part 21

8K 57 34
                                    

Ding dong!

Kelam kabut Lina menyarung singlet putih tanpa memakai coli. Seluar dalam juga tidak dipakai, hanya seluar pendek satin sahaja yang menutup bahagian bawah tubuhnya.

Kemudian dia bergegas menuruni anak tangga dan membuka pintu. Kini berdiri di hadapannya ialah Luqman. Raut wajah jejaka itu kelihatan sangat muram.

"Luq, cepat kau balik? Tak overtime?".

"Tak lah mak, penat. Lagi pun Luq risau kan Sara" jawab Luqman seraya mengeluh.

"Risau kan Sara? Kenapa pulak? Takpelah. Duduk jap kat sofa tu, mak nak cakap sikit dengan Luq".

Luqman hanya menurut arahan mak tirinya . Kalau hendak diikutkan hati, mahu saja dia naik kebiliknya dan terus berbaring di atas katil.

Sebaik sahaja Luqman terduduk selesa di atas sofa, Lina mengambil tempat disebelahnya.

"Kenapa kau risaukan Sara pulak ni?".

"Entahlah mak, sejak tengah hari tadi Luq Whatsapp, dia tak berbalas, call pun tak angkat. Lepas tu Luq pergi rumah Wati, tak ada orang pulak. Sara tu bukannya ada kawan kat sini. Takut apa-apa terjadi kat dia pulak".

"Oh. Mungkin Sara keluar dengan Wati kot?" tanya Lina ingin menduga.

"Tak mungkin lah, Wati bagitau Luq dia kerja lewat hari ni, pukul 10 baru balik".

Tercengang Lina dengan balasan Luqman itu. Belum sempat disoal sudah mengaku.

"Bila pulak Wati bagitau ni? Hmmm. Lain macam je anak mak ni?".

Luqman mengeluh kecil, otaknya ligat mengatur kata-kata yang sesuai untuk diluahkan kepada Lina.

"Tengahari tadi, Wati ajak Luq makan lunch".

"Amboi.... pergi dating dengan Wati tak bilang mak".

Lina mengerling Luqman sebelum mencubit peha dia.

"Adoiiii! Mana ada dating, dia ajak makan pasal nak test Luqman. Kan Sara tu adik saudara yang dia sayang. Dia cuma nak pastikan yang Luq ni jujur, setia dan terbaik untuk Sara".

Lina mencebik, menyampah pulak dengan kelakuan Wati tu.

"Nak test-test pulak, cerminlah diri dia dulu. Macam mana dia test kau?".

"Dia ajak masuk hotel!" jawab Luqman spontan.

Terbeliak mata Lina, belum sempat dia berkata apa-apa, Luqman menyambung bicara.

"Mak jangan panik lah, Luq diam aje. Terperanjat jugak. Tapi kan, dengan cepat dia cakap dia nak 'test' Luqman, nak tengok Luqman ni jahat ke tak".

Lina menjegilkan matanya seolah-olah tidak mempercayai kata-kata Luqman.

"Betul ke ni? Luq tak tipu mak?".

"Betul, sumpah mak, Luq sukakan Sara. Kalau boleh Luqman tak nak sakitkan hati dia" jawab Luqman seraya mengangkat tangan kanan. Ibarat bersumpah.

Lina tersenyum ceria, nalurinya mengatakan yang Luqman bercakap benar. Dia memang percaya dengan kesetiaan Luqman.

"Habis tu, Luq buat apa lagi dengan Wati?".

"Kita makan aje, borak-borak kosong".

Luqman tidak menceritakan perkara yang sebenar apabila Wati juga memintanya untuk merahsiakan adengan cemas di rumah urut tempoh hari. Dia memang tidak mahu Nasir megetahui yang dia melanggani rumah urut itu.

"Mak tahu kau ni memang baik orangnya, mak harap kau setia kepada orang kau sayang, jangan curang-curang. Sara tu baik orangnya, cantik. Jaga hati dia betul-betul".

Luqman hanya berdiam diri dan mengangguk. Kini wajah Sara tidak berhenti bermain di mindanya. Berkali-kali dia melihat skrin telefon, tapi tiada satupun mesej mahupun panggilan dari Sara.

