"Luahan kini bertukar arah kepada insan lain."
PESANAN ringkas itu dibaca berulang kali. Sungguh dia merasa kurang yakin dengan apa yang dilihat oleh dirinya sekarang ni. Kenapa keluarganya boleh percayakan si Im ni? Dia ni dah lah jenis takut dengan lelaki.
Pandai pula si Im tu ambil hati orang tuanya. Kakak sulung dia pun ambil masa selama berbulan untuk memberitahu niat untuk berkahwin. Inikan pula dia. Tu sebab dia tak pernah bercakap soal lelaki. Sebab dia dah lama 'single'.
Abahnya, Tuan ElShams sungguh tegas orangnya. Boleh percayakan si Im ni? Im ni guna minyak pengasih ke apa? Mujarab betul! Sampai keluarganya boleh harapkan si Im untuk menjaga dia dalam masa seminggu ni.
Nama 'My Syurga' terus ditekan olehnya. Telinga setia menanti, sang pemilik telefon mengangkat panggilannya.
"Hello..." seru suara itu di corong talian.
"Hello... Assalamualaikum mama." Nawwarah menyeru nama itu.
"Waalaikumussalam..." sahut Puan Anis.
"Warah nak tanya sesuatu boleh tak?" soalnya.
"Ya anak mama. Mestilah boleh. Kenapa tu?" Puan Anis bersuara kembali.
"How could you mama and abah!" rengek Nawwarah.
"Lah... why my daughter? Mama ada buat salah apa-apa ke?" tanya Puan Anis. Dah tiba-tiba gadis ini bersuara sekeras itu.
"Kenapa mama dengan abah bagi kebenaran dekat Im tu. Untuk hantarkan Warah? Kenapa bukan mama dengan abah aje yang datang ambil dekat sini?" Kaki dihentak berkali-kali. Terdengar bunyi derapan kasut miliknya yang sedikit bertumit.
"Lah... kira baguslah tu. Mama dengan abah bukan apa, cuma kawan kamu tu. Apa nama dia tadi?" Puan Anis memang mudah terlupa sekarang ni. Biasalah, dah makin berumur.
"Im. Ungku Im." Sepatah dua kata yang dijawab oleh gadis itu.
"Ha! Im! Macam ni Warah, mama nampak sangat kesungguhan yang ada dalam diri Im tu. Semalam dia sanggup datang ke rumah kita semata-mata nak minta izin bawa kamu keluar harini. Tapi, bertemankan adik perempuan dia lah." Bicara Puan Anis. Sambil sibuk berperang sendirian di dapur. Tengah masak gorengan lah tu.
Ha? Adik perempuan? Ungku Im ada adik perempuan??
"Adik dia? Sekejap! Biar betul mama ni?" soal Nawwarah untuk kepastian.
"Betul lah... untuk apa mama nak tipu kamu Warah. Dia sendiri yang cakap."
"Itukan kawan sekelas kamu. Takkan tak ambil tahu langsung soal diorang. Padahal, setapi kali balik dari kolej, mesti ada aje cerita pasal kawan sekelas dia yang diselitnya. Takkan soal life peribadi diorang kamu tak tahu?" perli Puan Anis. Sambil tersenyum senget.
"Ha lagi satu... bukan main baik lagi eh si Im tu. Mama berkenan sangat dekat dia. Kamu tak teringin ke dekat dia?" balas Puan Anis. Lain macam soalan dia kalini. Memang dah teringin nak ada bakal menantu nombor dua ke??
Nawwarah tercengang. Nak bagi jawapan apa sekarang ni. Takkan nak terdiam membisu sampai esok.
"Apa pula mama ni! Ke situ pula dia..." rungut Nawwarah.
YOU ARE READING
Masih Hatiku| Ongoing
De Todo{STAND ALONE}✨ Disaat dirinya diselubungi rasa trauma. Segala kata-kata itu akan mula bermain semula di minda. "Diamlah gemuk." "Diamlah budak jerawat." "Diamlah buta." Rumahku? Sini rumahnya... Mengenali sahabat yang baik pun salah satu rezeki, i...