- Bab 9 -

3 0 0
                                    

" Along nak bagitahu yang Along nak batalkan pernikahan dan pertunangan tu nanti "

" Kenapa tiba-tiba pula ni Along? Majlis pertunangan tu dah nak dekat Along. Tak akan nak batalkan macam tu je "

Puan Dheeya dan Encik Qashid memandang sesama sendiri hairan melihat anak sulungnya itu

" Sebab Along dah jumpa bakal suami Along yang sebenar. Along dah lama tunggu dia. Along tak akan sia-siakan 10 tahun ni semata-mata nak dia tengok Along kahwin dengan orang lain. Dia dah muncul semula jadi Along nak jadi isteri dia "

" Majlis dah nak dekat ni Along. Kenapa sampai 10 tahun? Selama ni Along cakap taknak kahwin tu sebab Along dah seseorang lah kan? Lelaki tu ibu dengan abah kenal dia ke? "

Mereka pun pelik kenapa begitu lama sangat.

" Ibu abah kenal je dia. Mak ayah dia korang kenal. Kita pernah duduk satu Kuarters dekat Ipoh dulu. Ibu yang tak bagi kami bercinta kan? Sekarang dia terus ajak kahwin. Ibu tu kenapa lama sangat sampai 23 tahun baru nak jodohkan dengan Zul? "

" Tapi kenapa lama sangat Along? "

" Sebab Along susah nak cari dia dekat mana-mana, ibu. Along dah puas cari dia merata tempat. Kalau ibu abah nak tahu, dia muncul balik dari kelmarin lagi. Dia cakap nak jadikan Along isteri dia "

" Along boleh percaya dia ke ni? Kalau Along tak bahagia macam mana? Ibu bukan taknak restu, tapi Along pun tak rapat lagi dengan dia masa tu kan? "

" Habistu ibu ingat Along ni rapat ke dengan Zul tu? Kitaorang tak jumpa hari-hari lah bu. Along sibuk dengan kerja "

" Kalau betul Along nak dia jadi suami Along. Along bawa dia datang jumpa ibu abah dulu. Along kenalkan dia dekat ibu abah "

" Okay boleh. Boleh sangat lah ibu. Ibu nak bila? Sekarang? Esok? Tahun depan? Ibu cakap je nak bila "

" Ibu nak esok pagi! "

" Okay! Dah lah ibu, Along dah lambat nak pergi kerja "

Lalu Qisya pun menyalami kedua orang tuanya itu dan berbisik dalam hati

" Along minta ampun ibu abah sebab tengking dan tinggikan suara dekat ibu abah. Along betul-betul tak ada niat. Along cuba jadi anak dan kakak yang baik untuk keluarga ya "

Dia terus mencium tangan kedua orang itu untuk mendapat keberkatan dan menggugurkan dosa-dosanya.

Sesampai saja di tempat kerja, Qisya memulakan rutin hariannya seperti biasa dengan menyapu sampah, susun barang-barang yang tidak teratur

Kepala Qisya mula sakit. Mungkin dia tak cukup tidur. Atau dia sering menangis. Dia cuba menahan sakit itu untuk seharian

Dia tiada masa untuk pergi ke farmasi beli ubat semata-mata. Kerana pada waktu pula dia akan masuk ke kerja di kedai makan itu

" Haih kenapa lah pening sangat ni. Aku rasa dah cukup tidur dah. Selalu tidur awal, semalam je tidur lambat. Biar lah musim panas kot " Ucap Qisya bersendirian

Khairul menelefon Qisya pada waktu ini kerana dia ingin bertanya sesuatu

" Ye Khairul, ada apa call aku ni? "

" Lepak tak malam ni? "

" Tengok lah kalau aku balik awal, aku pergi. Tapi harini customer ramai kot "

" Apa-apa roger je aku. Rindu ah tak lepak dengan kau sehari "

" Mengada lah kau ni! Semalam baru je lepak dengan aku "

Qisya terus menamatkan panggilan itu. Malas mahu melayan

Pada waktu tengah hari seperti biasa Qisya akan pergi ke kerja kedai makan pula. Dia terserempak Asyraf yang baru sahaja sampai di tempat itu lalu dia cepat-cepat lari dari pandangan Asyraf.

