Bab 8

9 1 0
                                    


" Kau apa? kau nak minta maaf? Kenapa nak minta maaf? Kau ada buat apa- apa salah dengan aku ke?" soalan Hani ingin memberhentikan rasa bersalah Haura. Tapi lain pula bagi Haura, dia makin rasa bersalah.

"Maaf Hani. Aku tak patut push kau untuk ikut aku join sekali." Kata Haura perlahan. Kecewa dengan diri, mungkin?

"It's okay. Aku tak marah pun.kecewa tu, ada la.sikit." Ujar Hani cuba menyedapkan hati Haura. Namun dia silap, apa yang dikatanya makin buat Haura rasa sebersalah.

"See! Kau kecewa dengan aku.Aku kawan tak guna kan? Tak faham persaan member." Kata Haura sebak. Dia memberhentikan keretanya bila mereka sudah tiba di USM.

Haura menunduk dan menangis, menyesal, raa tak guna, semua lah. Terhinjut perlahan bahunya menangis.

"Hey! Asal kau nangis ni?" Hani lantas memeluk tubuh rakannya itu.

"Aku minta maaf Hani, tsk, aku selfish, i'm sorry, tsk." Haura menangis sambil tidak berhenti meminta maaf.

"Shhh..it's okay Haura. I'm not mad at you. Never! You my beloved friend, and aku anggap kau macam adik aku dah." Pujuk Hani sambil menepuk dan menggosok belakang Haura yang tersendu- sendan.

"Sorry again Hani. Aku dah decide yang aku tak nak join acara tu. Jadi kita tak payah join sesama." Haura merungkaikan pelukan, memandang wajah Hani.Dia mengungkapkan kata putus. Dia tak nak join!

"Eh? Asal pulak? Aku baru nak cakap kat kau yang aku nak ikut acara promnigth tu." Kata Hani sambil senyum tipis.

" Ooh, kau nak join promnigth t-. WHAT?! Kau biar betul? Jadi kau nak ikut jugak la! Kita akan pergi berlima lah?! YESSA!" Pekik Haura gembira.

"Iya." Jawab Hani sepatah.

"Okay..let's go! Jom pergi jumpa geng kita." Kata Haura.Dia keluar dari kereta sambil tersenyum ceria. Haih tadi bukan main sedih, hadeh la.

"Hani! Cepat la keluar!" Jerit Haura dari luar. Hani keluar dari perut kereta.Dia menutup pintu kereta Haura lalu mengikuti sahabatnya dari belakang.

Haura memeluk bahu Hani itu dari tepi setelah rakannya itu berjalan disebelahnya. Mereka menuju kedalam tempat pengajiannya itu sambil mata mereka mencari ketiga rakannya yang lain.

" Hey guys. Haura and Hani here!" Suara Haura yang bergema itu menarik perhatian beberapa pelajar yang berdekatan.

"Hey Haura,kenapa kau terpekik kat sini ni? Buat malu je." Ujar satu suara. Hani dan Haura memalingkan tubuh untuk melihat kearah suara tersebut.

"Aisyaa!" Jerit Haura lagi.Happy benor la budok ni.

" Kau ni pehal? Tak malu ke menjerit macam histeria" Tanya Zandra pula.

"Tak..Anyway guys.I have something to tell you guys." Sambil Haura berkata dia menepuk tangan, nampak sangat yang dia happy tu.

"Apa dia?" Airis bersuara sedari tadi hanya memdiamkan diri.

" Hani.." Haura mengerling kearah Hani sekilas pastu tersenyum. Dia memalingkan wajah kembali lalu bersuara.

" Hani. Ikut. Kita. Join. Promnigth. Jugak! Yeay!" Selepas berkata Haura terus melompat kearah Hani dan memeluknya. Ergh..sesak nafas member.

Zandra, Aisyaa dan Airis terus memandang kearah Hani. Meminta kepastian.

