Bab 19

24 3 0
                                    

-

"Usop! Sudahlah-sudahlah hang nak fitnah cucu aku semata-mata hang nak duit'' laung mak tok baru muncul berdiri di pintu rumah.

Usop tergelak kecil. ''Mak tok dan cucu dia sama je. Terpulang pada hang nak percaya atau tidak.'' katanya perlahan padaku.

Aku mengunci mulut. Tekaan aku tak salah. Eliya busuk tu memang banyak helah. Dia dengan akal keji dia takkan berubah!

''Oi orang tua! Hang tak kenai aku ka?! Aku dah buat apa yang cucu hang suroh tapi mana upahnya? Ingat aku baik sangat tolong kalau takdak balasan? Mana cucu laki hang yang kaya tu? Pi la mintak duit kat dia,"

Aku menelan air liur. "Berapa hutang dia?"

"Wahh sikit ja cik manis oii, lima ribu ringgit Malaysia ja. Aku tak cas mahal pun kat dia" laju Usop menjawab.

Dua ribu ringgit aku keluarkan dari dalam walletku. 

"Asal dua ribu? Aku habaq lima ribu kan tadi. Takkan muka cantik tapi telinga pekak."

eh mamat ni geram aku! Kenapalah Iqbal tak tumbuk dia sampai bisu terus tadi.

"Lupa ke kau dah hempuk aku punya bahu tadi dengan helmet buruk kau tu? Sakit la bangang."

"Lepastu? Nak mintak discount pulak? Kepala hang lah."

Dengan api yang serasa semakin barak di hati, mataku sempat menjeling maktok. "Selebihnya aku bagi kalau kau datang bawa bukti." aku mengeluarkan telefon bimbitku lalu dihulur padanya.

Jantan itu tergelak jahat lagi. "Mudah." Selesai mendail nombor telefonnya duit dirampas dari tangaku dan dicium. "Hang tunggu ja aku call." dia menaikkan tongkat motor kapcainya, menghidupkan enjin lalu memecut pergi.

 Dasar mata duitan. Bahuku terasa perih. Nasiblah tak patah aku punya tulang.

"Are you okay Fira? Sorry saya tak sempat nak cover" Iqbal kedengaran bimbang.

"Don't worry. It's fine." 

"Kenapa bahu tu cu? Usop yang buat tadi?" mak tok mendekatiku. Tangannya yang cuba menyentuhku, aku elak.

"Fira taknak basa basi. Mana Eliya?"

"Percayalah cakap mak tok. Apa yang usop cakap tu tak betul. Dia memang suka fitnah Eliya untuk dapatkan duit. Dia tu tak betul Aya. Dia seorang penagih. Dia tahu Am cucu maktok orang senang. Sebabtu dia cari pasal kat Eliya." cuba maktok menerangkan.

Tak mudah! Kenapa hati aku enggan percaya sedikit pun?

"Mengandungkan anak orang bukan boleh buat main mak tok. Itu benda besar. Tak boleh main campak cakap macam tu je." balasku.

"Percayalah mak tok cu. Siapa lagi maktok nak harapkan. Kami orang susah. Banyak orang tak suka." mak tok cuba meraih simpati.

Aku kesian?

Tak.

Air mata yang bertakung, cuba aku tahan. "Habistu anak dalam perut dia memang anak Am? Macam tu ke mak tok?"

Mak tok mengunci mulut.

"Jawablah jujur mak tok. Am bagitahu Eliya mengandung dan mengaku yang tu anak dia. Bila dan kenapa mereka boleh terlanjur? Kalau mak tok dah lama tahu, kenapa mak tok diamkan? Am tu dah ada isteri tau. Kenapa mak tok biarkan cucu mak tok ganggu rumahtangga kami? Tak kesian ke dekat Aya.."

"Aa--" maktok yang terkebil-kebil lantas aku potong. "Am sekarang tengah sakit. Fira tak nak pun tuduh mak tok atau Eliya. Tapi sekarang semuanya jelas. Semuanya berlaku serentak. Itu kebetulan ke mak tok? Tiba-tiba suami saya tergilakan cucu mak tok sampai boleh terlanjur. Saya yang merana. Anak saya.." lututku terasa lemah.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 16 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cinta Hati Mr. Annoying 2Where stories live. Discover now