Asyraf memanggilnya tapi dia pura-pura tidak dengar

" Qisya "

" Tak dengar pula. Tunggu lah aku "

Qisya tetap berlari anak ingin menjauhi Asyraf. Lalu Asyraf pun menarik di hujung tudung itu

" Ish tak payah lah tarik-tarik. Penat tau aku betulkan awning ni. Karang tak betul aku badmood nanti "

" Jangan lah lari dari aku. Aku ada buat salah ke? Kalau ada bagitahu. Atau kau tak terima aku dah? "

" Aku dah minta masa dekat kau. Aku masalah Asyraf. Aku taknak tertekan nanti. Bagi aku selesaikan semua dulu baru aku bagitahu apa keputusan tu "

" Kalau kau nak masa kenapa kau lari dari aku? "

" Hm mana ada "

" Kita boleh jadi kawan rapat kan Qisya? "

" Ye boleh. Apa-apa bagitahu je aku "

Seperti biasa, Qisya akan pergi ke stor untuk mengira stok-stok di situ.

Selepas itu, dia mengambil pesanan pelanggan. Ramai betul pelanggan yang datang hari ini. Alhamdulillah rezeki mereka.

Asyraf mendekati Qisya lalu dia berbisik secara perlahan-lahan

" Qisya "

Qisya terkejut beruk lalu dia memukul bahu Asyraf

" Hehehe terkejut eh? Encik Azim tu adik-beradik dengan Azim kawan kita tu ke? "

" Itu orang yang sama je Asyraf! Kenapa lah kau tak perasan lagi? Kau ingat diaorang tu kembar ke? " Qisya tergelak kecil

" Oh hm. Aku baru tahu Azim tu boss kita dekat sini. Aduh malu nya aku. Jatuh maruah lelaki "

" Dah Asyraf jangan buat aku gelak. Aku taknak gelak harini "

Tepat pukul 1 pagi, siap sahaja mereka berkemas-kemas di kedai itu Asyraf dan Qisya pun balik. Dalam masa yang sama, Aiman menelefon Qisya

" Apa dia lagi korang ni? "

" Kau dah balik kan? Awal lah datang sini. Kitaorang tunggu kau ni. Tak order lagi "

" Jangan nak membongak eh Aiman tak kisah. Aku sumbat cili api dalam mulut kau "

" Cepat lah Qisya. Kitaorang rindu kau ni "

" Ish! Yelah! Aku datang err! "

Dia menamatkan panggilan itu lalu dia bergerak menuju ke kedai makan. Malam buta ajak aku makan? Buang tebiat

Sesampai di kedai makan itu, Qisya mencari kawan baiknya, Yana. Tetapi tuan badannya tidak ada di situ. Sudah lama Yana tidak muncul. Mana lah dia pergi?

Dia terkejut pabila Asyraf pun turut ada sekali lepak dengan mereka. Sejak bila Asyraf rapat dengan diaorang ni?

Qisya terpaksa duduk bersebelahan dengan Asyraf lagi.

" Eh Qisya. Kau cakap nak balik. Aku tak tahu pula kau datang sini. Kalau aku tahu tadi, kita balik sama-sama dah tadi " Ucap Asyraf

" Diaorang ni paksa aku. Sengaja je nak usik aku " Qisya menjeling mata ke arah Aiman dan Azim

Dua ketul beruk ni memang suka usik Qisya.

" Qisya, kau dah bagitahu ibu abah kau ke pasal haritu? " Tanya Azim

" Hm nanti aku cerita "

" Kau okay ke? Kenapa tak cerita dekat aku? Kita kan kawan? Apa gunanya aku kalau taknak cerita? "

" Aku bukan taknak cerita Asyraf, aku tak cerita sebab takut kau simpan perasaan kecewa dekat aku. Aku terpaksa je Asyraf "

" Kalau betul kau sayangkan Qisya, kau perbanyakkanlah doa untuk dia dan untuk korang " Nasihat Azim

" Betul tu betul. Kepak kepak Qisya dah nak kahwin. Selamat pengantin baru Qisya " Si Aiman pun mengambil lebihan ais itu lalu dia merenjis-renjis pada Asyraf dan Qisya

Dia, Cinta Matiku.Where stories live. Discover now