"Hanya khayalan, mimpi atau realiti?"
NAWWARAH memanggung kepala miliknya. Sehingga nak angkat kepala memandang ke arah langit pun dia tidak berdaya. Kalau dulu, sewaktu sekolah... dia sakit. Pasti akan ada yang peduli. Tapi sekarang, dia berada di kolej, siapa saja yang kisah?
Dua tahun yang lalu...
"Warah... kau okay ke tak ni?" soal Auni.
Wajah gadis itu kelihatan pucat lesi. Bibirnya pucat dan mulai merekah teruk. Nampak seperti tidak bermaya sama sekali.
"Ta-tak apa... aku okay je. Cuma penat sikit je." Ditatap wajah Auni. Senyuman manis cuba dilorek sebaik mungkin walaupun dia tahu dirinya terasa lemah sekarang ni.
Kalau diikutkan, sebelum datang ke sekolah tadi. Dia telah pun menelan dua biji panadol. Untuk mengurangkan rasa sakit. Dia pun tidak mengerti, kenapa rasa sakit ni tidak beransur pulih dari tadi. Semakin kuat rasa sakitnya adalah.
"Bagi aku, kau tak nampak okay. Risau aku tengok kau ni. Muka dah pucat semacam. Ta—." Belum sempat Auni menghabiskan tutur katanya. Dipegang telapak tangan milik gadis itu.
"Tangan kau sejuk lah Warah! Badan kau pun panas semacam!" Berubah terus riak wajah Auni. Padahal, kemarin gadis itu tampak masih baik dan sihat. Tapi harini...
"Serius cakap, aku okay je Auni. Kau tak perlu risau ya? Pergilah kelas dulu." Nawwarah masih berkeras. Tidak ingin mengalah sama.
"Tak! Aku takkan pergi kelas harini! Keadaan kesihatan kau lebih penting. Dah, jom! Kita pergi ke bilik guru. Minta tolong cikgu, hubungi nombor telefon parents kau. No more excuses!" tegas Auni. Dah terlihat dengan jelas wajah pucat gadis itu, tapi dia masih cuba untuk menafikan perihal kesihatan dirinya? Mana boleh!
"Tak apa, aku okay je. Don't worry about me okay? Dah... pergi je. Nanti aku pergi beritahu dekat cikgu sendiri. Pentingkan pelajaran korang berdua dulu."
"Eh! Kesihatan dan keselamatan kau lebih penting sekarang ni! Dah, ikut aku sekarang. Amiera! Tolong aku papah Warah." Auni mula memberikan arahan. Tegas sekali nadanya.
"Ya, meh sini aku tolong sama." Amiera ikut sama memapah tubuh rakan mereka itu.
"Kau kena ingat Warah, kalau dengan kitorang... kau tak boleh nak berlakon kuat. Kitaorang dah lama kenal kau Warah. Berani kau nak tipu kitaorang? Memang tak boleh lah Warah oi..." bebel Amiera. Auni dengan Amiera ni dua kali lima saja. Membebel tanpa henti. Member pening kepala dah separuh mati dah ni. Terpaksa pula tadah telinga dengar bebelan dua orang minah ni.
Nawwarah menggeleng lemah. "Korang ni, boleh pula membebel dekat sini eh? Aku tengah pening ni ha."
"Ha! Kan betul tekaan aku! Kau mana boleh tipu kitaorang Warah. Benda dah jelas kau nampak macam tak bermaya, dah tentulah bermaksud kau sakit. Dah, duduk dekat kerusi ni diam-diam. Aku nak pergi jumpa cikgu sekejap. Amiera, tolong tengokkan si Warah ni ha. Dia ni bukan boleh percaya sangat. Nanti toleh sikit, terus hilang. Takut terlepas ilmu katanya. Kesihatan pun penting juga actually."
"Iyolah, aku janji lepasni. Aku takkan tipu korang dah. Nanti kalau aku sakit lagi, aku jujur okay?" katanya seolah-olah meminta untuk diberikan rasa sakit lagi.
"Otak mu lah! Mana ada orang minta sakit. Yang mu ni dok menjemput rasa sakit mari." marah Amiera.
"Dah, tu ayah mu dah sampai. Gi lah kelik," sambung Amiera lagi. Dah macam halau anak kucing balik eh? Kejamnya...
"Amboi... halau aku nampak? Iyolah, thanks sebab sudi tolong. Hmm, nak ikut balik sekali tak?" ajak Nawwarah. Memang perli betul ni.
"Ha boleh juga. Meh jom!"
YOU ARE READING
Masih Hatiku| Ongoing
Random{STAND ALONE}✨ Disaat dirinya diselubungi rasa trauma. Segala kata-kata itu akan mula bermain semula di minda. "Diamlah gemuk." "Diamlah budak jerawat." "Diamlah buta." Rumahku? Sini rumahnya... Mengenali sahabat yang baik pun salah satu rezeki, i...