الفصل: الرابع 🩷

697 27 2
                                    

الفصل: الرابع 🩷

""- ما أعظم أن يستطيع الأنسان أن يخفي مشاعره حتى عندما تنازعه نفسه لتفجيرها بعيون دامعة إنكسارًا لأجل صمت أنيق وحزن أحمق وأنانية فارغة.""

_____________******************___________

حسن بصدمه😳: بابا.

الحج عبدالعزيز: ايه يا حسن مش هتقول لابوك اتفضل.

حسن بتوتر: لا إزاى اتفضلوا.

دلف الحج عبدالعزيز وبجانبه رعد وحسام ومصطفى.

الحج عبدالعزيز: ايه دا أنت عندك ضيوف.

حسن بتوتر: ها اه عندى ضيوف.

المؤذون: ايه يا جماعه مش هتكتبوا الكتاب ولا ايه انا ورايا أفراح تانيه.

مصطفى: ايه دا كتب كتاب مين دا ياحسن.

حسن: دا كتب كتاب بنتى.

حسام: والله ألف مبروك أمال أنت عندك عيال قد ايه.

حسن: بنت واحده إسمها رزان والنهارده كتب كتابها.

الحج عبدالعزيز:  طب مين العريس اصل انا مش شايف عرسان خالص.

عطيه: ليه هوا انا مش مالى عنيك.

صدم الجميع من كلام عطيه ليقول الحج عبدالعزيز فى نفسه: هى قالتلى انه هيجبرها تجوز واحد مش عاوزاه مش واحد قد ابوها.

الحج عبدالعزيز: ايه دا ياحسن انتى عاوز تجوز بنتك  واحد  كبير ويمكن كمان قدك.

عطيه بعصبيه: ايه إللى بتقوله دا شكلك واحد كبير ومخرف انا العريس ورزان هتبقى مراتى غصب عنك جرا ايه ياحسن احنا هنستهبل مين دا .

رعد بغضب: شكلك انت إللى اتجننت اتكلم مه جدة تانى مره باحترام وإلا مش هتعرف ايه إللى هيحصلك.

شعر عطيه من ذلك العملاق الغاضب الواقف أمامه ومن هيبته ليرجع خطوتين الى الوراء ويردف وهوا يهدد حسن: انا مش هروح من هنا ياحسن غير ومعايا مراتى وبعدين احنا متفقين.

عبدالعزيز: بنتك موافقه عليه ياحسن.

حسن بتوتر: ايوه يا بابا موافقه.

عبدالعزيز: طب انا عاوز اشوفها.

حسن: بعد كتب الكتاب.

الحج عبدالعزيز: لا انا عاوز اشوفها الاول واسألها عن موافقتها.

عطيه : ولو موافقتش.

مصطفى: اكيد مش هتجوز.

عطيه بعصبيه: اللى هوا إزاى يعنى على ما اظن ياحسن انا اديتك نص الفلوس والنص التانى هديهولك بعد كتب الكتاب .

حسن: ايوه صح وهى هتوافق وهتجوزها.

حسام: فلوس ايه دى اللى بتكلموا عنها.

أحفاد عائله المليجي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن