9

17 1 0
                                    


"Your bag." Hulur Edward

"Edward, awak buat apa?! Are you okay? No no no. Jomlah masuk kereta." Suara aku memang macam marah.

Edward sedikit keringatan. Rambutnya sedikit messy. Dan nampak dia tercungap-cungap.

"I'm sorry. Sebab saya, awak yang kena." Baru satu tahap marah aku jatuh.

Aku perasan tangan Edward terkena pisau peragut tu. Terus aku tarik beberapa keping tisu dari kotak tisu. Membalut tangannya.

"Tak gunalah! Kenapa nak guna kekerasan! Mintak je lah. Tak payah lah nak tikam orang!" Berleter aku.

"It's okay." Suaranya sedikit perlahan.

"No. Tak. Lain kali awak jangan bahaya kan diri awak untuk benda yang tak worth it. Saya tak suka tau" tangan aku cekap membalut tangannya sambil aku suruh menekan supaya darah tidak keluar.

"Can you see that? You're not marrying me yet, but you already in trouble. Orang macam saya ni tak patut ada penjaga pun. Fragile."

"Bagus jugak scene ni. At least saya kenal awak dengan lebih dalam lagi. Berleter macam makcik-makcik." Ada tawa dihujung.

Aku pandang mukanya dengan marah. Tak puas hati betul. Kita risaukan dia. Naknya, aku pukul lengan dia dengan kotak tisu.

"EDWARD! I'M WORRY ABOUT THIS!" Tegas ku.

Pecah tawanya. "You owe me instead." Edward pandang aku dengan pandangan sinis.

"Hah?" Aku tak faham.

"This pain. By marrying me."

"Insane." Aku julingkan mata ke atas.

"No. It's reality. So, this will be my command since you're my responsibility." Tegasnya.

"Awak paksa saya? Kalau tak apa?" Someone is forcing me.

"Kalau tak saya dakwa awak. Saya bawa awak pergi balai polis, saya cakap awak dalam tahanan." Matanya memandang tepat ke mata aku. Sedikit gerun dengan pandangannya dan ugutan tu.

Aku malas nak berdebat lagi.Aku cuma pandang tingkap.

"Dah sampai sir." Kata driver Edward yang sedari tadi mendengar perbualan kami.

"You owe me, Belle." Menyempat lagi nak takutkan aku.

Edward keluar dari kereta pergi ke klinik.

Ya Allah. Betul ke ni?

***

"Assalamualaikum Eva." Terpancar kegembiraan di wajah umi. Lantas kami berpelukan.

"Waalaikumussalam, umi."

"How do you feel, Eva?"

"Alhamdulillah, more calm." Sejak pengislaman aku hari tu, dah tak jumpa umi.

"Umi!" Sapa Edward dari arah belakang aku.

"Edward." Terus mereka pulak bersalaman.

"Tak bagi tahu pun nak datang." Edward pun kelihatan sangat gembira dengan kehadiran umi.

"Saja nak tengok Eva." Pelukan sisi dieratkan lagi. Aku cuma senyum.

"Eva je? Jomlah masuk." Dah mula bunga-bunga cemburu dia.

Lama aku bersembang dengan umi. Daripada soalan harian, sampailah ke soalan yang serius.

"Eva, I think you know what I'm gonna talk about dan tujuan sebenar umi ke sini."

"No, I don't. Apa umi?" Lah! Ada sebab lain ke? Kalau tak ajak shopping mesti beli pokok. Umi memang sukakan tanaman. Boleh kata sekeliling rumah Edward ni, dia yang tanam.

EVA ARABELLEWhere stories live. Discover now