Emilia melihat tangannya yang berinai. Matanya menoleh melihat dirinya di dalam cermin, wajahnya yang jelita disolek cantik, baju kebaya melayu moden berwarna ungu cerah dan bersanggul.Ya, inilah harinya. Hari perkahwinannya bersama Mikael, sungguh tidak percaya dia akan berkahwin. Perkahwinan mereka juga dilakukan didalam dewan mewah yang besar. Matanya melihat kembali tangannya yang berinai.
"Macam tak percaya, kau akan kahwin Emilia.." Emilia berkata pada dirinya. Wajah dilihat didalam cermin kembali dan senyum manis. Ibu dan kakak tirinya tidak akan lagi mengganggunya, tetapi masih tiada khabar berita tentang adik lelaki tirinya.
Secara tiba-tiba, rasa rindu pada adik lelakinya itu. Dimanakah dia sekarang?
Mata melihat dirinya di dalam cermin.Seorang lelaki berusia 60-an muncul dalam cermin dan berada dibelakang gadis itu. Mata Emilia terbeliak, lelaki itu adalah Walidnya berpakaian serba putih dan berserban sedang melihatnya dengan senyuman manis.
"Walid?" Emilia menoleh kebelakang, tetapi tiada sesiapa di situ. Matanya kembali melihat kecermin, Walidnya berada disitu. Emilia berfikir, adakah dia sedang berkhayal?
"W-Walid?" Walidnya tersenyum melihat Emilia berpakaian pengantin. Air mata mula bertakung dalam mata Emilia, Walidnya memandangnya dengan penuh kasih sayang.
"Anak Walid, cantik betul hari ni.." Emilia menitiskan air mata.
"W-Walid.."
"Walid sayang Emilia, jaga diri baik-baik, ye?.." Walid Emilia berkata lalu pergi seperti ditiup angin. Emilia menangis dan menggeleng.
"Tak! WALID! JANGAN PERGI!" Emilia menjerit memanggil Walidnya.
"WALID!" Emilia menjerit dan bangun dari tempat tidurnya. Lily yang duduk dikerusi bersebelahan Emilia terkejut lalu menghampiri Emilia.
"Emilia? Kau ok tak?" Lily melihat sahabatnya itu. Emilia menitiskan air mata dan memandang Lily.
"A-aku mimpi Walid aku.." Emilia berkata dalam tangisan. Lily memandangnya dengan simpati lalu memeluk gadis itu.
"Emi.."
"A-aku rindu dia. Aku nak dia kembali dalam pangkuan aku.." Emilia berkata dalam pelukan Lily. Lily membalas pelukannya dan meleraikan.
"Emilia, walaupun Walid kau dah tak ada. Kau ada kami, kau pun akan kahwin dah, janganlah bersedih lagi, sedekahkan doa untuk dia" Lily mengambil tisu dan mengelap air mata Emilia.
Perkataan 'kahwin' menyedarkan Emilia. Lalu, gadis itu bangkit dan menuju meja soleknya. Emilia melihat dirinya di dalam cermin. Lah! Hari ini adalah hari perkahwinannya bersama Mikael.
"Aku tertidur ke tadi!?" Lily memandang gadis itu.
"Iyelah, kau tertidur tadi. Kau tidur sejam tadi, aku tak sampai hati nak kejut kau sebab tengok kau penat sangat" Emilia mengeluh kecil dan melihat wajahnya yang telah disolek habis comot.
"Sinilah, aku betulkan balik solekan kau tu"
Lily bangkit dan terus membetulkan solekan Emilia yang sudah comot akibat menangis tadi._
Bunyi deruman kereta mengejutkan orang-orang yang berada dalam dewan. Emilia dan Lily yang berada di dalam salah sebuah bilik terus mengintai dari tingkap.
Kereta mclarren berwarna putih diekori dua buah kereta lamborghini berwarna hitam dan kuning bersama beberapa kereta G-wagen dibelakangnya.
Kereta mclarren putih itu berhenti di hadapan pintu dewan utama yang besar. Semua mata melihat kereta itu, pintu kereta dibuka dan keluar Mikael berpakain segak bersama kaca mata hitamnya.
YOU ARE READING
1] Putera Mikael Isqandar
RomanceHe set fire to the world around him but never let a flame touch her... 👑 Mikael × Emilia🌹 .. {WARNING NO COPY}❌ {IDEA DAN REKAAN SENDIRI}✔️ {MALAYNOVEL} enjoy your read..