Aku pandang siling. Air mata turun setiap kali mengingatkan peristiwa hitam yang menghantui hidupku. Aku baru tersedar daripada tidur yang lama. Buka-buka mata dah di hospital. Sedih aku tak sempat bercakap dengan mommy lagi. Cuba bangun untuk bersandar di penghadang bahagian kepala katil.Aku pejamkan mata. Bunyi penghawa dingin menjadi halwa telinga aku. Rasa calm in hectic.
Kepala terus menoleh arah pintu yang dikuak. Aku menanti siapa gerangannya."Mommy!" Air mata mengalir laju. Rindu dan takut bercampur sekali.
"Eva anak mommy. Eva dah bangun sayang? Alhamdulillah ya Allah." Terus mommy memelukku. Aku dalam pelukan yang paling aku rindu. Pelukan hangat mommy.
"Eva rindu mommy." Teresak-esak aku menuturkan kata-kata rinduku.
"Mommy pun rindukan Eva." Mommy terus memegang muka aku dan membelek aku. Aku tersenyum dengan tindakan mommy.
"Eva nak air? Nah." Mommy hulurkan segelas air kepada aku. Aku lihat mommy mengambil tempat di sebelah aku.
"Dah 2 minggu Eva koma." Mommy memberi tahu. Lamanya! Aku rasa macam baru je tidur dan bangun. Walaupun 2 minggu, masih segar di ingatan aku semua kenangan pahit.
"Mommy! Eva tak nak anak ni mommy! Eva tak suka dia! Eva tak nak anak ni mommy!" Kepala lantas terfikir ada orang yang menemani ku selama aku koma. Tapi sebabkan ayah dia tu betray aku, tak da maknanya. Aku pukul-pukul perutku dengan kuat.
"Eva! Sabar sayang! Bertenang." Terus mommy memelukku. Aku dalam pelukan mommy. Sedih.
"Eva tak nak mommy. Edward tipu Eva! Eva benci dia! EVA BENCI EDWARD!!!" Serak suara aku menjerit. Terus ada nurse datang arah aku dan tenangkan aku.
"Nurse tolong gugurkan kandungan saya! Saya tak nak budak ni!"
"Bertenang puan. Bertenang." Aku disuntik ubat penenang. Terus rasa mata tak larat nak buka. Terpejam. Lagi.
***
Sekali lagi aku bangun. Kali ni rasa sangat lemah. Tak mampu nak meronta macam tadi. Aku mengiring ke sebelah kanan yang menyambung pandangan aku ke tingkap besar berlangsirkan kain putih yang masih menampakkan view malam hitam dan lampu-lampu dari bangunan. Aku pandang mommy yang sedang tidur yang masih setia menemani aku.
Tiba-tiba aku merasakan bahu aku dicuit dari belakang. Terus aku pusing.
"Buat apa lagi awak kat sini?!" Jeritku lantang. Wajah jelas kepenatan Edward yang aku lihat. Pakaiannya tak teratur dan rambutnya sedikit messy. Bukankah Edward kena tangkap jugak tadi? Belum sempat aku menyumpah dia, Edward buat isyarat untuk senyap sebab mommy sedang tidur.
"Apa? Kenapa? Takut ke sebab dah tipu anak dia?!" Aku tak kisah. Lantaklah! Ingat aku rindu dia ke?
"Sayang I miss you. Abang rindu anak kita" Edward tunduk sedikit untuk mencium dahiku dan memegang perut aku lantas aku mengelak.
"Apa awak ni?! Awak lepaskan saya Edward! Ceraikan saya! Saya dah tak da apa-apa pun. Awak ambillah semua even budak ni. Tapi bukan saya." Jeritku sekali lagi buatkan mommy terjaga.
Muka Edward jelas kecewa dengan kata-kata ku. Ya! Aku jahat. Memang aku benci dia sekarang ni!
"Eva. Sayang jangan jerit-jerit. Kesian suami Eva." Mommy terus datang ke arah kami. Menyentuh bahu Edward sedikit buat aku rasa geram.
"Mommy. Dia tipu Eva mommy. Eva tak nak jumpa dia! Eva tak nak! Keluar Edward! Keluar!" Aku yang dah macam meroyan membuahkan hasil. Dengan pujukan mommy, Edward keluar.
Aku terus tidur semula. Penat. Tangan automatik memegang perut. Aku tak jahat lagi nak bunuh anak ni. Kalau pun aku beranak, aku tak nak anak ini. A single teardrop falling from my eye. Aku beristighfar dalam hati. Benci-benci aku padanya, Edward masih suami aku. Dan aku wajib taat padanya. Tapi dah kalau dia belot aku, perlu ke aku taat padanya lagi?
YOU ARE READING
EVA ARABELLE
RomanceKehidupannya langsung berubah setelah diculik oleh ayah tirinya sendiri tanpa pengetahuan sesiapa membuatkan Eva terus berubah menjadi 'fragile girl'. Indah bagai cerita dongeng, muncul Edward Sean sebagai penyelamatnya. Bagi Eva, Edward segalanya...