Bab 10

3.4K 146 4
                                    

SEBAIK tiba di dapur, hampir terbeliak biji mata Wafa melihat aneka juadah tengah hari itu. Banyak betul! "Aunty masakkan untuk siapa banyak sangat ni?" Ada ikan talapia sambal berlada, ayam butter milk dan dua mangkuk tom yam yang telah siap diasingkan makanan laut dan darat.

"Panggil mummy la sayang, dah nak jadi menantu mummy, kan? Fiq pun dah terbiasa panggil mummy," suruh Puan Lisa. Teruja hendak mendengar ada anak perempuan memanggilnya mummy.

Wafa tersenyum kekok, macam susah aje nak biasakan panggilan itu. "Wafa akan cuba."

"Nanti your future father-in-law akan balik dari outstation, itu yang mummy masak banyak-banyak. Untuk pengetahuan Wafa, Althaf dan Noah alergi makanan laut, turun daripada daddy dia. Sebabtu tom yam ada dua mangkuk yang isinya berlainan. Butter milk chicken tu pula aunty buatkan khas untuk Noah sebab dia tak makan tom yam. Ikan talapia tu pun aunty masakkan khas untuk Wafa since lauk ni favourite Wafa, kan?" terang Puan Lisa panjang lebar, menjawab soalan mula-mula gadis itu tadi.

"Alamak, tak selesa la Wafa nanti kalau suami mummy ada sekali." Dalam banyak-banyak perkara yang dijelaskan Puan Lisa tadi, hanya itu yang menjadi kegusaran Wafa tika ini. Agak-agaknya, bakal ayah mertuanya itu boleh terima dia tak? Garang ke tidak? Wajarkah dia bimbang tentang perkara-perkara sebegini?

Sebagai seorang yang mudah terhibur, Puan Lisa tergelak dulu menyaksikan kegelisahan gadis itu. "Tak apa, sayang. Jangan risau, mummy ada." Dia cuba menenangkan.

"Tapi Wafa ni orang luar, mengganggu pula nanti."

"Tak adalah. Daddy kamu  tu sebenarnya dah tak sabar-sabar nak jumpa bakal menantu dia ni, tau? Sepatutnya esok baru dia balik. Tapi lepas dapat tahu Wafa ada dekat sini, cepat-cepat dia siapkan urusan dekat sana," cerita Puan Lisa. Keterujaan suaminya itu sama naik saja dengannya. Maklumlah, menantu pertama.

"Seganlah Wafa."

"Tak apa, nanti mesti Wafa akan terbiasa. Macam Zayn tu. Dia dah macam anak kandung mummy dengan daddy dah."

"CANTIK benar bakal menantu daddy ni." Tuan Aaren memulakan perbualan sebaik tiba di meja makan. Meriah betul makan malam mereka kali ini dengan kehadiran gadis itu.

"Tengok angah dialah macam mana, daddy." Zayn tayang wajah bangga. Keturunan dia memang tidak pernah mengecewakan.

"Kamu biasa-biasa aje, itu yang daddy tak sangka bila nampak adik kamu cantik macam ni." Halus cara Tuan Aaren memerli.

Terus pudar senyuman Zayn. Sekelip mata! "Daddy, sampai hati cakap dekat Zayn macam tu. Nak terasalah macam ni." Nada sayunya dibuat-buat.

"Mengada." Tuan Aaren menjeling. Drama sungguh anaknya yang seorang itu! "Ni, kenapa Wafa diam aje ni?" Soalan diajukan kepada bakal menantunya itu pula. Sedari tadi mereka menjamu selera dan bertukar cerita, tapi gadis itu kekal menyepikan diri.

"Dia mula-mula jumpa memang macam tu, daddy. Nanti dah terbiasa dia la yang akan memeningkan kepala daddy paling banyak nanti." Zayn menjawab bagi pihak adiknya. Sempat disiku lengan Wafa, memberi isyarat supaya gadis itu memaniskan muka. Dia perasan, sejak habis perbualan mereka pagi tadi, kelakuan Wafa berubah mendadak.

Adiknya itu kembali memencilkan diri, seperti dulu. Menyesalkah gadis itu dengan keputusan yang telah dibuat? Adakah keyakinan yang ditunjukkan gadis itu tadi hanyalah satu pembohongan?

Tapi dari sudut pandangannya sebagai bekas seorang doktor bidang psikiatri ini, tiada apa-apa emosi yang buruk pun dikesan melalui perbualan tadi. Sehinggalah sekarang... perubahan gadis itu mula menyerlah memenuhi ruang mindanya. Buat dia rasa risau dan bercelaru memikirkan keadaan gadis itu.

Cinta SejatiWhere stories live. Discover now