"So. Eavesdrop?" Tangannya cekap menuang iodin Dettol lalu dihulurkan kepada aku."Mana ada." Ego. Sumpah aku tak berani pandang mata dia sekarang.
"Don't lie, Belle. Apa yang awak dengar." Edward mengambil tempat di sebelah aku.
"Tak. Tak dengar apa-apa pun."Aku berada di atas katil Edward. Sapu sendiri je ubat.
"Clumsy. Suspicious. Dengan telekungnya." Dia tak de lah marah aku. Tapi lebih kepada berleter ayah-ayah.
"Saya bosanlah. Why don't you tell me? Apa yang awak nak cakap tadi. Taking care of me? Why?" Aku hentikan sapuan ubat dan pandang mukanya.
"I knew it. You are!" Dah kantoi lagi! Ops, aku terlepas cakap yang aku dengar.
"Yang tu je saya dengar." Mata aku dijulingkan ke atas.
"Dah solat ke?" Langsung tak jawab soalan aku.
"Dah." Aku hadiahkan senyuman puas. Hilang terus mood suspective aku tadi.
Edward tersenyum. "How you feel now?"
"Alhamdulillah. More calm. Tapi sakitlah." Bila teringatkan kaki yang sakit.
"Padan muka." Bersahaja.
"Edward!" Aku fikir dia simpati tapi dia cuma gelakkan aku.
Tiba-tiba aku dan Edward kejung. Dia datang lebih dekat pada aku.
"You know that? Indeed. I wanna taking care of you. By marry you."
Aku pandang dia lama.
"You know. I have no time to think about this. Awak buang dulu tikus tu then baru cakap pasal benda lain." Aku cuba nak elak.
"Please. Okay! But let me help you, to figure it out. Together."
Aku mengeluh perlahan.
"I, I.."
"Eva! Are you okay?" Bibik Fida dah tak ketuk pun. Bila ada aku, siapa lagi nak hormatkan Sir mereka? Hahahaha! Bik Fida kacau daun. Good.
"Jom ke bilik Eva."
Aku dipapah Bik Fida. Aku pusing arah Edward yang agak, sedih mungkin.
***
Alarm yang aku set dah berbunyi mengejutkan aku. Selepas dimatikan, aku menggeliat kecil.
Solat. Then terus ke bilik air untuk cuci muka dan berwuduk.Aku solat berjemaah dalam rumah yang besar ni bersama bibik lain. Surau dia macam masjid! Seni bina yang indah daripada interior designer yang terbaik kata Fatma.
Solat hari ni, berimamkan Edward. Dia je yang lelaki dalam rumah ni. Ada driver dia selalu nya.
Sedap betul bacaan dia. Aku harap aku boleh baca quran dengan lancar nanti. Amin.Usai solat, aku bangun untuk solat lagi. Qodho. Dalam pengiraan aku, masih banyak solat yang perlu diganti start aku baligh umur tingkatan 2. Sekarang aku 21. Memang banyak .
Aku bagi salam. Agak terkejut bila aku bagi salam ke kiri, ada Edward yang belum keluar. Lah! Aku ingat dah pergi.
"Belle." Aku lihat dia seperti nak tuturkan sesuatu. Nampak kelat.
"Yes? Kenapa saya solat tak betul ke?"Spontan pertanyaan aku.
"No, you solat betul. Last night."
Aku cuma pandang bawah.
Aku telan liur."Kalau saya ajak awak kahwin. Awak nak tak?
I know it so sudden." Suaranya memujuk.Sigh.
"You don't ever know who I am actually. Saya takut awak tak boleh terima saya. Saya ni dah lah buruk. Lepas tu pulak baru nak belajar. Banyak benda awak kena ajar. Plus, you deserve a good wife, surely not me. I know you must have someone special rather than me instead. Sorry." Panjang lebar aku terang.
YOU ARE READING
EVA ARABELLE
RomanceKehidupannya langsung berubah setelah diculik oleh ayah tirinya sendiri tanpa pengetahuan sesiapa membuatkan Eva terus berubah menjadi 'fragile girl'. Indah bagai cerita dongeng, muncul Edward Sean sebagai penyelamatnya. Bagi Eva, Edward segalanya...