20. Sedar diri || 𝐀𝐝𝐚𝐦 𝐇𝐚𝐰𝐚

20 2 4
                                    

Hareez membaringkan diri ke atas rumput diluar rumah. Dia menatap langit pada sore hari itu. Menghidangkan mata dengan lengkung yang tampaknya biru dan melingkungi bumi.

Sudah ada kelihatan sebentuk bulan yang samar-samar kelihatan. Burung-burung berterbangan di langit menambahkan rasa ceria di hati.

Hareez mengelamun sendiri. Termenung memikirkan orang yang dia kagumi.

Hati dirundung perasaan hiba dengan kata-kata yang diucap oleh kawan baiknya.

Fikiran mula melayang ke memori semalam.

Hareez melabuhkan punggung di kerusi diantara Fayyad dan Umar. Uwais sibuk hari ini jadi dia tiada untuk melepak sekali.

Umar menyiku lengan Hareez lalu bertanya"Macam mana dengan crush kau tu?"

Hareez tersipu malu. Juga melebar bibirnya mengukir senyum.

"Eleh. Blushing konon. Simpan sikit untuk cucu cicit engkau. Tak fasal-fasal anak cucu cicit tak dapat merasa blushing. Ha yelah, sebab atok dia dah habiskan perasaan tu. Kan?"bidas Umar. Sempat ayatnya dihias dengan gelak tawa di belakang.

Macam-macam lah.

Fayyad mencelah"Wait. Kau ada crush Hareez? Asal aku tak tahu pun?"Fayyad mencebik bibir. Dahlah tak kasi tahu aku! Merajuk!.

Hareez mencucuk-cucuk lengan Fayyad. Digoyang-goyang kan pula batang tubuh itu.

"Alah. Janganlah merajuk. Aku lupa nak bagitahu. Nanti tak panggil cinta dalam diam lah. Dia orang ni pun tahu sebab dia orang yang cari tahu. Bukan aku bagi tahu."panjang lebar Hareez menjelaskan.

"Kau tak tahu lagi? OhMayonis! Crush dia yang pakai purdah itu. Kau ingat tak masa sekolah menengah? Penolong ketua pengawas. Hah itulah dia."sampuk Umar pula. Kini Fayyad mengangguk faham. By the way, tak tanya pun.

Hareez mencebik. Lengan Umar dicuit Hareez lalu menjegilkan mata.  'Kenapa bagitahu?'

"Dah berapa bulan?"soal Fayyad ingin tahu.

"Bulan eah? Budak ni dah bertahun simpan perasaan tu tau."balas Umar sambil memeluk tubuh. Yang ditanya Hareez, yang balasnya Umar. Siapa yang simpan perasaan ni?

Makin panas pula Hareez dengan mulut Umar yang lancang membuka rahsianya.

Takpe, sama-sama kawan baik. Tapi tak semua kawan boleh dipercayai!

Umar pun ada simpan untuk seseorang. Hehe!

"Lama juga ya."respon Fayyad sepatah.

Hareez hanya mengangguk mengiakan. Kening hujung digaru untuk menghilangkan rasa janggal.

Umar menepuk lengan Hareez."Aku pergi tandas jap. Eah."pamit Umar lalu bangkit dari tempat duduk.

Suasana hening hingga sosok Umar hilang dari pandangan.

"Kau tak rasa sakit ke Hawa tak sedar cinta kau?"soal Fayyad membuatkan Hareez tersentak. What do you mean?

"Apa maksud kau ni? Aku tak faham."soalan di balas soalan. Riak muka Hareez sudah berubah hairan.

"Yelah. Dah bertahun kut kau suka dia. Ada dia nampak cinta kau tu ke? Bagi aku, buat sakit hati aje."terang Fayyad sambil menyedut minuman.

Hareez terdiam. Tiada kata-kata yang mampu dia ungkapkan saat ini melainkan berfikir.

"Stop je lah kagum tu. Buang masa je serious. Last last kau tak dapat pun dia. Cuba tengok diri dia. Terjaga lebih dari semua. Kadang-kadang kita kena sedar diri tau Hareez."tambah Fayyad lagi. Kalimat dilontarkan dengan nada biasa tapi mampu menusuk hati.

LOVE FROM A FAR // OGWhere stories live. Discover now