Tetsu!" Izumo hampir menjerit tetapi terdiam seketika apabila kepalanya menjerit sakit. Iruka dan Kotetsu terus mendapatkan kawan mereka yang menjerit kesakitan. Beberapa saat kemudian dia diam dan cuba untuk memandang wajah kawan-kawannya
"Apa.. apa yang berlaku kenapa kita berubah?" Iruka mengigit takut. Setelah Izumo kini kepalanya pula terasa ingin pecah. "Sandaime! Kena jumpa Sandaime" Iruka berkata lagi. Turun dari katil sambil menstabilkan diri mengabaikan kesakitan yang beransur pulih.
Iruka merenung kedua temannya lalu menjeling ke arah jendela hospital. Perkara selalu yang mereka akan lakukan apabila terpaksa ditahan di hospital adalah melarikan diri melalui tingkap.
Ketiga chūnin itu dengan perlahan-lahan memanjat tingkap. Mereka hampir berjaya melarikan diri sepenuhnya tanpa tertangkap tetapi nampaknya, kelibat Izumo tertangkap oleh jururawat yang ingin memeriksa keadaan mereka.
Apabila mereka mendengar saja jeritan itu. Mereka ketawa bersama-sama dan melompat pergi. Dengan pantas kaki mendarat. Mereka memandang sekeliling. Ada yang aneh!. Kepala kembali berdengung.
"Ini bukan Konoha!" Kotetsu menjerit. Masing-masing kaku ditempat mereka berdiri. Memandangkan sekeliling untuk mencari papan tanda atau sesuatu.
"Zumo! Tetsu! Lihat!" Iruka memanggil kedua rakan sejenayahnya lalu menunjukkan jari kearah kiri mereka.
"Hospital Shinobi Konoha" Baca mereka serentak. Masing-masing kaku. Mereka di Konoha tapi kenapa suasana dan keadaan sekelilingnya lain.
Hampir saja mereka mencium tanah apabila mendengar satu suara menyuruh mereka kembali. Tetapi mereka terus berlari. Tidak peduli dengan rasa sakit yang mencucuk di beberapa bahagian tubuh mereka.
Mereka terus berlari tidak pasti kemana arah. Hingga mereka berhenti dihadapan sebuah bangunan tertera perkataan Api yang mereka pasti itu menara hokage. "Sandaime" spontan Iruka menyebut nama itu. Segera mereka melompat dan menyelinap masuk ke dalam pejabat Hokage.
Apa yang mengejutkan adalah tiada Sandaime disana. Hanya ada seorang wanita duduk diseberang meja dan beberapa shinobi sedang berkumpul. Hanya seorang yang mereka kenal disana.
"Ibiki sensei" panggil mereka serentak lalu berlari mendapati ketua penyiasat itu. Masing-masing berkerut. Tiada siapa yang memanggil Ibiki dengan panggilan sensei sebelum ini. Dan kenapa mereka bertiga muncul disana dalam pakaian hospital
"Ibiki sensei apa yang berlaku?"
"Di mana Sandaime?"
"Kenapa Konoha berubah?"
"Kepala kami sakit!"
"Kami juga berubah!"
"Kami jadi dewasa!"
Ibiki hampir pengsan dengan serangan soalan yang bertubi-tubi. Kemudian dia perasan dengan soalan aneh itu. Sudah lama mereka bertiga tidak memanggilnya sensei sejak pasukan geninnya dibubarkan. Ada sesuatu yang tidak benar.
"Ibiki sensei, di mana Sandaime?" Soalan daripada Iruka membuatkan semua disana semakin tegang.
"Awak lupa atau pura-pura lupa!" Seorang wanita hampir menengking membuatkan ketiga chūnin itu bersembunyi di belakang Ibiki. Shinobi yang berkumpul yakin ada sesuatu tidak benar dengan keadaan ketiga chūnin itu.
KAMU SEDANG MEMBACA
ひみつ - Himitsu
FanfictionApa yang berlaku jika Chūnin yang dianggap lemah sebenarnya lebih daripada itu