7

17 1 0
                                    


"Bik Fida!" Panggilku.

"Ye, Eva."

"Macam mana nak pakai ni?" Aku dah fed up dengan benda ni. Awalnya aku nak pakai tudung sarung, tapi dah Edward bagi ni dekat aku. So, kenalah bersusah payah sikit.

"Owhh, sini."

"Bik, kenapa Edward dengan umi baik sangat dengan Eva ?"

"Bik Fida tak pastilah pulak. Tapi diorang memang baik. Banyak tolong kak jugak. Dah! siap. Beautiful girl."

Aku cuma tersenyum.

"Ready? Jom." Ajak Edward. Sumpah macam orang lain! Dia kelihatan segak dengan jubah hitam dan berkopiah. Eeee! Comel lah!

Dalam perjalanan ada Edward dan umi.

"Umi, Eva nervous." Erat erat kami berpegangan tangan.

"Don't worry, Kami kan ada." Sesekali umi mengusap belakang aku.

Tibanya di sebuah bangunan, kami semua masuk. Edward yang dari tadi uruskan semuanya. Aku cuma tunggu.

"Here."

Aku ikut ke satu bilik. Ada seorang ustaz yang agak berumur tersenyum ke arah aku.

"Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam." Mungkin dia nak uji aku.

Setelah lama dia tanya beberapa soalan dan aku jawab, ustaz tu putuskan untuk mula.

"Asyhadu anla ilaaha ila Allah wa asyhadu anna Muhammadan Rasulullah."

Sepatah-sepatah ustaz ni bantu aku.
Aku kerling Edward yang dah bersedia untuk terima pandangan aku. Dia tersenyum bangga mendengar.

"Alhamdulillah. Assalamualaikum saudara baru."

"Waalaikumussalam."

Balik pada pejabat agama, umi ajak aku ke mall untuk beli baju baru.
Aku memang dah cover aurat aku sejak aku tanya Edward pasal aurat hari tu. Dah banyak kali aku tolak. Baju-baju haritu pun banyak lagi. Tapi, apa kan daya kalau umi dah bertegas.

***

Bosanlah. Tak da kerja dalam dunia ni memang bosan. Aku dah habis solat Isyak dibimbing Bik Fida. Sebelum ni pun aku pernah cuba-cuba solat. Aku memang cepat hafal. Semua bacaan aku dah hafal.

Aku siap qodho mana yang mampu malam ni. Aku rasa dekat sangat dengan Allah.

"Rabbana la tuzigh qulubana ba'daa iz hadaitana, wa hablana min ladunka rahmah."
Aku masih bertelekung. Akhirnya aku putuskan untuk ke bilik Edward. Entah bila aku ada keberanian nak terjah bilik dia.

Aku masuk bilik Edward. Kosong.
Aku ke masuk ke library. Aku menuju ke corner yang agak tersorok.

"Bilik apa ni ?"

Aku lalu di lorong sebelum sampai ke bilik tu. Aku tengok ada banyak benda-benda yang aku rasa aku tak pernah tengok. Banyak lukisan-lukisan yang tergantung di dinding.

Sedang aku asyik tengok barang-barang tu, aku terdengar suara Edward. Mereka tengah meeting? Kenapa tak tutup pintu?

"You guys must know why I'm taking care of Belle so much right?"

Saking sibuknya nak dengar kenapa, aku terlanggar pasu sebelah aku dan hampir jatuh.

Aku berbunyi kecil. Terkejut. Hormon adrenalin aku dah aktif sangat. Aku betul-betul nervous sekarang.

"I'll talk later."

Edward datang arah aku! Mencari apa yang berbunyi tadi.

Aku cuba menyorok di belakang rak. Rasanya aku selamat. Dia langsung tak syak. Tapi! apa yang main-main kat kaki aku ni?

"Aaaaaa! Mouse!!!!"

"Subhanallah! Eva!" Free aje kantoi. Derhaka punya tikus!

"Aaaaaa! Edward help!"Aku berlari ke arahnya dan tersadung.

"Auchhh."

"Belle?! What are you doing there? Sini. Boleh bangun tak?"

"Aaaaaa! Sakit." Tak boleh tahan lagi.

"Here." Bahu aku dipegangnya untuk mudahkan aku bangun. Edward masih jaga sentuhan dia. Dia cuma pegang berlapikkan telekung yang aku pakai.

EVA ARABELLEWhere stories live. Discover now