Hani yang memahami itu terus menganggukkan kepalanya beberapa kali bagi menyatakan bahawa apa yang dikatakan Haura itu betul

Mereka tersenyum lalu berpelukan seketika. Selepas berpeluk sakan, mereka bergerak kekelas masing- masing.

.
.
.
.
.
.
.
.

Hani, Zandra dan Aisyaa bergerak menuju kekelas yang sama, dah ambil bidang yang sama kelas pun sama la.

Kalau Haura dan Airis ambil bidang Kulinari, entah apa mende entah yang pasti macam ada kaitan dengan pekerjaan bakery la.

Masuk sahaja mereka didalam kelas itu, mereka bertiga pergi ke tempat masing- masing.

(Korang faham- faham la sendiri macam mana meja untuk pelajar U ni erk, tak reti nak bagi tahu yang macam mana.)

Hani menuju ke arah tempat yang sentiasa didudukinya. Dia mengeluarkan satu buku nota kecil lalu melukis.

Sedang dia seronok melukis, tiba- tiba ada bunyi seseorang meletakkan sesuatu diatas meja di sebelahnya.

Hani menoleh perlahan - lahan kesisinya lalu melihat siapa yang berada di sebelahnya.

Okey! Ni tak bagus. Sebab apa tak bagus? First, dia lelaki! Second!!

Mamat poyo?! Kenapa?! Kenapa Rayfal perlu duduk sebelah dia urgh!

Rayfal? Yes Rayfal! Rayfal si MAMAT POYO!! Kenapa?! Kenapa duduk sebelah AKU?!!

Selama ni elok je, tenang je dia duduk sorang- sorang.

Tiba- tiba ada malaun datang! Argh! Seghabuk bethul!

Hani jegilkan matanya kearah Rayfal. Geram! Si jejaka itu hanya buat selamba dia je. Apabila si dia buat tak tahu, dia dah tak boleh sabar dan bersuara..

"Kenapa perlu duduk dekat sini?" Soal Hani. Rayfal menoleh ke arah Hani, dia menjungkitkan keningnya lalu bekata.

"Kenapa? Salah ke?" Soalan dibalas soalan.

"Tak. Tapi kenapa kat sini? Banyak lagi tempat kan?" Hani mengajukan lagi soalan.

"Kau nak tahu? Sini aku tunjuk." Balas Rayfal. Dia menundingkan jari kearah tempat- tempat yang kosong. Semua tempat kosong sebelah perempuan.

"Kau nampak kan? Semua kosong sebelah 'perempuan'." Rayfal bersuara setelah menunjukkan sebab kenapa dia duduk di sebelah Hani. Sengaja Rayfal tekan perkataan perempuan.

"Habis? Aku bukan perempuan?" Selar Hani bengang dengan percakapan Rayfal yang main hentam je.

"Cuba kau tengok pakaian mereka tu dengan kau." Kata Rayfal. Mata masih melihat kearah wajah jelita Hani.

Hani melihat kearah pakaian beberapa gadis yang berada di kelas itu. Erk, Ya Allah! Seksa nya mata, Ketat, singkat, tapi  nasib baik la ada beberapa gadis yang masih menutup aurat walaupun hanya kepala sahaja tidak.

"Kenapa tak duduk semeja dengan kumpulan kau je?" Hani cuba mengalihkan topik. Dia melirik kearah rakan- rakan jejaka disebelahnya ini. 'Lah penuh pulak' desis Hani di dalam hati.

"I think you know the answer." Rayfal berkata.

Hani melihat kearah Rayfal, Hani tengok Rayfal, Rayfal tengok Hani. Tak sampai seminit bertentang mata mereka mengalihkan pandangan masing- masing.

Mereka menyebokkan diri sendiri.

Selang beberapa minit, pensyarah mula masuk kedalam kelas untuk memulakan pembelajaran.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

🖤🖤🖤🖤

TBC💕

See you guys next Bab.

One In A ThousandWhere stories live. Discover now