Hari ni, dah masuk seminggu aku stay sini. Fatma yang paling rapat dengan aku. Mungkin sebab kami sebaya. Nak jugak aku tanya, kenapa semua orang kerja rela hati? Tapi nantilah."Eva?" Pandangan aku beralih ke umi. Umi datang lagi ke bilik aku tumpang.
"Umi." Aku hadiahkan senyuman.
"Sebenarnya, umi tahu yang agak susah untuk cakap ni, tapi."
"Umi, it's okay. Eva akan pergi dari sini." Dalam kepala otak aku ni, tak pernah lekang pun untuk keluar dari sini.
"No, sayang. Bukan tu. Edward nak jaga Eva. Boleh kan? Kami semua tak pernah halau Eva dari sini. Semua dah anggap Eva macam orang penting dalam rumah ni. Jangan fikir macam tu lagi okay?"
Aku angguk. "Jaga macam mana umi? Edward jaga Eva baik sangat sekarang."
"Yes memang betul. Eva akan jadi tanggungjawab Edward nanti. Eva boleh minta apa ja daripada Edward nanti." Aku semakin hairan.
"is it married?"
"Yes. Tapi, sebelum tu, Eva kena masuk Islam dulu, sebab syarat seseorang Islam untuk berkahwin, dua-dua mesti Islam."
Aku cuma termenung.
Then umi datang peluk aku."Tapi, umi, Eva takde apapun. Tak da identification."
"Yang tu Eva jangan risau. Edward dah jumpa."
"What ?!"
" Yea. He found it. Dalam rekod polis, kematian Eva dipalsukan. Jadi, please allow us to help you navigate everything? Next step."
"Umi.." Aku peluk umi. Sumpah kalau aku berdiri sekarang mungkin aku rebah sedikit.
Bersyukur dalam hati, masih ada orang yang baik nak bantu aku. Tapi hati aku tetap tak tenang. Kurang ajar punya Jason! Patutlah tak de orang cari aku.
Petang itu, aku ke library Edward lagi untuk cari buku mengenai Islam. Bila fikir balik, aku tak patut selfish. Dah ada orang nak bantu aku, aku cuma balas kebaikan orang semula.
"Jumpa!
Solat tiang agama. Solat?" Nampak menarik. Terus aku selak helaian pertama. Aku dengar dentuman guruh yang tak lah begitu kuat. Menandakan nak hujan.Daripada atas kerusi, sampai lah berdiri dan sekarang melunjur sambil bersandar di dinding menghadap tingkap yang berlalunya air hujan. Aesthetic.
Aku tak tahu sekarang ni dah berubah musim ke apa, punya lama aku baca buku ni. Menarik. Best sangat. Sesekali aku tengok panduan, sesekali aku praktiskan.
"Al ham du lil lah hi"
"Belle." Bahu aku terangkat lagi. Memang tak boleh nak buang habit terkejut ni. Nasib tak latah.
"Edward. Sorry, saya masuk tak bagi tahu." Muka dia tak boleh deny lagi nak gelakkan aku.
Dia duduk bersila sebelah aku."Awak baca buku? Buku apa?"
"Buku ni." Aku tunjukkan buku yang khusyuk aku baca tadi.
"Owh, Belle, saya tak paksa awak tau. Jangan silap faham." Aku faham kalau Edward risau.
"Tak da lah. Mana ada orang paksa saya pun. Umi ajak. Saya kenalah tahu sedikit sebanyak kan?"
Edward diam dulu. "What do you feel right now?"
"Saya, tenang. Rasa macam tak pernah rasa semua ni." Mungkin jugak dah lama tak membaca dan spending me time macam ni.
"Awak, aurat tu apa? Tadi saya jumpa banyak dia ulang word tu dalam buku ni." Baru aku teringat nak tanya. Rasa ingin tahu aku sangat mendalam sekarang ni.
YOU ARE READING
EVA ARABELLE
RomanceKehidupannya langsung berubah setelah diculik oleh ayah tirinya sendiri tanpa pengetahuan sesiapa membuatkan Eva terus berubah menjadi 'fragile girl'. Indah bagai cerita dongeng, muncul Edward Sean sebagai penyelamatnya. Bagi Eva, Edward segalanya...