1. Pertemuan || 𝐀𝐝𝐚𝐦 𝐇𝐚𝐰𝐚

59 5 3
                                    

Hai semua! Selamat sejahtera. Terima kasih kerana telah memilih cerita ini untuk dibaca. Enjoy!

Untuk Author yang read cerita ini. Mohon tunjuk ajar ya hehe.

This story ada dua author. Jemput follow dan vote.

D_LETTERauthsyza

Terima kasih semua.

Di dataran yang aman.

"Ckrik ckrik"bunyi kamera Hareez sedang menangkap gambar dua orang kawannya

"Apa ni Hareez, gambar aib aku, ni pulak yang kau tangkap " Umar mencebik. Mulut dimuncungkan persis kanak-kanak. Umar berasa geram akan karenah Hareez yang gemar mengusiknya.

Hareez tersenyum kecil.

"Haa Hareez ambil gambar kami sekali lagi, siapa suruh ambil gambar aib sangat kan."arah Uwais pula lalu kembali ke posisi tadi.

"Ek eleh korang ni santai la, nak kacau sikit pon tak boleh, tapi aku dah penat. Ni gambar yang ke 3 dah aku tangkap." Hareez mengeluh. Mana tak keluhnya,Selfie mengalahkan wanita.

Rileklah bang. Baru tiga!

Ketika sedang sibuk menangkap gambar, mata Hareez tertumpu pada satu figura perempuan berniqab. Muncul perasaan yang tidak dapat ditafsir"Ya Allah, duhai Hareez mengapa hatimu berasa ingin mengatakan sesuatu"desis Hareez sendirian.

" Hah? Kau cakap dengan siapa Hareez?"tegur Umar.

Serta merta Hareez beristighfar.

"Eh, mana ada. Dah, sambung-sambung, tadi nak tangkap sangat kan"nafi Hareez mengalihkan perhatian sahabat yang sedang merenung tajam ke arahnya.

Watch your eyes!

Hawa masih berada didalam dewan kuliah. Menyiapkan kerja yang sudah hampir selesai.

Sekarang ini waktu rehat, beberapa patah perkataan lagi.

Dan

Siap!

Terasa kehangatan tubuh seseorang menyapa Hawa. Kepala ditoleh. Terpampang muka Aryani. Dibibirnya terhias senyuman.

Hawa menjongket kening. Nak apa?

"Assalamualaikum Hawa, boleh ana bertanya? macam mana nak istiqomah dalam beribadah?"tanya Aryani dengan sekali nafas.

Hawa tergamam seketika. Beri masa saya jawab salam dulu boleh tak?

Hawa mengambil nafas lalu menjawab "Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatu Aryani, istiqomah itu bukan mudah tapi dengan usaha InsyaAllah Allah bantu. Kalau nak istiqomah ni ada 5 perkara yang boleh anti lakukan :"jelas Hawa mengatur nafas.

"1. Niat yang ikhlas kerana Allah
2. Doa kepada Allah agar diberi kekuatan
3. Cari kawan yang suka buat kebaikan
4. Baca sirah Nabi dan Sahabat
5. Mulakan secara bertahap."tambah Hawa lagi. Hawa menghadiahkan seukir senyuman manis.

Aryani mengangguk faham seraya membalas"MasyaAllah, syukran ukhti InsyaAllah Aryani akan amalkan."balas Aryani. Hati menerima seikhlas hati nasihat tersebut.

Hawa menilik jam tangan. Sudah lebih 5 minit. Nanti Raihana marah!

Hawa bangun dari duduk.

"Afwan, ana minta diri dulu ya."pamit Hawa sembari kaki mengorak langkah keluar dari dewan kuliah.

Hawa adalah seorang wanita yang sangat terjaga. Dia pakar dalam ilmu ilmiah seperti tajwid, feqah, hadis dan banyak lagi.


"Kami balik dulu ye Hareez, kami ada assignment banyak nak kena buat, bye Assalamualaikum."pamit Umar dan Uwais seraya bersalaman dengan Hareez.

LOVE FROM A FAR // OGWhere stories live. Discover now