-
Saat terjaga, pandanganku serta-merta menangkap susuk tubuh Dani yang sedang berdiri menggendong Afi. Jam loceng di atas meja samping katil aku kerling. Baru masuk pukul satu pagi.
Malam tadi awal juga aku terlelap lepas tidurkan Afi. Kepala tiba-tiba rasa berat.
Aku menyandarkan badan.
"Afi kenapa?" tangan sempat menggosok-gosok mata.
"Entah." jawabnya pendek.
"Kalau Afi merengek, bagilah kat Fira. Biar Fira jaga. Hubby kan tak sihat tu."
Dia tersengih. "Kenapalah anak kita ni terlalu comel? Geram hubby tengok."
Sakit dia dah sampai ke otak ke? Macam tiber pula.
"Ye comel. Bawa sinilah hubby. Dia haus tu kot."
Afi kedengaran mula menangis. Lain yang aku suruh lain yang dia buat. Dia mula menapak keluar dari bilik.
"Nak bawa Afi pergi mana pula?"
"Pergi dengan hubby lah." langkahnya diteruskan.
eh jap,
asal aku macam ternampak something eyh? Benda yang dia pegang kat tangan kiri seolah..
gunting? Apa kejadah?
Hati aku sudah rasa tak sedap. Aku segera terjun dari katil mengejarnya. Dengan mendadak pintu bilik tertutup. Tombol cuba aku pulas.
"Hubby buka!" dia kunci aku?! Tanganku mengetuk kuat pintu sambil memanggil namanya.
Suara tangisan Afi yang semakin lantang bikin jiwa aku resah. Dia nak buat apa dengan anak dia pagi-pagi buta ni?!
"Hubby bukalah! Tak kelakarlah nak gurau macam ni!"
Masih tiada balasan.
Ya Allah tolong aku!
Apa aku nak buat sekarang? Dalam otak aku terbayang-bayang dia buat perkara buruk dekat Afi. Minta dijauhkan. Boleh meroyan aku macam ni!
"Hubby!" aku dah tak kesah kalau jiran sebelah pun boleh dengar suara aku. "Hubby buka! Jangan main-main boleh tak?! Bagi Afi pada Fira lah!" kalau aku dapat pecah pintu ni, tak adanya aku macam orang bodoh sekarang.
Dadaku semakin berombak tika suara tangisan Afi perlahan-lahan menjauh. Semakin deras tanganku mengetuk. "Hubby!! Hubby buka! Saya tak ada masa lah dengan semua ni!" kalau ini satu jenaka daripada dia, memang ada juga kuali melayang nanti.
"Dani!!"
Pintu bilik pun ditolak dari luar. Tercengul figura Dani di hadapanku. Yang ada dekat tangan dia sekarang, hanya sebuah telefon bimbit miliknya.
"Afi mana?!"
Boleh pula dia buat muka blur sekarang?
"Hubby bawa Afi pergi mana? Mana dia?"
"Apa Fira mengarut ni? Afi tengah tidur tu kan?" dia memberi isyarat mata ke arah katil.
Lantas aku berpaling. Ya. Afi ada tidur di atas katil kami. Aku terkesima. Macam mana boleh? Tadi yang aku tengok tu apa?
"Fira kenapa teriak macam orang tak betul tadi? Mengigau ke apa?" tiada kedengaran bimbang pun dalam nada dia.
Aku melepaskan keluhan. Tubuh aku bawa duduk di sisi katil. Tanganku memicit-micit kepalaku yang terasa berdenyut.
Ini kali kedua aku alami situasi yang sama. Benda yang aku sangkakan manusia tapi bukan. Asal aku yang kena eh? Benci betul!
Selepas mengunci pintu, Dani kembali untuk baring di tempatnya. Tengoklah. Memang main tak endah je aku kat sini. Baguss
YOU ARE READING
Cinta Hati Mr. Annoying 2
RomansaO N G O I N G | Romance 'Aku menangis bukan tanda aku dah jatuh. Tapi aku nak lepaskan semua kepenatan ini buat seketika.' Perkahwinan adalah pengorbanan. Perkahwinan juga pertaruhan. Awalnya kemanisan. Tengahnya cabaran. Akhirnya kematangan. *** S...