Lina sedar tentang keresahan anak tirinya itu. Dengan segera dia membelai rambut Luqman lembut.

"Mak tahu Sara ada kat mana sebenarnya".

Dengan pantas Luqman menoleh menghadap Lina.

"Mana?"

Lina tersengih dengan reaksi Luqman itu. Dari muram bertukar menjadi teruja dengan sekelip mata.

"Dia kat bilik mak tu, tengah tunggu kau balik. Pergilah".

Kening Luqman hampir tercantum kehairanan. 'Apa dia buat kat bilik mak tiri aku?' dia menyoal dirinya sendiri

Tanpa membuang masa, Luqman bangun dengan pantas mendaki anak tangga, menuju ke bilik Lina

Sebaik sahaja dia membuka pintu bilik Lina, Luqman tercengang apabila melihat Sara sedang berbaring di atas katil tanpa seurat benang.

Sara sengaja mengangkangkan kakinya sedikit. Lubang pepeknya yang dah licin dicukur jelas kelihatan

Sebaik sahaja Sara melihat Luqman melangkah kaki masuk kedalam bilik itu, Sara bangkit dan duduk bersimpuh di atas katil. Teteknya yang besar itu bergoyang-goyang mengikut pergerakan badannya.

"Luqman sini, duduk sini sebelah saya" kata Sara dengan manja seraya menepuk katil disebelahnya.

Luqman sudah tidak mampu berkata apa-apa, dia hanya tersenyum lebar. Hatinya meloncat kegembiraan.

Dengan perlahan dia melabuhkan punggungnya di sebelah Sara. Matanya tidak lekang dari melihat tetek Sara yang montok itu

"Sara, apa awak buat kat sini? Saya ingat awak dah buang saya".

"Taklah sayang, tengahari tadi Sara datang tempat kerja awak. Niat nak ajak awak makan lunch. Tu yang nampak awak masuk kereta Wati. Jadi saya rasa sedih sangat".

"Ohh.... patutlah. Habis tu, kenapa awak tak nak call saya sayang?".

"Sa...saya tak nak ganggu korang berdua".

"Habis tu awak terus datang sini?".

"Dengan sapa lagi saya nak mengadu? Saya tak kenal siapa-siapa lagi kat sini".

Luqman menyeka rambut Sara yang menutup matanya. Wajah Sara yang sangat jelita itu ditatap manja.

"Sebenarnya saya dengan Wati tak..."

Dengan pantas Sara meletakkan jari telunjuk ke bibir Luqman supaya berdiam. Sara menatap mata Luqman yang berwarna coklat muda.

"Awak tak payah explain, saya dah dengar semuanya tadi. And I am falling for you dear" kata Sara sebelum mengucup bibir Luqman.

Luqman membalas kucupan Sara, tangannya mula merayap ke tetek Sara. Tiba-tiba dia musykil akan sesuatu.

"Kejap... Tapi kenapa awak telanjang kat atas katil mak tiri saya ni?".

Sara tertawa kecil dengan soalan mendadak Luqman itu. Berkerut dahi Luqman kehairanan.

"Hmmm.... Pasal tadi dia pujuk saya, lepas tu kita...hmmm....Kita..."

"Eratkan silaturahim!"

Sara dan Luqman menoleh serentak. Tergamam Luqman apabila melihat Lina berdiri di muka pintu, berbogel. Serta merta koneknya berdenyut.

Tiba-tiba dia terfikirkan sesuatu.

"Eh! Awak dengan mak saya..."

Dengan pantas Sara menekup mulut Luqman. Ketawa kecil gadis itu dengan kekalutan Luqman tadi

"Mak tiri awak hot kan? Pandai jilat pulak tu" bisik Sara manja.

Lina mula berjalan menaiki katil dan merangkak ke arah pasangan itu. Konek Luqman mengeras apabila Lina mengusap bonjolannya.

"Luq lapar tak? Tadi makan dengan Wati kan? Sekarang makan kami k" kata Lina. 

TERINGINWhere stories live. Discover now